us cavalry sabelhantering

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

us cavalry sabelhantering

Inlägg av Markus Holst » 24 november 2013, 18:44

Har sett bilder att jänkarna har sabeln fästad på sadelns högra sida. Hur bär de sig åt när de drar den?

Bild

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3524
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: us cavalry sabelhantering

Inlägg av von Adler » 25 november 2013, 11:20

Det är nog bara att dra rakt upp med högerhanden. Verkligt sabelhanterande under tidsepoken som bilden kommer från var ytterst begränsad.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: us cavalry sabelhantering

Inlägg av Hans » 25 november 2013, 11:33

http://mainecav.org/library/macclellans_cavalry.pdf
Jag orkar inte läsa igenom hela men något kanske finns, från 1862. Och denna: http://www.cavhooah.com/info/images/upl ... ercise.pdf

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: us cavalry sabelhantering

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 november 2013, 16:31

Intressant fråga!!!
Tror ni inte att det var vilket som eller rättare sagt hur soldaten kände sig vid tidpunkten av upptagningen av sabeln?

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: us cavalry sabelhantering

Inlägg av Markus Holst » 26 november 2013, 19:19

Saken är, att som sabeln hänger där kan man möjligen få upp den om man fattar om den med tummen uppåt och handloven utanför varbygeln. Då kan man eventuellt dra upp den utan att armen går ur led, förutsatt att sabeln låter sig dras snett framåt. Väl ur baljan behöver man alltså byta grepp på sabeln, innan den är klar för bruk. Det förefaller inte praktiskt.

EDIT kom just på att om soldaten greppar om varbygeln när hand rar upp sabeln kan han sedan elegant svinga den framåt och således flytta greppet från varbygel till kavel. Låter sig göras.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3524
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: us cavalry sabelhantering

Inlägg av von Adler » 28 november 2013, 23:47

Jag ser inte problemet att fatta sabeln, luta sig aningen framåt och dra upp den med armen bakom sig.

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Re: us cavalry sabelhantering

Inlägg av GL » 29 november 2013, 04:53

Kan det vara så enkelt att bilden är spegelvänd eller soldaten vänsterhänt?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: us cavalry sabelhantering

Inlägg av Markus Holst » 29 november 2013, 13:52

von Adler skrev:Jag ser inte problemet att fatta sabeln, luta sig aningen framåt och dra upp den med armen bakom sig.
Kan du lyfta armen tillräcklilgt högt för det? Det måste ju blir med helt rak arm. Jag provade och det blev nedrans obekvämt. Handen måste ju upp i axelhöjd.

Har sett fler blilder där US Cavalry har sabeln på höger sida så det verkar vara så de hade det.

Om vi för en stund ponerar att soldaten var vänsterhänt och alltså skulle hantera sabeln med vänster hand, torde han i rimlighetens namn ha tyglarna i höger hand för att ha vapenhanden fri. Att kunna använda högerhanden till praktiska saker är orsaken till att ryttare världen över rider med vänster hand på tyglarna.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3524
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: us cavalry sabelhantering

Inlägg av von Adler » 1 december 2013, 00:56

Jag kan med lätthet lyfta armen en bit ovanför huvudet om jag lutar mig lite framåt om jag fattar något imaginärt bakom mig. Som sabeln är fästad ser det ut som om kavalleristen behöver dra ungefär till axelhöjd.

De amerikanska sablarna var långa och delades tydligen inte ut till de meniga under perioden - bara underofficerare och officerare hade sabel. De kunde fästas på höger eller vänster sida av sadeln, men skulle fästas på sadeln.

Här är en intressant tråd i ämnet:

http://smith-wessonforum.com/s-w-hand-e ... lster.html

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: us cavalry sabelhantering

Inlägg av hasse lindquist » 9 maj 2014, 12:59

Avsikten med sabelplaceringen var törhända att få US Army att avstå från käcka kavellerichocker, vilket innebar en tilltagande taktisk fördel i de snabbskjutande eldhandvapnens tidevarv.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: us cavalry sabelhantering

Inlägg av Stellan Bojerud » 9 maj 2014, 21:38

Parentetiskt: Under indiankrigen medförde US Cavalry inte sabel i fält! Revolver och Spencer-karbin fick duga.

Skriv svar