Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 7 februari 2010, 22:45

Hej Morthar,

Jag tackar i egenskap av författare i sedvanlig ordning för berömmet.

Vad gäller det "tredje fotografiet", med offrets underliv i närbild, så är det samma foto som anlände till New Scotland Yard 1988 i ett fotoalbum, avsänt av släktingar till ett avlidet befäl inom polisen.

Vad uppsatsen på Casebook beträffar så ska den tas med en nypa salt; dess författare Simon Wood anses inom "branschen" att vara något av en kuf, och han har ofta levererat mer eller mindre otroliga teorier där han i sina tolkningar ser allehanda symboler eller märkliga ting i bilder. Få tar honom riktigt på allvar, men frågan är naturligtvis fri. oavsett vad man vill tro på, så ska det således betonas att Simons teorier är baserade på hans egna högst personliga, subjektiva tolkningar och inget annat.
Huruvida sängen flyttats eller inte har ofta debatterats, och med tanke på rummets lilla storlek och de svåra omständigheterna för fotografen så kan man inte utseluta det. Men någon direkt betydelse för utredningen av brottet har det knappast.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Morthaur
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 3 november 2002, 15:54
Ort: Sverige

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Morthaur » 8 februari 2010, 12:35

Tack för svaret!

Vet man om det fattas foton utav MJK och Miller´s Court?

Vad tror du själv om det "sista" mordet...om jag inte missminner mig så tvekar du litegrann i boken huruvida JtR är skyldig?

Jag tycker mordet känns som en grande finale, dock med ett hat som givetvis gör att man undrar om det var en slump att det vart just hon.

Jag lyckades få tag i den gamla BBC-dokumentären med James Mason där han vandrar runt på Hanbury Street och går runt på mordplatsen. Måste säga att det är j**ligt speciell stämning i det lilla filmklippet.

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 10 februari 2010, 08:11

Hej,

Det är svårt att säga om det fattas några foton från brottsplatsen i Miller's Court eftersom vi inte vet om det skulle existerat fler. Då detta var polisens första försök med brottsplatsfotografering så vet vi inte rutinerna. man antar dock idag att de som existerar kan ha ingått i en större serie, men säkert är det inte.

Det stämmer att jag personligen är högst tveksam till att mordet på Mary Jane Kelly skulle vara utfört av Uppskäraren (jämfört med de tidigare så är det mer amatörmässigt och grovt utfört och utan det fokus på de fåtal delar av kroppen som Uppskäraren lemlästade - Kellys viktimiologi med närmaste manliga bekanta är hellern inte ointressant), men säker kan man aldrig vara och naturligtvis kommer vi aldrig att få reda på sanningen. Det ska betonas att jag i min bok förhåller mig objektivt, och det jag gör är att leverera andras teorier (inte mina egna åsikter) för att ge läsaren en så up to date bild som möjligt av händelsen och utredningen.

Ja, "The London Nobody Knows" med James Mason som ciceron är synnerligen en mycket atmosfärmättad och stämningsfylld dokumentär. När den gjordes fanns fortfarande mycket av Uppskärarens East End kvar, om än i nergånget skick. Rivningarna startade under 70- och 80-talen. Filmen kan verkligen rekommenderas.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Morthaur
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 3 november 2002, 15:54
Ort: Sverige

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Morthaur » 17 februari 2010, 14:25

Nä, huruvida MJK är ett offer lär väl aldrig uppdagas. Dock vill man ju gärna se henne som som finalen, iom att han fick jobba ostört osv, än en isolerad händelse.

Nu har jag iaf fått mina böcker, Letters from hell, London then and now och The ultimate sourcebook. Den sistnämnda verkar rätt tung att plöja igenom :)

För andra som är intresserade finns de alla just nu inne på adlibris.

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 17 februari 2010, 22:30

Vad gäller MJK, så har jag personligen aldrig köpt idén om att den mordet skulle vara hans grand finale på grund av att han fick jobba ostört inomhus. Ser man på de övriga offren så finns där en ganska konkret "plan" i utförandet av lemlästningarna, med fokus på särskilda områden. Som jag ser det så fanns det ingen anledning för honom att helt plötsligt bli mindre effektiv bara för att det skedde inomhus, särskilt inte som offret hann skrika och det fanns risk för att dådet skulle tilldra sig uppmärksamhet. I och med att det skedde inomhus skulle han också bli fångad som råtta i det minimala rummet, då där inte fanns någon utgång, så egentligen är det högst överdrivet att Miller's Court var mindre riskfylld som mordplats.

