Gustav IV Adolf i St Gallen, Schweiz

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Gustav IV Adolf i St Gallen, Schweiz

Inlägg av sveahk » 5 november 2009, 11:46

Under arkivnummer KA R.50B-1 hittar man i St Gallens Staatsarchiv en del intressanta dokument, brev och tidningsursnitt beträffande Gustav IV Adolfs uppehåll och död i denna stad.

Ett osignerat manuskript från 1837 beskriver detaljerat Oberst Gustafssons tid i St Gallen. Författaren var tydligen en närstående, möjligtvis hans sekretärare Jonas Bichsel - manuskriptet är mycket detaljrikt. Som t.ex.: Kungen ser sitt rum i "zum weissen Rosse" för första gången:
"När kungen steg in i rummet, var han både rörd och full av vemod. Hans ord var: Det här påminner mig om mitt Cabinet i Stockholm, till och med rumstapeten; i detta rum vill jag bo."

En tillbakadragen men välsedd gäst, ägnade sig åt musik, skrev brev, pamfletter och böcker. Läste, mest politisk och krigsvetenskaplig liiteratur - på nattduksbordet vid hans dödsbädd låg Ciceros "De Amicitia". Lekte med värdens barn, gav till de sämre lottade i samhället...ja, den plågade kungen tycks ha haft ett par någorlunda lugna sista år i St Gallen...!

Här en artikel i St Galler Tagblatt:
http://www.tagblatt.ch:80/lokales/stgal ... 86,1375745
Hans K

Skriv svar