Varför blev inte Puerto Rico självständigt när Kuba blev det?
-
- Medlem
Varför blev inte Puerto Rico självständigt när Kuba blev det?
I Spansk-Amerikanska kriget tog USA de tre kvarvarande kolonierna från Spanien; Kuba, Puerto Rico och även Filippinerna.
Kuba och Filippinerna blev som bekant självständiga till slut, men varför förblev Puerto Rico en del av USA? Det har jag aldrig riktigt blivit klok på.
Kuba och Filippinerna blev som bekant självständiga till slut, men varför förblev Puerto Rico en del av USA? Det har jag aldrig riktigt blivit klok på.
-
- Stödjande medlem 2021
-
- Stödjande medlem 2022
Re: Varför blev inte Puerto Rico självständigt när Kuba blev det?
Nog har det skett försök att få PR självständigt, både med parlamentariska och mer våldsamma medel.
Där har varit revolter, massakrer, tom ett mordattentat mot Truman och mycket fulspel och förtryck från USAs sida.
De har ingen rösträtt till kongressen eller Presidentvalet i USA, men är ändå amerikanska medborgare.
Där har varit revolter, massakrer, tom ett mordattentat mot Truman och mycket fulspel och förtryck från USAs sida.
De har ingen rösträtt till kongressen eller Presidentvalet i USA, men är ändå amerikanska medborgare.
-
- Stödjande medlem 2022
Plussidan av att inte har några kongressmän eller senatorer är att PR slipper betala delstatsskatt vilket faktiskt resulterar i att en del företag etablerar sig i PR. En av mina gamla kollegor flög varannan vecka från PR till jobb över hela sydöstra USA från en bas i PR.
I slutändan så föredrar majoriteten i PR helt enkelt finansiellt stöd från USA och amerikanske medborgarskap framför självständighet. Om de vill rösta så kan de enskilda personerna etablera residence (skriva sig) i en amerikansk stat (se bara till att undvika Washington DC).
I slutändan så föredrar majoriteten i PR helt enkelt finansiellt stöd från USA och amerikanske medborgarskap framför självständighet. Om de vill rösta så kan de enskilda personerna etablera residence (skriva sig) i en amerikansk stat (se bara till att undvika Washington DC).
-
- C Skalman
Som en parantes kan nämnas att Guam införlivades med USA i samma krig, och är fortfarande en del av USA just som PR
-
- Medlem
Jo jag vet, men varför blev det inte så i början på 1900-talet när Kuba blev fritt?mrsund skrev: ↑18 okt 2019 11:57Nog har det skett försök att få PR självständigt, både med parlamentariska och mer våldsamma medel.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
-
- Stödjande medlem 2022
Korrekt. Kommentaren var mer att Washington DC boende inte kan rösta till parlament (house of representatives and senate) trots att de behöver betala federal skatt.
Vid närmare undersökning så betalar de flesta PR bonafide residents inte federal skatt (oftast) men de betalar dock "samväldesskatter" (PR commonwealth tax). Man kan alltså konstatera att det enda sättet för en amerikansk medborgare att inte behöva lämna in en federal deklaration är att bosätta sig på PR eller någon annan amerikansk posession (Marshall öarna, Wake och några andra platser).
https://en.wikipedia.org/wiki/Taxation_in_Puerto_Rico
-
- Stödjande medlem 2022
Enligt min uppfattning så blev inte Kuba fritt från USA förrän Castro tog makten och fritt dvs demokratiskt är det fortfarande inte.Gen. Jack Ripper skrev: ↑20 okt 2019 03:18Jo jag vet, men varför blev det inte så i början på 1900-talet när Kuba blev fritt?mrsund skrev: ↑18 okt 2019 11:57Nog har det skett försök att få PR självständigt, både med parlamentariska och mer våldsamma medel.
Kuba, PR, Guam och Filippinernas utveckling mot självständighet tog olika vägar efter kriget, men det enkla svaret varför PR inte har blivit självständigt är för att USA inte vill det.
-
@masase
Tack för intressant information om för mig nästan helt okända marker.
Vad är din koppling till staterna?
MVH
Hans
Tack för intressant information om för mig nästan helt okända marker.
Vad är din koppling till staterna?
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2022
Amerikansk fru, amerikanskt medborgarskap och bodde i Boston 2006-2013.
Amerikanskt medborgarskap innebär att man måste deklarera federalt i USA oavsett var man bor vilket tar hiskeligt med tid och cirka 3000 USD per år till en revisor. Eftersom jag kan dra av min Nederländska skatt från min Amerikanska så brukar jag sluta på cirka plus minus noll i faktisk skatt.
-
Hur trivs din hustru i Nederländerna? Min dotter studerar i Rotterdam.
Min koppling.
Edwards AFB 1966-67, far min gick USAFTPS och tog med sig familjen så den då unge spolingen Hans fick för dåtiden en unik erfarenhet.
1985 tre månader, en månad i Berkeley därefter en roadtrip söderut och tvärs över CONUS. Inklusive Edwards, far min hade kontaktat dem innan och ställföreträdande chefen som var av norskt ursprung och ytterst gästvänlig tog emot oss. Trots att vi nog inte fick vara där.
Vi lyckades komma ifrån Las Vegas med mer pengar än vad vi hade innan.
Typ 1985-1994 några resor då jag hade bekanta kvar.
1998, Florida som present till min bror fyllda 50. Med familj.
Tre år sedan: viewtopic.php?f=37&t=46129&hilit=chicago
Jag har alltid lätt att få kontakt med jänkare i jobbet och privat. Bara ett par veckor sedan med en f.d. USAF general som jobbar för NASA.
MVH
Hans
Min koppling.
Edwards AFB 1966-67, far min gick USAFTPS och tog med sig familjen så den då unge spolingen Hans fick för dåtiden en unik erfarenhet.
1985 tre månader, en månad i Berkeley därefter en roadtrip söderut och tvärs över CONUS. Inklusive Edwards, far min hade kontaktat dem innan och ställföreträdande chefen som var av norskt ursprung och ytterst gästvänlig tog emot oss. Trots att vi nog inte fick vara där.
Vi lyckades komma ifrån Las Vegas med mer pengar än vad vi hade innan.
Typ 1985-1994 några resor då jag hade bekanta kvar.
1998, Florida som present till min bror fyllda 50. Med familj.
Tre år sedan: viewtopic.php?f=37&t=46129&hilit=chicago
Jag har alltid lätt att få kontakt med jänkare i jobbet och privat. Bara ett par veckor sedan med en f.d. USAF general som jobbar för NASA.
MVH
Hans