Kronprins Bernadotte och massakern vid Klågerup 1811

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 16 januari 2003, 23:52

borttappade skånska bröder
tack för den. :?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 16 januari 2003, 23:55

Denna händelse är förhoppningsvis sista gången som svensk militär sätts in mot det skånska folket.
För sista gången, här i skåne pratar vi något som kallas svenska och använder svenska mynt! Vi är svenska, något som du inte har uppfattat, snart blir jag förbannad på dessa jävla uttalande från diverse danmark-lovers, och sluta tala som att skåningar inte är svenskar!

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 januari 2003, 00:13

Pulse skrev:Lite onödigt tråkig attityd Johan...

Det var ett intressant inlägg och såfort det handlar om Skåne så är det inte propaganda. Skräm inte iväg honom nu när vi verkar ha fått en kunnig debbatör. Ge oss ett motargument eller nåt istället!
Jag som alla andra på detta forumet är trötta på dessa danmarklovers som föröker göra en en stor sak av något som var vanligt i världen vid den tiden, hade bönderna utanför Stockholms portar gjort detsamma vid samma tidpunkt(eller tidigare för den delen) så hade även dom bemöts med gevär(titta bara på ådalen eller upproren i Dalarna mot Gustav Vasa) Det är makt allt handlar om...

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Jupps

Inlägg av D. Andersson » 17 januari 2003, 00:27

Sen är frågan hur dåligt det är för Skåne att tillhöra Sverige. Enligt den senaste undersökningen jag läst om (gjort av ett italienskt institut) så är Sverige världens bästa land. Det grundades på bnp, utbildning, sjukvård, demokrati, teknik osv. Sverige är bäst i världen. De däringa militanta frihetsstyrkorna i Skåneland måste vara de enda i världen som vill fly från världens bästa land till ett sämre :)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 januari 2003, 00:47

Precis, så mycket vässen Sverige har gjort i utlandet! Hur många länder med en befolkning på 8 miljoner människor kan spotta ut ABBA, två bilmärken, stark och utåtriktad industri, haft en generalsekretatare inom FN, tillverkat egna stridsflygplan och mycket annat!

Under dansk styre skulle Helsingborg, för att ta ett exempel, inte varit så växande som det var på 1800-talets slut i Sverige(faktist den mest växande staden i landet)! :)

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Jupps

Inlägg av D. Andersson » 17 januari 2003, 00:56

Anledningen till att det går så bra för Sverige är att det ligger så nära Finland och har så nära samarbete med detta underbara land *släpper lite på sina egna patriotiska känslor, bara för att hänga på skånedanskarna*

Användarvisningsbild
virdung
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
Ort: Växjö

Inlägg av virdung » 17 januari 2003, 08:34

Jag håller med Anno och Johan vad gäller skånedebatten. Det känns som om vi har haft den förut... Men om Strutharald har nått nytt att tillägga så OK.

Jag tycker det är konstigt att det alltid är Skåne och dess uppror som det verkar handla om. Det finns fler exempel på uppror som har slåtts ner med vapenskrammel, Dackefejden, uppror i Värmland, Dalarna t. ex. Skulle då smålänningar, Östgötar, Värmlänningar, Dalmasar m. fl. då begära att få lämna Sverige och bilda egna länder, nej.

Om man ska se på Skåne som ett eget litet f.d. kungarike, som många skåningar verkar vilja göra, så skiljer det sig inte nämnvärt från de två övriga större f.d. kungariken som finns inom Sveriges gränser, Götaland och Svealand. Så varför ska då Skåne ha särbehandling?

Ska man se det på detta sätt så kan även nämnas att Småland ju består av en hel drös f.d. små kungariken, vilket dessutom borde framgå namnet. Alla som har lite koll på äldre historia vet vad jag snackar om.

Sen undrar jag om det inte har smugit in ett litet fel i Strutharalds första post, var det inte så att Sverige allierade sig med England för att när kriget var slut och Frankrike förlorat, få Norge som krigsbyte (Danmark allierat med Frankrike)?

Mvh


//Virdung

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 17 januari 2003, 12:29

Borttaget
Senast redigerad av 1 jj, redigerad totalt 4 gånger.

Strutharald
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 januari 2003, 21:15
Ort: Skåneland

Inlägg av Strutharald » 17 januari 2003, 13:30

Hej broder Virdung!

Jag anser att man inte kan jämföra revolter på då ockuperad mark med vad som hänt tidigare i de rikssvenska landskapen.

Jag anser att Sveriges syn på Skåne som ockuperad mark försvann först 1857 då skåningarna åter fick läsa dansk litteratur. Elakt kan man då säga att förbudet upphävdes för att svenskarna då hade lyvckats i sin försvenskningsplan.

När det gäller Sveriges olika roller i Napoleon kriget så låg Sverige ett kort tag i krig med England, men mot slutet var Sverige allierat med England. Svenskarna vände sin vana trogen kappan efter vinden och som belöning fick de Norge i sin hand. När revolten ägde rum så var Sverige i krigstillstånd med England och i allians med Frankrike. Krigsförklaringen mot England kom den 17 november 1810. Kriget varade till 18 juni 1812.

Det var ett virre varv Sverige var först fiende till Frankrike och sen "tvingad till vän" och sen åter fiende. Den första fiendskapen kostade svenskarna indirekt Finland, den andra vänskapen blev kortlivad, och den sista fiendenskapen gav Sverige Norge.

Strutharald

Skriv svar