En bok med historia från 1861

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
mattsson
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 oktober 2013, 09:33

En bok med historia från 1861

Inlägg av mattsson » 25 oktober 2013, 10:04

Köpte en bok från Strängnäns antikvariat för några år sedan.
Historique du 3e corps de l'armée d'Italie 1859. Etat M. Clemeur , 1861

Det som gör det hela intressantare är att boken är dedikerad av författaren
till sedermera generallöjtnant Carl Viktor Gustafsson Leijonhufvud, 1822-1900
Carl Leijonhuvud befann sig ej på plats i Frankrike/Italien.
Men Abraham Leijonhufvud 1823-1911, sedermera generallöjtnant, som jag tror vara Carls bror
reste i Italien och Frankrike 1858-61 och bevittnade striderna, vilken då med all sannolikhet tog boken med tillbaka till Sverige
och som lät författaren dedikera boken till Carl Leijonhufvud.

Boken hamnade vid något tillfälle i biblioteket på regementet i strängnäs, då den fick en stämpel
"Kongl.Södermanlands, Regm.Ts. Bibliotek"
Efrer regementets nedläggning hamnade den på Strängnäs antikvariat från vilket jag köpte den.

Man måste säga att det är roligt när man finner en bok med historia!


Om någon läser detta. Finns det några som uppskattar och samlar på historiska böcker som dessa i Sverige?
Och vilket värde kan en antik, militär bok med historia tänkas ha?

Tackar ödmjukast på förhand för eventuell hjälp.
/Magnus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: En bok med historia från 1861

Inlägg av Hans » 25 oktober 2013, 10:40

Välkommen.

Värdet, vid en auktion i Paris 2010 så var skattningen 100-150€ om jag begriper detta rätt: http://www.alde.auction.fr/pdf/2022010.pdf

#360

Och en annan säger 250€ http://www.clavreuil.fr/catalogue374.pdf

#1101

Jag bor inte längre i Sverige men utrikes finns det i alla fall en som gillar gamla militärhistoriska böcker :wink:

MVH

Hans

Trismegistus
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 3 januari 2006, 12:59
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: En bok med historia från 1861

Inlägg av Trismegistus » 25 oktober 2013, 16:48

Jag tror tyvärr att intresset för böcker från den här tidsperioden är relativt svalt här uppe i Sverige och att man måste försöka hitta köpare nere på kontinenten som kan vara villiga att slanta upp de hundratals € som man ser att de går för på internationella auktioner.

Jag har själv en del böcker från tiden kring Napoleonkrigen, bl.a. Otto von Odelebens "Napoleons Feldzug in Sachsen, im Jahr 1813" - förstaupplagan från 1816 - nu nära 200 år gammal - då Napoleon fortfarande var i livet och satt och surade på Sankta Helena. Jag har aldrig lyckats hittat en prisuppgift på denna förstaupplaga men likväl verkar den vara helt osäljbar här i Sverige. Min tanke här är att det är p.g.a. att vi i Sverige inte känner någon direkt relation till varken Napoleon eller till Napoleonkrigen - trots att vi till viss del var inblandade.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: En bok med historia från 1861

Inlägg av Ben » 25 oktober 2013, 17:36

Nog säljs äldre böcker med militärhistorisk inriktning även i Sverige, exempelvis på Stockholms Auktionsverks bokauktioner eller på vissa antikvariat. Om en bok har en tydlig proveniens kan det naturligtvis öka på värdet, men priset beror också av t.ex. bokens skick.

Trismegistus
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 3 januari 2006, 12:59
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: En bok med historia från 1861

Inlägg av Trismegistus » 25 oktober 2013, 19:19

Nej, ett kompakt mörker är det givetvis inte och visst går en del äldre böcker med militärhistorisk inriktning att sälja även i Sverige, men det är idag till stor del köparens marknad med stor fyndchans. Tittar man t.ex. på Stockholms Auktionsverks senaste bokauktion så hade man 16 stycken objekt inom historia. 3 stycken gick för utropspris eller över utropspris, 7 stycken gick under utropspris och 6 stycken förblev osålda.

Även skicket och eventuell proveniens bör påverka värdet, men tar man exemplet Tradera så är det ofta helt upp och nervänt. Svåra titlar i bra skick brukar man ofta kunna få för en struntsumma medan titlar som tryckts i massupplagor och/eller är i dåligt skick kan gå för absurda summor. För min del som köper/säljer en hel del tysk propaganda så brukar jag ta det svenskspråkiga Hans Liska-albumet från 1943 som ett bra exempel. På svenska antikvariat eller på Tradera brukar dessa snitta ca 250 kronor i pris. Internationellt så har jag ett snitt på över 500 kronor vid försäljning av likadana (svenskpråkiga) album.

mattsson
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 oktober 2013, 09:33

Re: En bok med historia från 1861

Inlägg av mattsson » 25 oktober 2013, 23:25

Jag börjar inse problemet som "Trismegistus" beskriver...... Om osäljbara förstaupplagor, i sverige.....
Upptäckte via hjälpen som "Hans" gav att andra upplaga såldes för 100 euro.... Första upplaga som jag sitter på
begärdes det 250Euro för på en annan auktion. Då den jag funnit dessutom har en rolig historia, så.....

Dessutom vet jag ej om jag hittat "normal" första upplaga..... Då den innehåller många handskrivna tillägg.....
Om det är det normala så förklarar det.. auktionsfirmans: "First edition, very rare"

Historia är historia, och de som läste äldre böcker är historia...

Skriv svar