Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 november 2005, 19:49

Ralf Palmgren skrev:Den världsberömda viktorianska seriemördaren under 1800-talet "Jack the Ripper" heter på svenska Jack Uppskäraren!!! Då detta är främst ett svenskt diskussionsforum i historia borde den brittiske seriemördaren "Jack the Ripper" kallas Jack Uppskäraren och inte "Jack the Ripper"!!! Varför använder ni då det engelska namnet och inte det svenska???
Jag kan nog säga, det har bara blivit så. Visst känner man till det svenska namnet, men eftersom det ursprungliga inlägget bara hade det engelska namnet så hoppade alla på det antar jag.

Tryggve

Jag är inte heller någon kriminilog, men jag har stött på "krim-berättelser" tidigare och av detta så kan man dra slutsatsen att Jack Uppskäraren hade/var.

Allmänt

Personen

1) Kunnig i anatomi
2) Hade viss form av hat mot prostiturerade eller ville befira dem från dessa synder.
3) Valde ut sina offren väl.
4) Ett viss tidsmönster.
5) Lämnade sina offren mer eller mindre synliga

Vem var han?

1) Läkare eller urspårad läkarstuderande
2) Släkt med nån kunglighet
3) Slaktare
4) Psykopatisk mördare
5) En som fick en fluga att döda och sedan försvinna plötsligt.
6) Snurrig politiker(har hört det också)

Åtgärder mot honom

1) Satte in patruller som bestod av frivilliga
2) Polisen stod på strategiska platser

Stefan

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 29 september 2005, 09:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 15 december 2005, 14:52

Som någon nämnde tidigare i tråden, att polisen verkade hemlighåll mycket i utredningen och att mycket tystades ner, så kan man ju undra varför. Ville man skydda någon och isf vem? Jag tvivlar ju starkt på att polisen skulle skydda "slaktare bengtson" om han har begått fem (eller fler) mord, utan troligen är det i det fallet en rätt betydande person, så pass betydande att det inte på något vis får komma ut att han har mördat ett flertal personer på ett ganska grymt sätt, och vem är så betydande att han måste skyddas för det?

Lite facinerande är ju också att flera personer säger sig ha sett Mary Kelly efter tiden för hennes dödsfall, så teorierna om att hon överlevde och att det egentligen var någon annan (hon va ju så sönderskuren att man inte kände igen henne) är rätt facinerande ändå. =)

Tycker From Hell med Johnny Depp är jättebra! Det är iaf en väldigt intressant teori. Men jag är ju inte så insatt i ämnet heller så jag vet inte fullt hur trovärdig den är..

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 27 april 2008, 11:25

Oj då, här dyker det upp en tråd som behandlar mitt personliga huvudämne!

Nu verkar den vara död sedan en lång tid tillbaka, men eftersom jag forskat i Jack Uppskäraren i många år och skrivit en bok i ämnet, låt mig fylla i och korrigera en del (det verkar dessvärre föreligga en hel del myter och missförstånd här).

Först: Det fnns inga som helst indikationer på att polisen försökte "mörka" någon information eller att de själva visste vem mördaren var. Det är komplett nonsens och en av de hundratals myter som omgärdar fallet.
En ordentlig genomgång av officiella polisrapporter och den interna "classified" korrespondens som förelåg mellan brittiska inrikesdepartementet och Metropolitanpolisen visar med stor tydlighet att polisen själva inte kände till mördarens identitet, inte heller kan man utläsa några spår av att myndigheterna försökt döja information i större utsträckning än vad som görs rent generellt i polisiära fall, för att inte störa utredningsarbetet.

De uttalanden som senare gjordes av polisbefäl som Sir Melville Macnaghten, Robert Anderson, kommissarie Abberline och Donald S Swanson levererades i efterhand när de antingen var pensionerade eller inte längre var engagerade i utredningen (Uppskärarutredningen avslutades 1891), och det finns inga som helst stöd för några av deras teorier i polisiära dokument från den tid när morden skedde (hösten 1888). Flera av uttalandena förekom dessutom ipublicerade verk och självbiografier, och den kommersiella aspekten måste också tas i beaktande.

Och detta är viktigt: Om nu polisen verkligen skulle ha känt till mördarens rätta identitet, varför föreslog då flera av dessa befäl helt olika kandidater? Dessutom erkände flera helt öppet i interna dokument att de inte hade en suck om vem mördaren var och inte hade "minsta spår om hans identitet".

