Tysk kolonialhistoria

Skriv svar
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Tysk kolonialhistoria

Inlägg av Mathias Forsberg » 13 januari 2003, 14:37

Har någon mer detaljerad information om grundandet av det tyska kolonialväldet? Jag söker i synnerhet de årtal då kolonierna erkändes av "världssamfundet" som tyska intressesfärer och de årtal när tysk administration officiellt övertog områdena.

Annan info är också välkommen, rörande ekonomi, befolkning, typ av tyskt styre, tyska militära förband/baser på områdena liksom deras försvar etc. Speciellt de tyska besittningarna i Stilla Havet.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 13 januari 2003, 16:08

Forsberg,

Jag hittade nagra länkar. Kvaliten skiftar, men kanske kan du klicka vidare pa länkarna? *Achtung - Deutsch!* ;)

Süd-westafrika http://www.traditionsverband.de/dswa.html

Samoa http://www.deutsche-schutzgebiete.de/samoa.htm

Statistik tyska kolonier http://www.dhm.de/lemo/html/kaiserreich ... index.html

Tysk kolonialpolitik 1900-1914 http://www.dhm.de/lemo/html/kaiserreich ... /kolonien/

Mvh Andreas Wien[/url]

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 13 januari 2003, 18:07

Ich will weiter klicken! :D

Vielen Dank för de snabba svaren. Nu har jag äntligen kommit ikapp dig i antal inlägg! 8)

/Forsberg

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 13 januari 2003, 23:08

http://miniatures.de/html/esp/1914schutztruppe.html

Sidan jag använt mig av för vår HoI-mod. :)

/Johan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 17 januari 2003, 11:25

Man måste säga att tyskarna inte direkt drog vinstlotterna när det gäller kolonierna... :D Över en miljon utvandrar till Amerika medan bara ca 15 000 flyttar till kolonierna. Förvånande även hur pass få tyskar som tjänstgjorde i kolonierna som administatriv personal eller i polisiära funktioner.

/Forsberg

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4809
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Tyskarna

Inlägg av LasseMaja » 26 januari 2003, 15:31

Ja Tyskarna var väl "sist på plan" när det gällde kolonialismen, så man fick väl ta det som blev över antar jag.

Användarvisningsbild
agricola
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 september 2006, 14:54
Ort: Stockholm

Inlägg av agricola » 10 september 2006, 15:31

För Tyskland innebar egentligen kolonierna inte så mycket. Mycket satsade på att utöka sina territorier på hemmaplan. "Livsrum " - detta ord användes flitigt av nazisterna för att legitimera expansionen under andra världskriget.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 10 september 2006, 16:36

De tyska kolonierna fyllde ju främst en prestigeroll och var ju knappast några lysande affärer eller tillgångar. Kolonier var ju en status och maktsymbol på 1800-talet ju dessutom var det ju lite romantik över dom främmande länderna

Användarvisningsbild
Jimbo
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 31 juli 2003, 13:17
Ort: Sundsvall

Inlägg av Jimbo » 13 september 2006, 16:22

Ett citat från "Blackadder goes forth" angående 1:a världskrigets orsak känns passande :


George: The war started because of the vile Hun and his villainous empire- building.

Edmund: George, the British Empire at present covers a quarter of the globe, while the German Empire consists of a small sausage factory in Tanganyika. I hardly think that we can be entirely absolved of blame on the imperialistic front.

Skriv svar