Napoleon och Karl XII

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Vikke
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 januari 2011, 16:25

Napoleon och Karl XII

Inlägg av Vikke » 16 januari 2012, 16:03

Jag har tidigare funderat på om Napoleon var inspirerad av Karl XII efter att ha läst Voltaires populära monografi om Karl XII. Enligt Herman Lindqvist ska dock Napoleon ha läst denna bok först under förberedelserna inför fälttåget mot Ryssland. Sedan ska ha ha läst den en gång till under vistelsen i Moskva.

Enligt samme Lindqvist fanns i Napoleons galleri över stora fältherrar i Tuilerierna endast en svensk: Gustav II Adolf den store. Här saknades alltså Karl XII.

Vad tyckte egentligen Napoleon om Karl XII? Ändrade han uppfattning efter fälttåget till Ryssland?

(Jag tycker att finns något i deras personlighet och levnadsöde som påminner om varandra.)

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Napoleon och Karl XII

Inlägg av Ben » 16 januari 2012, 19:14

Enligt Ségur lade Napoleon Voltaire åt sidan för den var romantiserande och opålitlig. Istället ska han ha intresserat sig för Adlerfelt jr:s Histoire Militaire - så mycket glädje Napoleon nu kan ha haft av den eftersom skildringen av det ryska fälttåget är ett hopkok på en mängd olika källor av varierande kvalitet. Till Narbonne ska Napoleon under fälttåget 1812 tydligen ha sagt att Karl XII var "en stor stolle" (un grand fou).

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Re: Napoleon och Karl XII

Inlägg av Panzerschreck » 26 januari 2012, 17:46

Enligt 1812 av Paul Britten Austin ska Napoleon under en diskution med Narbonne ang. Peter den store och Karl XII sagt att Peter var ett geni men besegrade Karl XII:
"...mindre genom sitt eget geni än av kungens (Karl XII) egna fel. Om Karl XII, den härskaren som var mer en soldat än en general inte hade advancerat så långt in i Ryssland, eller hade retirerat i tid eller genomfört sina invasionsmanövrar i mitten av vintern hade han aldrig blivit besegrad."
Översättning av mig.

Såvitt jag har läst har jag aldrig funnit några källor som pekar på att Napoleon skulle haft Karl XII som någon idol. Han studerade honom onekligen under ryska fältåget (och hade säkerligen gjort det innan). Men Napoleon läste ofta kopiösa mängder böcker i förberedelser av fälttåg, speciellt det ryska. Enligt David Chandler ska hans skickliga marskalk Davout dock ha studerat Karl XII. Men det säger ju inte så mycket egentligen.

Skriv svar