Att "mörka" information till pressen och allmänheten är en sak - det är ibland nödvändigt och görs än idag i känsliga mordfall för att inte påverka vittnen eller störa utredningsrabetet - men en helt annan att mörka information INTERNT! Och studerar man de polisiära dokumenten så finns där inte ett uns av antydan till det sistnämnda.

Dessvärre är det lätt att sprida desinformation och konspirationsteorier om man förlitar sig på spektakulära böcker i gneren och inte själv studerar originaldokumenten.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 27 april 2008, 11:46

commuter skrev:
Dalmas skrev:
Har läst Cornwells bok - snacka om att koka soppa på en spik.
Tja, men hon har bevisligen kopplat Sickerts DNA till ett brev som skrevs av Uppskäraren. Jag har bara skumläst på det där forumet men de verkar mest irriterade över att en amerikanska dundrar över och dels får mer hjälp av Scotland Yard än de själva skulle få, och dels satsar oanständigt mycket av sina egna pengar på att både förvärva och analysera artefakter som tillhört Sickert/Uppskäraren. Jag tycker deras försök att kullkasta hennes teser är rätt tama - lika lite som hon kan bevisa att Sickert var i London vid mordtillfällena kan de bevisa att han INTE var där. Det intressanta är ju vilket totalintryck Sickert lämnade efter sig, och det var ju ingen muntergök precis. Hans konstverk berättar ju för oss att han var...en rätt underlig figur. med ett understatement.
Patricia Cornwell lyckades varken bevisa det ena eller det andra.
För det första: BREVEN
1) Försöken med full DNA misslyckades varför hon fick förlita sig på den mindre tillförlitliga metoden mitrokondrie-DNA, vilket innebär ett DNA som härstammar från morderns sida och i sin tur innebär att mängden personer som det passar in på kan vara hundratals bara i Storbritannien.
Som har sagts tidigare här: Cornwell har INTE Sickerts DNA.
Hon fick däremot en mitrokondrie-DNA-träff på brevet men den bevisar som sagt inte med 100% säkerhet att det är just Sickerts.
2) Än värre: de flesta brven - om inte rentav alla - är fullständigt värdelösa att använda som bevismaterial i syfte att identifiera Uppskäraren, eftersom de flesta experter på området är överens om att breven inte kom från mördaren överhuvudtaget.
Slutsats: Cornwell kan möjligen ha funnit indikationer på att Sickert eller någon i Sickerts släkt kan ha skickat Uppskärarbrev, men det bevisar ju absolut inte att Sickert var Uppskäraren!
Mängder av brev (några hundra) drällde in till press, polis och privatpersoner - de flesta helt olika i handstil och språk - och de var knappast mördare allesammans. De två brevskrivare man med säkerhet känner till som har identifierats var båda respektabla kvinnor som gjorde det "på skoj" (utan att förstå att de gjorde sig skyldiga till ett allvarligt brott)-

För det andra: MÅLNINGARNA.
Som utexaminerad konsthistoriker kan jag med en gång krossa målningarnas värde som bevismaterial. Konstanalys är ingen exakt vetenskap, utan en totalt subjektiv studiemetod där var och en kan se i en målning vad de vill se. Själv har jag ansträngt mig för att se de kopplingar till Uppskärarens brott i Sickerts målningar som Cornwell påstår sig se, men förgäves.
Visst, Sickert var mycket engagarerad i mytologiska figurer och våldsbrott, men det är jag också och jag är knappast någon seriemördare själv för det. Konstnärer runt sekelskiftet 1900 var dessutom djupt upptagna av dessa ämnen och det var en "trend" på modet i dekadenta konstkretsar vid den tidpunkten - den så kallade "fin de siecle"-perioden.

Cornwells påståenden är nonsens från början till slut. Det är inte utan anledning att mer respekterade forskare i ämnet överhuvudtaget inte vill ta i henne och att de totalt "debunkar" hennes teorier.
Cornwells bok lider dessutom av flera faktafel och missförstånd, vilket antagligen har sin grund i att hon själv inte läst en enda bok om Uppskäraren före hon skrev sin egen bok - något hon själv också erkänner i bokens början.

