Rose Blanche Ney

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Rose Blanche Ney

Inlägg av Gavrilo Princip » 27 september 2012, 03:04

Känner någon till fakta om en prinsessa vid namn Rose Blanche Ney? Sökningar på wikipedia har varit resultatlösa.
Hon ska ha varit föreslagen som parti åt vår svenske prins Eugen, men som vi vet blev det inget av det eftersom han förblev ogift livet ut.

Vem var hon? När föddes och dog hon? Från vilket furstehus kom hon? Ingick hon något äktenskap senare och i så fall med vem? Barn?

Jag hoppas någon kan bringa klarhet i detta.
Senast redigerad av 3 Gavrilo Princip, redigerad totalt 28 gång.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Rose-Blanche Ney

Inlägg av Sarvi » 27 september 2012, 10:51

Namnet Ney för ju tanken till en av Napoleons marskalker, Michael Ney, hertig av Elchingen och furste av Moskva. Michael Neys sonson, Michel Alloys Ney, tredje hertigen av Elchingen, hade som fjärde barn en dotter vid namn Rose Blanche Mathilde Ney som föddes 1871 och dog 1939. Kan det vara hon som avses? Hon gifte sig 1905 med prinsen av Trabia (ett sicilianskt furstehus), Ottavio Lanza Branciforte, men äktenskapet var barnlöst.

Sic transit gloria mundi, etc.

Edit: ortnamn var det ja...

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Rose-Blanche Ney

Inlägg av Gavrilo Princip » 27 september 2012, 23:58

Sarvi skrev:Namnet Ney för ju tanken till en av Napoleons marskalker, Michael Ney, hertig av Elchingen och furste av Moskva. Michael Neys sonson, Michel Alloys Ney, tredje hertigen av Elchingen, hade som fjärde barn en dotter vid namn Rose Blanche Mathilde Ney som föddes 1871 och dog 1939. Kan det vara hon som avses? Hon gifte sig 1905 med prinsen av Trabia (ett sicilianskt furstehus), Ottavio Lanza Branciforte, men äktenskapet var barnlöst.

Sic transit gloria mundi, etc.

Edit: ortnamn var det ja...

Jag känner inte till någonting om det du skriver, men det kan mycket väl stämma. Två av hennes namn är ju identiska med de jag räknade upp, och enligt dina uppgifter var hon ju född 6 år efter prins Eugen. Så mycket talar för att det kan vara en och samma person. :)

Jag tackar för dina uppgifter och hoppas på mer om det finns mer av värde och intresse att tillägga. :D

Skriv svar