Argentinskt bistånd till Sverige

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av Jokke » 27 september 2009, 12:08

Tråden om Indiens ev. bistånd till europeiska länder, fick mig att dra till minnes att jag någon gång hört att Argentina skickat bistånd till Sverige. Jag tyckte då det lät väldigt underligt, men glömde bort det.

Så nu efter en snabb sökning på google fick jag fram ett tal av kungen till Argentinas president Menem 1998. Där säger kungen följande: "Under nödåren sändes också livsmedelshjälp från det rika Argentina till det fattiga Norrland. Detta bistånd är idag mindre känt bland oss svenskar men togs naturligtvis emot med stor tacksamhet."

http://www.royalcourt.se/kungafamiljen/ ... 02338.html

Detta tycker jag givetvis är intressant. Är någon som har mer information om denna "livsmedelshjälp" till Sverige från Argentina?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av lampros » 27 september 2009, 12:34

(Nödhjälp i början av 1900-talet alltså, för er som inte orkar klicka på länken. Inte typ under hemska svenska nödåren kring 1990 eller varför inte det legendariska hösten 2008 och framåt, den skriande djupa KRISENS ÅR... Not so.)

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av pandersson2 » 10 november 2009, 12:27

Ämnet har debatterats med utgångspunkt i hjälp från Uruguay. Tyvärr fanns det inte så mycket matnyttig information tillgänglig.

viewtopic.php?f=49&t=19537

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av Göstring » 16 december 2009, 00:50

Jag gjorde en sökning i Svars konseljdatabas. Inget som pekar mot nödhjälp i resultatet.

Sökning på följande: "argentina" gav 43 träffar, "argentinsk" 4, "argentinska" 8 och "argentinas" 1 träff.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av Hexmaster » 16 december 2009, 09:55

Hur gratis måste det vara? Argentina har länge exporterat under goda år, och vi har importerat en del av det. Här hittade jag ett ej närmare beskrivet "avtal" från krigets nödår; kan det vara sådant som det alluderas till?
I en polemik mot Aftonbladet rörande hemfraktningen av de varor, vi erhållit genom avtalet med västmakterna, meddelar Soc.-Dem., att det förljudes, att tillförseln av brödsäd, fodermedel, gödningsämnen och råvaror för vår industri skulle uppgå till en million ton årligen. Av brödsäden får 3 5 avhämtas i Argentina, där också betydande kvantiteter majs står till buds.
- Dalpilen 18 juni 1918

(Jag är osäker på hur siffrorna skall tolkas, "3/5" kanske? Men hur som helst.)

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av Göstring » 16 december 2009, 10:46

Hexmaster skrev:Här hittade jag ett ej närmare beskrivet "avtal" från krigets nödår; kan det vara sådant som det alluderas till?
Det undertecknades ett avtal den 29 maj 1918 i London, genom svenske ministern där, greve Wrangel, att Sverige skulle ställa 300,000 ton tonnage till Ententens förfogande utöver de 100,000 som man redan tidigare kommit överens om. I gengäld skulle Sverige erhålla nödvändiga varor.
Kalmar 1918-05-31 skrev:Det stora tonnageavtalet klart
Sverige garanteras 300,000 ton spannmål för nästa konsumtionsår.
...
Beträffande denna del av avtalet har England ställt garantier, d.v.s. garanterat att all denna kvantitet spannmål finns att tillgå för Sveriges räkning i Argentina och Australien.

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av frejs väpnare » 18 december 2009, 05:26

Jag har en association till de sista stora svältåren i Sveriges historia. Den i södra Lappland, socknarna Vilhelmina, Dorotea, Fredrika etc. Då förekom det smärre utländska insamlingar, främst bland emigrerade ortsbor, Har försökt ta "ostprov" i min tillgängliga litteratur, men hittar inget adekvat.
Så jag överlämnar min "lösa" association till er andra.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av Hexmaster » 18 december 2009, 09:07

"Emigrerade ortsbor" i Argentina kan det ha funnits många, tidvis var det tydligen ett större resmål än självaste staterna.

Jag har kört en s.k. Hex och skrivit till hovet ifråga. Få se om de har koll på talskrivare så här i efterhand. :)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av Marcus » 18 december 2009, 09:37

Intressant tråd denna, mer sånt!

/Marcus

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av LasseMaja » 18 december 2009, 17:54

Det förefaller ju inte allt för otroligt. Argentina och Uruguay var väl ekonomiskt mycket långt framme under första halvan av 1900-talet.

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av Jokke » 18 december 2009, 19:34

LasseMaja skrev:Det förefaller ju inte allt för otroligt. Argentina och Uruguay var väl ekonomiskt mycket långt framme under första halvan av 1900-talet.
Enligt Nationalencyklopedin så var Argentina ett av de rikaste länderna i världen i början på 1900-talet. Vilket jag inte hade en aning om. Stämmer verkligen det?

På Gapminder ser man en intressant kurva jämfört med Sverige.

http://graphs.gapminder.org/world/#$maj ... 10_t001901,,,,

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av a81 » 20 december 2009, 22:11

Jokke skrev:
LasseMaja skrev:Det förefaller ju inte allt för otroligt. Argentina och Uruguay var väl ekonomiskt mycket långt framme under första halvan av 1900-talet.
Enligt Nationalencyklopedin så var Argentina ett av de rikaste länderna i världen i början på 1900-talet. Vilket jag inte hade en aning om. Stämmer verkligen det?

På Gapminder ser man en intressant kurva jämfört med Sverige.

http://graphs.gapminder.org/world/#$maj ... 10_t001901,,,,
Vad jag har hört var Argentina och Uruguay bland de rikaste länderna i världen i början av 1900-talet, och jag antar att uppgifterna stämmer. Dock är jag skeptisk till att man skulle ha sänt bistånd till Sverige. Sverige var knappast så fattigt att landet behövde bistånd. Jag skulle snarare kunna tänka mig att det handlade om något slags uppgörelse att få köpa livsmedel under exempelvis första världskriget.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av Ben » 20 december 2009, 22:38

Jag misstänker att detta med "bistånd" är en feltolkning. Argentina har säkert exporterat diverse produkter till Sverige, vilket i någon mening kanske kan betraktas som "aid/bestånd" - i synnerhet i besvärliga tider. Men att detta skulle ha skett alldeles gratis eller utan någon form av motprestation tycker jag verkar rätt osannolikt.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av loop » 21 december 2009, 19:55

Sverige exporterade ju rätt mycket gatsten till de två nämnda länderna.

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Argentinskt bistånd till Sverige

Inlägg av Erik Ljungberg » 22 december 2009, 11:12

Har för mig att jag läst någonstans, har dock ingen källa, att under den stora Norrländska missväxten och hungersnöden i slutet av 1800-talet så skänkte rika Sydamerikanska länder spannmål till Sverige. Kanke skall ses som katastrofhjälp snarare än bistånd.

/Erik Ljungberg

Skriv svar