Ryska Finska gardet

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Ryska Finska gardet

Inlägg av CvD » 14 september 2014, 19:33

Läste en artikel på nätet om ryssar och bajonetter (finns artiklar om allt :P ). Hursomhelt, står det följande:
At the Battle of Leipzig in October 1813, a handful of soldiers of the Finnish Lifeguard Regiment were surrounded by superior enemy forces. The grenadiers fought back with fixed bayonets until just one soldier remained alive. Wounded 18 times, he was taken prisoner and then cited by Napoleon as an example of close-quarter fighting grit for his army.
.

Blev lite förvånad att det skulle finnas ett ryskt finskt livgardesregemente så tidigt som fyra år efter förlusten av Finland till Ryssland.
När jag sökte mer på nätet, blev jag än mer förvånad då jag upptäckte att regementet räknar sina 1806, dvs tre år innan freden i Fredrikshamn. Dessutom uppsatt i Ingermanland, dvs inte ens i de områden av Fsom ansågs tillhöra Gamla Finland. 8O
Hittade dessutom en bild över en kyrkparad 1905, med en orthodox präst, vilket jag jag finner något märkligt då den absoluta majoriteten i Finland är, och var, lutheraner.

Bild

Vad var egentligen det finska gardet? Var det bara finskt till namnet och hur uppkom det innan förlusten av Finland?
Någon som vet?

/CvD

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ryska Finska gardet

Inlägg av Lasse O » 14 september 2014, 22:07

Torsten Ekman har skrivit en mycket trevlig bok om Finska Gardet. Med tanke på att det rör sig om 440 sidor är priset 36 SEK nästan oförskämt :)
http://www.adlibris.com/se/bok/finska-g ... 9515015143

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Ryska Finska gardet

Inlägg av tyskaorden » 15 september 2014, 11:43

Det är så att det fanns två olika finska garden. Det ena är Livgardets 3. finska skarpskyttebataljon (mer känt som Finska gardet) som upprättades som ett värvat finskt förband stammande från ett i Viborg stationerat jägarregemente. Den deltog i kväsandet av det polska upproret 1831, där den utmärkte sig vid intagandet av Warszawa. I rysk-turkiska kriget 1877-78 var bataljonen insatt på Balkan där man särskilt utmärkte sig i slaget vid Gornij-Dubnjak 24 oktober 1877, vilket slutade med en rysk seger. Vid införandet av värnplikt i Finland kom bataljonen från 1881 att sammansättas av värnpliktiga från hela Finland. Som sista finska enhet kom gardet att indragas i augusti 1905.

Det andra var HKH Kronprinsens Finländska livgardesregemente (Финляндский лейб-гвардии полк) vilket var ett helt ryskt regemente. Det var insatt i Napoleonkrigen 1807-1813, Rysk-turkiska kriget 1828-29, Polska kampanjen 1831, Polska kampanjen 1863-64, Rysk-turkiska kriget 1877-78 och Första världskriget 1914-17. Upplöstes i revolutionens virrvarr. Det är en kyrkparad med detta regemente som bilden visar.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Ryska Finska gardet

Inlägg av CvD » 15 september 2014, 16:23

Aha, förklarar saken. Artikeln om Leipzig var då med andra ord Finländska livgardesregementet. :)
Tack för hjälpen. :)

36SEK för en bok!!! 8O
Typiskt nog beställde jag böcker från Adlibris i lördags. :roll:
Får spara ihop pengarna till boken till nästa gång jag beställer. :)

/CvD

Skriv svar