Hej,
Har någon läst boken Kolonialismens svarta bok. 1500-2000: Från utrotning till självrannsakan av Marc Ferro (red.)? Själv har jag börjat läsa boken och ser den som en mycket bra och grundläggande bok om kolonialismen som diskuterar dess 500 åriga historia på ett utmärkt sätt. Boken är en över 1000-sidig antologi där olika franska historieforskare och antropologer bidrar med vitt skilda aspekter om hur det gick till, med början på Columbus.
Har någon några intressanta synpunkter om boken; kritik, invändningar, lovord mm. ???
---
S.P.
Svart bok om kolonialismen
Svart bok om kolonialismen
Senast redigerad av 1 agricola, redigerad totalt 5 gånger.
Jag har läst boken, 2 gånger faktiskt, och tycker boken är bra. Man får reda på grunderna om dom olika typerna av kolonialism och dom försöker visa hur det var för dom koloniserade.
Dom kan dock bli lite väl upprepande pga av att flera författare skriver om samma koloni men om olika aspekter.
Boken har väckt mitt intresse för att få veta mer om kolonialhistoria
Dom kan dock bli lite väl upprepande pga av att flera författare skriver om samma koloni men om olika aspekter.
Boken har väckt mitt intresse för att få veta mer om kolonialhistoria
Själv tycker jag också att boken upprepar mycket, med dock är den ju en antologi och det är ju tänkt då att kapitlen ska kunna läsas enskilt var för sig. Ett stort plus vill jag ge till boken just att den är så himla omfattande men samtidigt grundläggande. Kolonialismens olika sidor belyses (för att recensera boken lite):
- människohandeln och slaveriet,
- utrotningen av indianer (och ett kapitel om aborginier),
- människosyn och kultur,
- motståndet,
- kvinnans roll och situation och
- imperialismen
---
S.P.
- människohandeln och slaveriet,
- utrotningen av indianer (och ett kapitel om aborginier),
- människosyn och kultur,
- motståndet,