Bra bokval du gjort där.
Både Letters From hell och The London of Jack the Ripper: Then and Now är ypperliga.
Jag skulle också vilja rekommendera Rumbelows & Evans Jack the Ripper: Scotland Yard Investigates om du inte redan har läst den (förmodligen den bästa och mest objektiva övergripande skildringen av fallet som gjorts hittills).

Vad gäller The Ultimate Sourcebook så ska det påpekas att det inte är en normal bok i vanlig ordning som man läser från pärm till pärm utan mer ett researchinstrument som består av samtliga existerande polisiära dokument i fallet och som renskrivits från originalen plus de mest relevanta artiklarna ur dagspressen.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Morthaur
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 3 november 2002, 15:54
Ort: Sverige

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Morthaur » 18 februari 2010, 11:50

Glenn Lauritz Andersson skrev:Bra bokval du gjort där.
Både Letters From hell och The London of Jack the Ripper: Then and Now är ypperliga.
Jag skulle också vilja rekommendera Rumbelows & Evans Jack the Ripper: Scotland Yard Investigates om du inte redan har läst den (förmodligen den bästa och mest objektiva övergripande skildringen av fallet som gjorts hittills).
Nej, den har jag inte läst men den verkar vara rätt svår att få tag i. :roll:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 april 2010, 18:15

Det där numret kanske kan få tag i efterhand, i tidningen "Misstänkt" fanns en artikel om Jack The Rippers svenska offer och hennes efterföljande leder i Sverige. Ett av hans offer var ifrån Sverige och som skulle till Amerika, men i England tog pengarna slut och hon tvingades att leva på prostitution.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Jack the ripper avslöjad

Inlägg av sonderling » 7 september 2014, 14:38

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/jack ... er-126-ar/

Man ska tydligen ha hittat gärningsmannens DNA på en scarf. Jag minns vid 100 års minnet att man sa att man avslöjat han då så jag blir lite skeptiskt men mest för att det inte allas var den jag trodde det var.

Sonderling

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Jack the ripper avslöjad

Inlägg av Julianus » 7 september 2014, 16:15

Vem trodde du på?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Jack the ripper avslöjad

Inlägg av sonderling » 7 september 2014, 17:45

Julianus skrev:Vem trodde du på?
Ja just ja jo jag trodde det var den där livläkaren som jag har för mig att man pekade ut i tv serien som gick 88.

Sonderling

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Marcus » 7 september 2014, 22:50

(Slog samman den nya tråden med vår tidigare långa tråd i ämnet)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Dalmas » 7 september 2014, 23:29

Tar man i beaktande att sjalen sannolikt inte är hennes och att hon dessutom satt i polishäkte precis innan hon mördades så är det här nog så nära Jack the ripper man kan komma. Kan tänka mig att svagheten ligger i att det bara är mitokondrie-DNA. Är osäker på hur det funkar?

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... rders.html

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Jens Yde » 8 september 2014, 09:53

Glenn Lauritz Andersson skrev:
Några medlemmar ur Whitechapels Medborgargarde betraktar en misstänkt figur:
Bild

Bilden har ofta använts för att illustrera en av de misstänkte, Aaron Kosminski (som det inte finns något fotografi eller annan avbildning på).
Dette er den eneste gang Aaron Mordke Kosminski er nævnt i denne tråd.

Dr Jari Louhelainen beretter i en update fra 8. september 2014 i Daily Mail:
Kosminski was 23 when the murders took place, and living with his two brothers and a sister in Greenfield Street, just 200 yards from where the third victim, Elizabeth Stride, was killed. We tracked down a young woman whose identity I am protecting – a British descendant of Kosminski’s sister, Matilda, who would share his mitochondrial DNA. She provided me with swabs from the inside of her mouth.
It was of a type known as the haplogroup T1a1, common in people of Russian Jewish ethnicity. I was even able to establish that he had dark hair.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av tryggve » 8 september 2014, 11:17

Mycket spännande. Dock verkar det finnas en del invändningar.
http://www.independent.co.uk/news/scien ... 17036.html

Men det verkar ju lovande.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Julianus » 8 september 2014, 17:36

Dalmas skrev:Tar man i beaktande att sjalen sannolikt inte är hennes och att hon dessutom satt i polishäkte precis innan hon mördades så är det här nog så nära Jack the ripper man kan komma. Kan tänka mig att svagheten ligger i att det bara är mitokondrie-DNA. Är osäker på hur det funkar?

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... rders.html
Det är ärvs på mödernet och följaktligen oblandat och oförändrat för varje generation. Minus mutationer då. Jag tror att sannolikheten för falsk positiv är så stor som tio procent.

Skriv svar