Spanska armén under spansk-amerikanska kriget 1898

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Spanska armén under spansk-amerikanska kriget 1898

Inlägg av Dag den vise » 18 januari 2014, 11:03

I April 1898 gick USA i krig med det en gång så stora spanska imperiet (som nu efter de syd- och mellanamerikanska revolutionerna under århundradets början, utöver Spanien självt och Kanarieöarna bara bestod av öarna Kuba, Guam, Puerto Rico och Filipinerna). Det jag nu vill veta är nu vad de spanska styrkorna bestod av och hur de var organiserade (och då menar jag både flottan och landarmén). Kanske finns de redan en tråd som denna här på forumet, och i sådana fall vill jag att någon här länkar till den.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Spanska armén under spansk-amerikanska kriget 1898

Inlägg av frodeh » 18 januari 2014, 11:50

For ordens skyld nevner jeg http://www.spanamwar.com/ i denne sammenheng, som du kanskje for lengst kjenner til. Uansett, lykke til videre.

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Spanska armén under spansk-amerikanska kriget 1898

Inlägg av TomTop » 18 januari 2014, 16:18

In the trenches before Santiago 1898
Bilagor
In the trenches before Santiago 1898.jpg

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Spanska armén under spansk-amerikanska kriget 1898

Inlägg av Dag den vise » 19 januari 2014, 11:16

Stämmer det förresten att just spansk-amerikanska kriget startade mer eller mindre på grund av att den amerikanska tidningskungen William Randolph Hearst hade spridit "nyheter" (för jag har hört att hans tidningar skulle ha varit ökända för att vrida på sanningen) om hur grymma den spanska armén skulle ha varit mot de kubanska rebellerna (som hade varit i krig med Spanien sedan 1895). Detta skulle i sådana fall vara ett tidigt bevis på hur mäktiga medierna var redan vid sekelskiftet.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Spanska armén under spansk-amerikanska kriget 1898

Inlägg av CvD » 19 januari 2014, 11:49

Dag den vise skrev:Stämmer det förresten att just spansk-amerikanska kriget startade mer eller mindre på grund av att den amerikanska tidningskungen William Randolph Hearst hade spridit "nyheter" (för jag har hört att hans tidningar skulle ha varit ökända för att vrida på sanningen) om hur grymma den spanska armén skulle ha varit mot de kubanska rebellerna (som hade varit i krig med Spanien sedan 1895). Detta skulle i sådana fall vara ett tidigt bevis på hur mäktiga medierna var redan vid sekelskiftet.
OT: Citizen Kane ska vara baserad på Hearst och just hur opinionen manipuleras av pressen för att få USA att gå in kriget mot Spanien är en del av filmen.

/CvD

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Spanska armén under spansk-amerikanska kriget 1898

Inlägg av Dag den vise » 19 januari 2014, 12:08

CvD skrev:
Dag den vise skrev:Stämmer det förresten att just spansk-amerikanska kriget startade mer eller mindre på grund av att den amerikanska tidningskungen William Randolph Hearst hade spridit "nyheter" (för jag har hört att hans tidningar skulle ha varit ökända för att vrida på sanningen) om hur grymma den spanska armén skulle ha varit mot de kubanska rebellerna (som hade varit i krig med Spanien sedan 1895). Detta skulle i sådana fall vara ett tidigt bevis på hur mäktiga medierna var redan vid sekelskiftet.
OT: Citizen Kane ska vara baserad på Hearst och just hur opinionen manipuleras av pressen för att få USA att gå in kriget mot Spanien är en del av filmen.

/CvD
Ja, ja minns helt klart en festscen ur En sensation (de är Citizen Kanes svenska titel) där Kane frågar "Ska vi gå i krig med Spanien" var på en av hans vänner glatt säger "Dina tidningar är redan i krig med Spanien!".

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Spanska armén under spansk-amerikanska kriget 1898

Inlägg av Dag den vise » 2 februari 2014, 10:42

Och ja, jag vet att detta är utanför trådens ämne, men jag känner mig ändå manad att skriva detta. Hearst tycks nämligen ha gått så långt i sin krigshets att han producerade falska filmatiseringar av spanska avrättningar( http://en.wikipedia.org/wiki/Propaganda ... erican_War ). Egentligen började kriget dessutom på helt falska grunder, USS Maine blev inte alls bestjutet av spanska flottan, utan skeppet exploderade av sig självt på grund av en brand i kolförrådet, och den spanska flottan räddade till och med de överlevande amerikanska sjömännen från explosionen ( http://www.spanamwar.com/AlfonsoXii.htm ). Men ändå fick Hearst sitt krig mot de enligt honom så grymma spanjorerna.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Spanska armén under spansk-amerikanska kriget 1898

Inlägg av Dag den vise » 15 februari 2014, 20:52

Idag är det förresten årsdagen för explotionen på USS Maine 1898. Undrar om denna dag har status som sorgedag i Spanien med tanke på att denna dag var det spanska imperiet mer eller dömdes till döden (förvisso hade spanjorerna bättre gevär (7x57 mm Mausergevär av 1892 årsmodell) än amerikanerna (som fick nöja sig Springfield Trapdoorgävär av 1873 årsmodell), men annars tycks den spanska armén ha varit militärt ganska så rejält underlägsna amerikanerna).

Skriv svar