Holstein-Gottorpska ättens fertilitet?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Holstein-Gottorpska ättens fertilitet?

Inlägg av von Adler » 24 augusti 2012, 22:11

Den här frågan skär lite i snittet mellan tidig modern tid och revolutionernas och imperialismens tid, men jag lägger den här.

Adolf Fredrik fick fem barn, så där verkar det inte ha förelegat några problem - han ska även ha haft minst ett oäkta barn.
Gustav III fick bara två söner, varav den ene dog bara ett år gammal. Hans problem att få till det är legendariska.
Karl XIII ska ha haft en oäkta son, men hans båda barn med sin hustru överlevde inte en vecka.
Sofia Albertina (syster till Gustav III och Karl XIII) blev aldrig gift och fick inga barn.
Gustav IV Adolf fick fem barn (plus åtminstone ett oäkta),
1. Gustav, som fick två barn varav ett överlevde (Carola, som blev gift men inte fick några barn själv).
2. Sofia, som fick åtta barn, varav sju överlevde.
3. Carl Gustav, som dog som treåring.
4. Amalia blev ogift och fick inga barn.
5. Cecilia gifte sig med Paul Fredrik August av Oldenburg och fick två barn som bägge dog inom ett år efter födseln och en son vid namn Elimar som överlevde och fick två barn, varav ett överlevde.

Överlag är det många barn som dör tidigt (visst var barnadödligheten större under tidsperioden, men det är människor med tillgång till näring och läkekonst i absolut toppklass) och få barn överlag, med undantag för Adolf Fredrik och Gustav IV Adolf. Hade den Holstein-Gottorpska ätten problem med fertiliteten? Det ryktades ju vilt om att Munck var den egentliga fadern till Gustav IV Adolf.

Om Gustav IV Adolf inte hade blivit avsatt, hade Carola då blivit drottning? Och vem hade ärvt om hon inte fick några barn?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Holstein-Gottorpska ättens fertilitet?

Inlägg av Göstring » 24 augusti 2012, 23:18

Det har noterats att barnadödligheten var högre bland överklassen än bland bondebefolkningen. Det skulle kunna bero på sådant som amning.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Holstein-Gottorpska ättens fertilitet?

Inlägg av Gavrilo Princip » 25 augusti 2012, 00:22

Göstring skrev:Det har noterats att barnadödligheten var högre bland överklassen än bland bondebefolkningen. Det skulle kunna bero på sådant som amning.

Kan det även ha berott på överklassens större tillgång (tror jag i alla fall, jag är inte helt säker här) till vin? Nog konsumerades det säkert en del alkohol - förmodligen då mest öl och/eller brännvin - men kanske inte riktigt samma utsvävningar och orgier i mat och dryck.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Holstein-Gottorpska ättens fertilitet?

Inlägg av Gavrilo Princip » 25 augusti 2012, 00:32

En annan aspekt som bör tas med, är att den ryska grenen av ätten Holstein-Gottorp (tsarfamiljen) ju lyckades betydligt bättre än sina svenska släktingar. Visserligen dröjde det ända till tsar Paul I och hans andra gemål Maria Fjodorovna innan barnafödandet kom igång på allvar, och under 1800-talet tog det ordentlig fart. Så kanske det romanovska blodet, genom Peter den Stores dotter Anna, gjorde sitt till för den utvecklingen?

Användarvisningsbild
kentauer1
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 november 2011, 15:45

Re: Holstein-Gottorpska ättens fertilitet?

Inlägg av kentauer1 » 2 september 2012, 09:24

vad gäller arvsrätt så smidde G:III redan innan riksdagen 1778 (vilken skulle hållas på hösten i anslutning till barnets födelse) planer på att utöka arvsrätten till kvinnosidan om det visade sig att barnet skulle vara en flicka.

Kentauer

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Holstein-Gottorpska ättens fertilitet?

Inlägg av a81 » 17 september 2012, 22:55

Gavrilo Princip skrev:
Göstring skrev:Det har noterats att barnadödligheten var högre bland överklassen än bland bondebefolkningen. Det skulle kunna bero på sådant som amning.
Kan det även ha berott på överklassens större tillgång (tror jag i alla fall, jag är inte helt säker här) till vin? Nog konsumerades det säkert en del alkohol - förmodligen då mest öl och/eller brännvin - men kanske inte riktigt samma utsvävningar och orgier i mat och dryck.
Fast alkohol dracks nog minst lika mycket hos allmogen. Att överklasskvinnor oftast(?) inte ammade sina barn kan kanske vara en förklaring till den mycket högre barnadödligheten i högre samhällsklasser. En annan kan vara inavel bland kungligheter och adel, en ytterligare förklaring kan vara att överklassen hade läkare, som så att säga utan att tvätta händer gått direkt från att behandla en sjuk person, närvarande vid förlossningarna. Barnmorskorna på landet innebar säkert säkrare förlossningar, både för mamman och barnet. Kvinnor som dog i barnsäng verkar ha varit ett överklassfenomen. Jag har nästan aldrig sett det bland allmogen. Dock misstänker jag att kvinnors påstått höga dödlighet vid barnafödande allmänt är en faktoid, där man blandat ihop hög barnadödlighet med hög mödradödlighet.

Skriv svar