Axel von Fersen

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Axel von Fersen

Inlägg av Galadriel » 18 augusti 2002, 13:21

Efter att ha setts Hermans historia om AvF så har jag några frågor:

* Han blev lynchad pga misstankar att han mördade Karl XIII. Låg det någon sanning i detta?
* Han hade en son med Marie-Antoinette som fick titeln hertig av Normandie. Vad skedde med detta barn?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Re: Axel von Fersen

Inlägg av Leonidas » 18 augusti 2002, 13:37

Galadriel skrev:Efter att ha setts Hermans historia om AvF så har jag några frågor:

* Han blev lynchad pga misstankar att han mördade Karl XIII. Låg det någon sanning i detta?
* Han hade en son med Marie-Antoinette som fick titeln hertig av Normandie. Vad skedde med detta barn?
Det var inte Karl XIII han misstänktes ha mördat, utan hans tronarvinge Prins August. Denne hade valts som tronarvinge för att Karl XIII var barnalös. Prins August föll död ned från sin häst under exercis i Skåne (tror jag). Det misstänktes att gustavianerna med AvF i spetsen låg bakom. Troligtvis dog Prins August av en hjärtattack. Motståndarna till gustavianerna drog igång en propagandakampanj mot dem och piskade upp stämmningen så pass att under Prins Augusts begravning så lynchades AvF, som åkte i en vagn i begravningskortegen, av den uppretade mobben.

Man vet inte om hans barn överlevde revolutionen, men det sägs att hans barn återkom senare och återkrävde tronen.

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 18 augusti 2002, 13:47

Rekommenderar boken av Lindkvist om AvF, mycket läsvärd.

Martin

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 18 augusti 2002, 13:51

Det var inte Karl XIII han misstänktes ha mördat, utan hans tronarvinge Prins August.
Japp, jag rörde ihop det.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 19 augusti 2002, 16:39

Har för mig att sonen dog i fångenskap. Detta är dock omtvistat enligt vissa skall han ha överlevt och smugglats ut ur Paris.

Mvh,
Marcus Karlsson

daniel w
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 augusti 2002, 18:46
Ort: sverige

Inlägg av daniel w » 19 augusti 2002, 19:41

Det ryktades om att sonen skulle vara AvF, men det kan förstås bara vara skvaller. Jag har för mig att jag läste för en del år sedan att man gjort
DNA analyser av ett skelett som enligt traditionen skulle vara prinsens...
...och det var det också. Kommer inte ihåg var jag läste det.

Drabanten
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 juni 2002, 18:10
Ort: Västkusten

Inlägg av Drabanten » 1 november 2002, 01:51

Sonen dog troligen av vanvård i fängelset.

Att ryktet om att von Fersen var fadern kommer nog av kungens dagboksanteckningar där han skriver något i stil med: "Förlossningen gick lika lätt som när mitt eget barn föddes"

Det sägs att kungen hade svårt med det sexuella pga. att han led av förhudsförträngning. Hans livläkare försökte förmå kungen att underkasta sig en enkel operation, men han vägrade. Detta medförde att Drottningen tog sig älskare och när konungen äntligen gick med på ingreppet var det för sent. Drottningen fann sina älskare mer intressanta. Axel von Fersen stod det franska kungahuset nära och försökte till och med att föra kungaparet i säkerhet. Men det misslyckades.

Att von Fersen misstänktes för att ligga bakom Prins Augusts död har troligen sitt ursprung i att efter Prinsen stöp av hästen så togs han till ett gods som tillhörde von Fersen. Där försökte man fastslå dödsorsaken och kroppen undersöktes av von Fersens läkare. Man anade att detta skulle kunna ställa till problem så för att fria sig från ev. misstankar om förgiftning så tog man till vara Prinsens maginnehåll. Detta skopades upp i en flaska men i piga råkade få tag på flaskan och slog ut innehållet genom fönstret. Detta passade von Fersens fiender ypperligt och ryktet om att von Fersen låtit giftmörda Prinsen spreds. Det sägs att man serverade gratis brännvin till folket den dagen von Fersen mördades och sedan var det en rätt enkel sak att piska upp stämningen hos den berusade folkhopen.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

