Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 juli 2008, 17:48

1878 måste vara fel, eftersom Fault var den som "upptäckte" metoden och inte gjorde så förrän runt 1880, och då bara för arkeologiskt bruk. Metoden utvecklades först ett drygt tiotal år senare för polisiära ärenden.
Jag sökte på fingeravtryck i NE och fann följande; blev lite frågande när jag läste ditt svar och det som står på NE om fingeravtryck.
Föregångsmän på detta område var britterna Francis Galton och Edward R. Henry, vilkas registreringssystem (1901) ännu används världen över. Fingerblomman på samtliga fingrar infärgas med trycksvärta och avtryck tas t.ex. på papper. Före registreringen fastställs till vilken huvudgrupp, t.ex. båg-, slinge- eller virvelmönster, varje papillarlinjemönster hör. Vidare antecknas vissa registrerbara detaljer i dessa mönster. Registrering av fingeravtryck påbörjades i Sverige under början av 1900-talet.
Är denna artikels innehåll felaktigt eller var Fault med på ett hörn?

Stefan

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 24 juli 2008, 21:53

Artikeln i NE är inte direkt felaktig, men den berättar inte hela sanningen.
Det är inte helt okomplicerat, eftersom missionären Dr Henry Faulds (mitt misstag; det ska vara Faulds, inte Fault) roll i historien mer eller mindre har utraderats. Men han var faktiskt den förste att upptäcka fingeravtryckens betydelse för att identifiera människor och som på sätt och vis uppfann metoden.

På sätt och vis hade du rätt tidigare när du talade om 1878, för det var faktiskt redan i slutet av 1870-talet som Henry Faulds i samband med en arkeologisk expedition noterade fingeravtryck från sina medarbetare i leran på utgrävningen. Senare hade någon brutit sig in i hans laboratorium och det var tack vare Faulds intresse för fingeravtryck som brottslingen kunde identifieras, då de fingeravtryck han tidigare lämnat efter sig röjde honom.

Faulds skrev sedan en uppsats i tidskriften Nature år 1880, där han framlade bevis för att en människas fingeravtryck inte ändras med åldern. han ville sedan utveckla sin upptäckt och vände sig då till Charles Darwin, som dock avböjde och det är här antropologen Galton kommer in i bilden, eftersom Galton var en släkting till Darwin!
Darwin rekommenderad Galton, som snart fick ett brev från Faulds om att medverka, men Galton gjorde så först ett antal år senare och då på egen hand. Efter det kom Faulds roll att mer eller mindre förringas, trots att det egentligen var han som uppfann metoden. Faulds avled också som en bitter man, och det råder inget tvivel om att han blev blåst på konfekten.

Det är därför typiskt att NE inte ens omnämner Faulds i artikeln (han finns faltiskt inte ens som sökbar post överhuvudtaget), eftersom Galton (senare i samarbete med Edward R Henry) fick hela äran av att ha utvecklat fingeravtrycksläran, och det var också de som till slut adapterade metoden för polisarbete - vilket hade varit Faulds ursprungliga ambition! 1893 blev den kvinnliga mörderskan Fransisca Rojas den förste att dömas med hjälp av fingeravtryck.

Det är också - för att anknyta till Uppskäraren - lite ironiskt att Faulds redan 1886 hade erbjudit Scotland Yard fingeravtrycksmetoden men de avböjde!
Anledningen var antagligen att Faulds egna studier saknade de nödvändiga vetenskapliga belägg som krävdes, och det var antagligen därför som Faulds senare vände sig till Darwin och därefter Galton, vilket skulle bli hans största misstag.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 augusti 2008, 19:48

Tack för en nostalgisk redogörele, man blev lite paff faktiskt.

På tal om ett enskilt fall så hade Aftonbladet en artikel den 1 juni i år en artikel om ett av Jack The Rippers offer, till de som inte känner till det så var ett av hans offer född i Sverige.

