Folkhemmet i Sverige

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Dedalo83
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 februari 2011, 11:52

Folkhemmet i Sverige

Inlägg av Dedalo83 » 20 februari 2011, 11:00

Hej!

Jag är ny på Skalman.nu och ville säga hej till alla. Jag vill också passa på att ställa min första frågan.
Det är så att jag har en tenta om två veckor och har ganska dålig koll på Svensk Historia. Själv kommer jag från Spanien och har läst Historia på Universitetet. Det finns ganska mycket information om världshistoria, men när det kommer till Sverige och Norden använde vi bara två böcker: Det Svenska Samhället (två delar) och Nordens Historia. Båda är ganska bra, men det är en förkortat historia på vad som hände. Jag är ganska dålig på att sitta och plugga en händelse som är sammanfattad på en eller två rad. Det är svår att ta till mig det som står i boken. Jag behöver en diskussion kring ämnet och mer detaljer. Mycket mer detaljer, någonting som saknas i mina två böcker.
Jag har läst hur demokratin började utformas i Sverige och nu sitter jag med folkhemmet. Är det någon som har mer information om båda ämnet? Var kan jag hitta mer om detta?

Jag vet att det är ganska stor fråga, men jag behöver verkligen information. Och det kommer fler och fler frågor sen. Hoppas att ni inte tröttnar på mig!

Tack så mycket!!!

LenaLa
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 maj 2011, 12:39

Re: Folkhemmet i Sverige

Inlägg av LenaLa » 6 juni 2011, 11:41

Hej,

kanske mitt svar är redan för sent men du kan försöka med den här boken av Anders Isaaksson: "Per Albin. Vägen mot folkhemmet". Kom ut 1985.

Mvh

Skriv svar