vFersens död

Inlägg av Stefan » 1 november 2002, 09:55

Uppretade folkmassor på lynchhumör är en sak, men historiens riktigt mörka sida kommer sig av att kortegen eskorterades av utkommenderade trupper, som alltså högst uppenbarligen fick instruktioner att inte ingripa, för det var ingen av dem som ingrep, fastän Fersen försökte söka skydd hos dem, och han mördades rakt framför uniformerad och fullt beväpnad trupp...

Drabanten
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 juni 2002, 18:10
Ort: Västkusten

Inlägg av Drabanten » 1 november 2002, 18:18

Jo det finns många ruttna ägg i den korgen. Ibland undrar jag om inte von Fresen offrades för att slippa en blodig revolution i sverige.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 5 november 2002, 10:36

Jag hörde en gang att Axel von Fersens kropp blev sa sönderslagen av de uppretade folkmassorna, sa att den blev helt vanställd. Personen hävdade ocksa att det är därifran vi har fatt namnet "köttfärs", dvs "söndertrasat kött som von Fersens"? Jag tycker att denna historia later lite väl langsökt, men jag hört även hört denna historia cirkulera till och fran pa senare tid. En eventuell Mollbergare?

Skulle vara tacksam om nagon kunde ger lite mer näring i denna fraga.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 5 november 2002, 16:27

Andreas Wien skrev:Jag hörde en gang att Axel von Fersens kropp blev sa sönderslagen av de uppretade folkmassorna, sa att den blev helt vanställd. Personen hävdade ocksa att det är därifran vi har fatt namnet "köttfärs", dvs "söndertrasat kött som von Fersens"? Jag tycker att denna historia later lite väl langsökt, men jag hört även hört denna historia cirkulera till och fran pa senare tid. En eventuell Mollbergare?

Skulle vara tacksam om nagon kunde ger lite mer näring i denna fraga.

Mvh Andreas Wien
Från SAOB:

Kod: Markera allt

BÖJNING: best. -en; pl. -er32, äv. 40. ( farce 1755--1846. fars 1730 (: farsen, sg. best.). färs (-e-) 1804 osv.)
Det verkar som att order fanns innan 'färsen' blev mördad.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 5 november 2002, 18:47

Galadriel skrev:Det verkar som att order fanns innan 'färsen' blev mördad.
Men observera att de tidigaste beläggen för färs och färsera med ä är från början av 1800-talet - tidigare hette det fars och farcera. Det är sålunda för tidigt att avskriva teorin ...

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Axel von Fersen

Inlägg av Ördög » 2 oktober 2021, 21:55

Bump! Med den senaste teknikens hjälp har man nu studerat Marie Antoinettes brev till von Fersen, och lyckats läsa en del av de ord och rader som strukits över. Nog verkar relationen mellan de båda ha varit synnerligen intim.

Secret words exchanged between Marie Antoinette and rumored lover uncovered in redacted letters
https://www.livescience.com/marie-antoi ... s-revealed
"Beloved," "madly" and "tender friend" are among the censored words scientists recently uncovered in a series of secret letters Marie Antoinette exchanged with her close friend — and rumored lover — Swedish count Axel von Fersen.
/---/
The authors were careful not to make drastic conclusions about Antoinette and von Fersen's rumored romantic relationship, though a relationship is "quite obvious," said lead author Anne Michelin, a researcher at the Conservation Research Center in France.

But "the letters are only one aspect of this relationship," and the feelings that they express in their writings may have been intensified by the crisis around them, Michelin told Live Science in an email.


Marie Antoinette's censored love letters have been read using X-rays
https://www.newscientist.com/article/22 ... ng-x-rays/

Geschwärzte Stellen in geheimen Briefen entziffert
https://science.orf.at/stories/3209017/

Skriv svar