Rubriken
Jack the Ripper mördade vår släkting - 1888 hittades Elisabeth Gustafsdotter från Torslanda strypt på en bakgård i ett av Londons värsta kvarter
120 år senare står bröderna Arne, Mikael och Olle Jacobson framför den historiska gravplatsen som tillhör deras morfars moster. De har inga problem att hitta dit, graven är en lokal sevärdhet och Jack the Ripper lockar årligen tusentals turister till området. Trots detta är platsen nedgången, och bröderna passar på att röja upp kring den nyresta gravstenen för att skapa en gnutta värdighet åt sin bortglömda släkting. - Det har varit ganska tyst om det här i familjen, mamma och pappa ville inte prata om henne. Det är ju inte helt rumsrent med en prostituerad i släkten, säger Arne Jacobson som är äldst av de tre bröderna. För ett halvår sedan blev de kontaktade av amatörforskaren Stefan Rantzow som skriver en bok om Elisabeth liv. Han presenterade detaljer om fallet som bröderna aldrig hört talas om, och de fattade snabbt intresse för historien. - Precis innan jul satte jag mig ner och skrev ihop ett släkt- träd över alla anhöriga, runt tolv stycken, och sen började jag skicka ut brev. Problemet är allt hysch hysch kring det här på grund av hennes yrke, men särskilt Arne blev fascinerad direkt, säger Stefan Rantzow. - Det är klart att man hade hört om det tidigare, men det var mer i vuxen ålder som man förstått hur ruskigt det faktiskt var. Sen när Stefan ringde blev jag väldigt intresserad och på den vägen är det, säger Arne Jacobson.
Hon var på väg till Amerika sedan hon hade haft fattiga förhållanden i Sverige och tyvärr räckte inte pengarna till resan över Atlanten så hon blev kvar i England, hon livnärde sig på att prostitution och har för mig att hon träffade en engelsman som hon tyckte om. Men han dog 1884 och då blev hennes situation ännu värre.

Vet inte riktig om jag har skrivit om det tidigare, i Uppsala var det en tjugoårig yngling som attackerade tre kvinnor under en kort tidsperiod under 1890-talet har jag för mig och enligt massmedia ifrån den tiden så påminde det om morden som utfördes av Jack The Ripper. Man kan nästan undra om det var ett par "tokar" i Sverige som försökte lika honom i sättet. Men det är en fråga som vi aldrig kommer att få svar på antar jag.

Stefan

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 31 augusti 2008, 20:53

Jag har själv inte hunnit läsa Rantzows intressanta bok ännu och vet därför inte vilka källor han använt, men det är första gången jag hör om att Elizabeth Stride skulle ha haft som intention att emigrera till Amerika och på grund av pengabrist fick stanna i England. Personligen anser jag det vara lite märkligt; man vet att hon hade ärvt en del pengar efter sin mor och efter det beslöt sig för att börja om någon annanstans. Nog borde hon varit medveten om hur långt pengarna räckte när hon beställde biljett och skaffade sitt resebetyg. Jag har lite svårt att acceptera att hon helt plötsligt i England skulle upptäcka att pengarna inte skulle räcka över Atlanten. Tills jag ser mer konkreta bevis, så håller jag för troligt att England var en medveten destination.
Dessutom har vi uppgifter från hennes senare sammanboende, Michael Kidney, om att hon sagt till honom att hon hade släktingar i England, och att hon dessutom redan hade arrangerat att arbeta hos en gentleman i England. Vi vet inte sanningshalten i detta, men om så är fallet kunde det vara några av anledningarna till valet av emigrationsland.

Engelsmannen hon träffade och gifte sig med var John Thomas Stride (därav hennes efternamn); de ägde ett kaffehus tillsammans i Poplar, East End, och han dog mycket riktigt i oktober 1884 - paret hade då varit separerade sedan 1881 och John Thomas Stride hamnat på fattighuset som sjuklig.

Låt oss också - vilket jag också betonar i min egen bok om Uppskäraren - undvika att ta för givet att Elizabeth Stride verkligen var ett offer för den ökände seriemördaren i East End. Meningarna är idag i högsta grad delade om huruvida hon var ett Uppskäraroffer eller inte, och det finns indikationer som stödjer teorierna både för och emot. Men den ofta cementerade upfattningen att hon är en av hans "kanoniska", självklara offer ska inte accepteras som fakta. Tvärtom måste den värderas kritiskt.

