Tysk kolonialhistoria
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
Tysk kolonialhistoria
Har någon mer detaljerad information om grundandet av det tyska kolonialväldet? Jag söker i synnerhet de årtal då kolonierna erkändes av "världssamfundet" som tyska intressesfärer och de årtal när tysk administration officiellt övertog områdena.
Annan info är också välkommen, rörande ekonomi, befolkning, typ av tyskt styre, tyska militära förband/baser på områdena liksom deras försvar etc. Speciellt de tyska besittningarna i Stilla Havet.
/Forsberg
Annan info är också välkommen, rörande ekonomi, befolkning, typ av tyskt styre, tyska militära förband/baser på områdena liksom deras försvar etc. Speciellt de tyska besittningarna i Stilla Havet.
/Forsberg
- Andreas Wien
- Medlem
- Inlägg: 758
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
- Ort: Wien, Österrike
Forsberg,
Jag hittade nagra länkar. Kvaliten skiftar, men kanske kan du klicka vidare pa länkarna? *Achtung - Deutsch!*
Süd-westafrika http://www.traditionsverband.de/dswa.html
Samoa http://www.deutsche-schutzgebiete.de/samoa.htm
Statistik tyska kolonier http://www.dhm.de/lemo/html/kaiserreich ... index.html
Tysk kolonialpolitik 1900-1914 http://www.dhm.de/lemo/html/kaiserreich ... /kolonien/
Mvh Andreas Wien[/url]
Jag hittade nagra länkar. Kvaliten skiftar, men kanske kan du klicka vidare pa länkarna? *Achtung - Deutsch!*
Süd-westafrika http://www.traditionsverband.de/dswa.html
Samoa http://www.deutsche-schutzgebiete.de/samoa.htm
Statistik tyska kolonier http://www.dhm.de/lemo/html/kaiserreich ... index.html
Tysk kolonialpolitik 1900-1914 http://www.dhm.de/lemo/html/kaiserreich ... /kolonien/
Mvh Andreas Wien[/url]
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
Man måste säga att tyskarna inte direkt drog vinstlotterna när det gäller kolonierna...
Över en miljon utvandrar till Amerika medan bara ca 15 000 flyttar till kolonierna. Förvånande även hur pass få tyskar som tjänstgjorde i kolonierna som administatriv personal eller i polisiära funktioner.
/Forsberg
/Forsberg
Tyskarna
Ja Tyskarna var väl "sist på plan" när det gällde kolonialismen, så man fick väl ta det som blev över antar jag.
Ett citat från "Blackadder goes forth" angående 1:a världskrigets orsak känns passande :
George: The war started because of the vile Hun and his villainous empire- building.
Edmund: George, the British Empire at present covers a quarter of the globe, while the German Empire consists of a small sausage factory in Tanganyika. I hardly think that we can be entirely absolved of blame on the imperialistic front.
George: The war started because of the vile Hun and his villainous empire- building.
Edmund: George, the British Empire at present covers a quarter of the globe, while the German Empire consists of a small sausage factory in Tanganyika. I hardly think that we can be entirely absolved of blame on the imperialistic front.