Konspirationsteori - Morden på Lincoln och Kennedy

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Re: Konspirationsteori - Morden på Lincoln och Kennedy

Inlägg av Hellbastard » 19 maj 2015, 00:55

Den här listan på likheter måste ha många år på nacken. Jag minns den i stencilerad form från 1980-talets början.

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re:

Inlägg av Sensemaker » 12 juni 2015, 12:03

Hexmaster skrev:Fick just ett mail med samma lista. "Något som går", uppenbarligen. Återger mitt svar.

> BE EN HISTORIELÄRARE FÖRKLARA DETTA
Att gå igenom uppgifterna en efter en är inte särskilt svårt; en lagom läxa för faktoid-jägaren, om man inte vill ta en titt på de genomgångar som andra gjort och publicerat. Vad det är som skall förklaras vet jag dock inte - är det en konspiration som bestämt sig för att ingen president med sju bokstäver i efternamnet skall få leva? Eller vad?
Clinton.
Hexmaster skrev: > BÅDA PRESIDENTERNA SKÖTS I HUVUDET
Korrekt.
Som Snopes.com poängterar så hade i sht Oswald inte så mycket att välja på, eftersom JFK satt i en bil med ryggen mot honom. Booth stod på mycket närmare håll, och då är valet givet: Ett dödande skott sätter man i huvudet.
I synnerhet om man liksom Booth har ett enskottsvapen.
Hexmaster skrev: > BOOTH & OSWALD MÖRDADES BÅDA INNAN RÄTTEGÅNGEN.
Korrekt.
Nej, Booth sköts av en polis medan han gjorde våldsamt motstånd och, åtminstone enligt polis som sköts, riktade ett vapen mot polisen. Detta räknas knappast som mord.

Sensemaker

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Konspirationsteori - Morden på Lincoln och Kennedy

Inlägg av Ördög » 4 september 2020, 13:54

Hellbastard skrev:
19 maj 2015, 00:55
Den här listan på likheter måste ha många år på nacken. Jag minns den i stencilerad form från 1980-talets början.
Jag läste den i Det Bästa-antologin "Otroligt men sant" som kom ut 1977, två år efter det engelska originalet "Strange Stories and Amazing Facts". I Snopes-artikeln står det att skrönan började cirkulera strax efter mordet på Kennedy. Den tycks ha levt och mått bra i över 30 år, trots att internet inte ännu existerade utan spridningen måste ske på annat vis.

Och tydligen förmår "sammanträffandena" fortfarande fascinera, trots alla felaktigheter. USA Today måste upplysa sina läsare nu i somras...

https://eu.usatoday.com/story/news/fact ... 5311926002

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Konspirationsteori - Morden på Lincoln och Kennedy

Inlägg av Julianus » 6 september 2020, 11:13

Är detta ens en konpirationsteori? Jag har aldrig sett den lanseras som något annat än en samling roande samanträffanden. Sedan är så klart en del punkter hårdskruvade.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Konspirationsteori - Morden på Lincoln och Kennedy

Inlägg av adlercreutz » 6 september 2020, 11:40

Jag har också svårt att förstå vari konspirationen ligger. Någon har alltså(?) arrangerat två presidentmord med hundra års mellanrum, och sett till att det finns en del namnmässiga och andra kopplingar, för att uppnå... ja vad? Ser inte kopplingen till att uppnå världsherravälde men jag kanske är för korkad :wink:

Skriv svar