Att Uppskäraren sannolikt inspirerade "copycats" ända bort i Sverige är inte osannolikt - det går också att hitta andra fall i andra delar av världen vid den tiden, bland annat Sydamerika och USA.
Jag är osäker på vilken gärningsman du avser när du säger Uppsala och 1890-talet, men det fanns en person som kallades "Långrocken" som år 1893 lär ha attackerat och våldtagit ett antal kvinnor i Norrköping och där man i pressen gjorde referenser till just Uppskäraren i London.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 september 2008, 13:35

Att Uppskäraren sannolikt inspirerade "copycats" ända bort i Sverige är inte osannolikt - det går också att hitta andra fall i andra delar av världen vid den tiden, bland annat Sydamerika och USA.
Jag har inte hittat artikeln där det står, men jag vet att det var ett fall i Uppsala under 1890-talet som ung man attackerade tre kvinnor på samma ställe. Vad jag kommer ihåg så angav tidningen Upsala att fallet var likt Whitechapel-mordet. Vad som inte stod i tidningen var om han hade på något sätt blivit påverkat, så det finns alltså belägg på att inga personer i Sverige på något vis blivit "imponerade"(fel ord, men ändå) av Jack The Ripper och har försökt göra efter honom. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 4 september 2008, 21:38

[quote="Stefan Lundgren]
Vad som inte stod i tidningen var om han hade på något sätt blivit påverkat, så det finns alltså belägg på att inga personer i Sverige på något vis blivit "imponerade"(fel ord, men ändå) av Jack The Ripper och har försökt göra efter honom. :) [/quote]

Nja, jag bara menade att det är en tanke som inte kan uteslutas, eftersom vi vet vilken effekt morden hade på annat håll i världen, och att det förekom liknande mord i Sydamerika och USA. Det finns naturligtvis inga konkreta belägg för något sådant i Sverige men det utesluter inte att det är en logisk tanke.

I fallet angående mordet på Dagmar Kofoed i Helsingborg 1908 refereras det till och med till Uppskäraren och "Whitechapelmorden" i detektivöverkonstapelns polisrapport.
Även idag hänvisar man till Jack the Ripper i seriemordfall, även om morden inte alls har något med Uppskärarens metod i övrigt att göra (som exempelvis Ipschwitchmördaren 2006 och även Peter "The Yorkshire Ripper" Sutcliffe på 70-talet).

I övrigt har jag ingen aning om vilka mord du hänvisar till i Uppsala, men finner du artiklarna får du gärna citera dem. Det låter intressant.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 september 2008, 14:14

I övrigt har jag ingen aning om vilka mord du hänvisar till i Uppsala, men finner du artiklarna får du gärna citera dem. Det låter intressant.
En liten korrigering, det var inga mord i Uppsala under den aktuella tidpunkten......Men tidningen Upsala ansåg eller tyckte att dessa fall var påtagligt likt det som hände i Whitechapel.
Även idag hänvisar man till Jack the Ripper i seriemordfall, även om morden inte alls har något med Uppskärarens metod i övrigt att göra (som exempelvis Ipschwitchmördaren 2006 och även Peter "The Yorkshire Ripper" Sutcliffe på 70-talet).
Det har jag märkt, det var en annan mördare som sprang runt på hedarna i Yorkshire under tidig 1980-tal, en ung man som hade några människors liv på sitt samvete(bl a ett par poliser) och tog självmord när polisen hade korn på honom. Såvitt vad jag kände till så var inte Jack The Ripper relaterat till dessa morddramer.

Jag känner till några dråp- och mordfall i Sverige mellan 1888-1900, men jag anser att ingen av dessa har någon anknytning till Jack The Ripper. Det var ett par fall som en man attackerade kvinnor, men det var ingen av fallen som slutade med dödligt utgång. Nu har jag inte alla nummer från dagspressen under denna tidsperiod.

Stefan

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 5 september 2008, 21:37

Stefan Lundgren skrev:
I övrigt har jag ingen aning om vilka mord du hänvisar till i Uppsala, men finner du artiklarna får du gärna citera dem. Det låter intressant.
En liten korrigering, det var inga mord i Uppsala under den aktuella tidpunkten......Men tidningen Upsala ansåg eller tyckte att dessa fall var påtagligt likt det som hände i Whitechapel.
Då undrar jag återigen, om det kan ha varit Långrockens härjningar i Norrköping som det gäller? De skedde ju 1893, om jag inte minns fel.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 september 2008, 15:51

Nej, Långrockens härjningar kände jag inte till förrän du skrev, nu har jag hittat notisen och den var från december 1900. Det verkade som att det som hände med i samband med dåden under hösten 1888 fortfarande präglade många människor och det var det som gjorde när en ung förvirrad man attackerade tre kvinnor i Uppsala under det sista kvartalet av år 1900. Med tanke på det som har hänt, Långrocken samt de kända fall som var så fanns det en viss tendens att tidningarna relaterade till just "Jack The Ripper".

Stefan

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 19 september 2008, 10:06

Till alla:

Vill bara göra reklam för att jag kommer att medverka på bokmässan under lördagen (arrangemanget Deckarnas Dag: Korsförhör), Scenen, E-hallen, ca 13.30-13.45.

Kommer även under lördagen att vara med på boksignering i E-hallen samt i Historiska Medias monter (jag tillhör ju deras stall).

Lägger in denna brasklapp eftersom någon i Loungen frågade vilka som skulle dit, och eftersom jag ännu inte är kvalificerad att skriva i Loungen (vilket jag tycker är urfånigt, för där har varit många intressanta diskussioner jag skulle vilja ha deltagit i men inte kunnat) nämner jag det här.

Välkomna!

[ Har flyttat Bokmässe-tråden till annan avdelning. /Hex ]
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Marcus » 21 juni 2009, 12:32

Jag såg att Glenn Lauritz Anderssons bok om Jack Uppskäraren nu kommit ut i pocket så jag köpte den på väg till flyget och kan varmt rekommendera den till alla som är intresserade av ämnet och vill ha en bra översikt över morden och de olika teorier som lagts fram genom åren.

/Marcus

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Anders Nyman » 23 juni 2009, 15:32

Marcus Wendel skrev:Jag såg att Glenn Lauritz Anderssons bok om Jack Uppskäraren nu kommit ut i pocket så jag köpte den på väg till flyget och kan varmt rekommendera den till alla som är intresserade av ämnet och vill ha en bra översikt över morden och de olika teorier som lagts fram genom åren.

/Marcus
Tack för tipset. :wink: Då ska jag själv införskaffa denna bok (Pocket)..

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 29 juni 2009, 02:30

Marcus Wendel skrev:Jag såg att Glenn Lauritz Anderssons bok om Jack Uppskäraren nu kommit ut i pocket så jag köpte den på väg till flyget och kan varmt rekommendera den till alla som är intresserade av ämnet och vill ha en bra översikt över morden och de olika teorier som lagts fram genom åren.

/Marcus
Man tackar. Alltid trevligt med beröm. :)

Pocketen innehåller dessutom ett nytt kapitel i slutet av boken med att par nya bilder, samt har genomgått en del korrekturförbättringar. Kan vara bra att veta för de som läst den inbundna originalutgåvan.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 juli 2009, 22:07

Det verkar vara en intressant bok och jag fundera på att köpa den. Hittade den på en bokhandel i Uppsala häromdagen och nu skall jag käka lite grann.

Stefan

Morthaur
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 3 november 2002, 15:54
Ort: Sverige

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Morthaur » 23 januari 2010, 00:29

Död tråd förmodar jag men nallar den igen.

Vill bara ge en eloge till Glenn Lauritz Andersson som skrivit en ypperlig bok i ämnet...äntligen en bok på svenska.

Såg en liten artikel på casebook.org angående det 3:e fotografiet som finns utav rummet i Miller´s Court. Vad jag inte riktigt förstår när jag läser den är om författaren hakar upp sig på sängens position (att den har blivit flyttad) och att dessutom dörren verkar stängd. Svårt att se men det skall tydligen stå en stol i vägen. Vet ej om detta fotot tillhörde samlingen som lämnades in efter den döde polismannen eller om det var det som lämnades in anonymt 1989 (enligt casebook). Kanske Uppskäraren själv som tagit bilden? 8-)

Läs gärna artikeln:

http://www.casebook.org/dissertations/r ... court.html

Skriv svar