Glöm Cornwell!
Jag säger som signaturen "Dalmas": Snacka om att koka soppa på en spik.
Senast redigerad av 1 Glenn Lauritz Andersson, redigerad totalt 27 gånger.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 27 april 2008, 11:57

pajfarmor skrev:fallet Martha Tabram (tjeckiska, mördades FÖRE de ovanstående) :lol: är omtvistat. det är mycket troligt att hon är mördarens första offer...
Martha Tabram var inte tjeckiska, men det är helt rätt att hon är omtvistad som Uppskäraroffer. :)

Idag finns det en tendens till att inkorporera henne i Uppskärarens "kanon", men personligen är jag av uppfattningen att hon blev offer för en morbid och berusad prostitutionskund och att de på något sätt blivit osams om betalning eller liknande. Tabram blev mördad med 39 knivhugg men den typen av brott är inte ovanliga i sådan kontext - prostitution är ett av världens farligaste yrken och jag har sett otaliga liknande brott i de sammanhangen - en del ännu värre.
Tabrammordet - som inträffade bara tre veckor för mordet på Polly Nichols - innehåller heller inte de inslag som Uppskäraren gjort sig känd för i åtminstone tre av de fem populärt antagna "kanoniska" brotten.

Det faktum att en soldat (hon och hennes väninna Pearly Poll hade samma natt "servat" soldater på permission) påträffades av en poliskonstapel vid brottsplatsen och vid den rätta tidpunkten för mordet - soldaten påstod att hans kamrat "gått iväg med en flicka" - indikerar att det mest sannolikt var en soldat som mördade henne. men som vanligt är informationen för bristfällig för att man ska kunna fastslå vare sig det ena eller andra.
Senast redigerad av 1 Glenn Lauritz Andersson, redigerad totalt 27 gånger.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Hexmaster » 27 april 2008, 12:41

Glenn Lauritz Andersson skrev:Nu verkar den vara död sedan en lång tid tillbaka
...Tråden alltså - vill bara poängtera, att drygt två års tystnad är ingenting i det historiska perspektiv som är en självklarhet på ett forum som detta. En tråd är inte "död" förrän den åker i papperskorgen, brutalt uttryckt. :) Hittar man en intressant tråd är det bara att skriva, i synnerhet när man som du sitter inne med mycket kunskap i ämnet.

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 27 april 2008, 12:44

Det låter förtröstansfullt, Hexmaster! Tack för det.
Jo då, det tänker jag göra också. Och med tanke på hur många trådar här är på forumet, så är det inte konstigt om en del behöver väckas upp efter en slumringstid. :)
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 27 april 2008, 16:48

Magnus Lindström skrev:40 pers? Jack the ripperfallen är väl 4-5 st?
"The Canonical Five" har poplärt bestått av fem offer som man gärna velat räkna in i Uppskärarens skara. Ser man dock strikt till modus operandi (tillvägagångssätt) och signatur - och även tar ett par av offrens bekantskapskrets i beräknande - så kan man bara vara absolut säker på tre stycken: Polly Nichols, Annie Chapman och Catherine Eddowes. Övriga måste lämnas öppna för debatt.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 28 april 2008, 23:56

tryggve skrev:[Man kan ju t ex titta på det faktum att av de 600 bevarade "Jack the Ripper"-brev från tiden nära mordet så är det ett som oftast brukar anses som äkta....
Inte för att jag inbillar mig att någon läser den här tråden, men i alla fall... och sedan jag ser att tryggve är aktiv fortfarande i andra trådar...

Är det möjligen det osignerade "From Hell"-brevet till George Lusk du tänker på, tryggve? Som kom i ett litet paket tillsammans med en bit av en njure?
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Anders Nyman » 1 maj 2008, 20:14

När jag var till London, så passade jag på att Besöka Vaxkabinettet Madame Taussade. Å, de hadde en hel avdelning som handlade om Jack Uppskärarens kvarter i 1800-talets London. 8-)

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 1 maj 2008, 20:52

Anders Nyman skrev:När jag var till London, så passade jag på att Besöka Vaxkabinettet Madame Taussade. Å, de hadde en hel avdelning som handlade om Jack Uppskärarens kvarter i 1800-talets London. 8-)
Det stämmer, Anders. En annan välkänd turistattraktion som byggt upp rekvisita kretsande kring Jack Uppskäraren är The London Dungeon (T-banestation: London Bridge).
Dessvärre gör ofta dessa turistattraktioner mer skada än nytta i vissa avseenden eftersom de knappast är särskilt faktamässigt korrekta och de sprider även myter som egentligen är felaktiga. Utställningarna bygger mer på effekter och upplevelser än korrekta fakta.
Men visst är de intressanta och spännande - bara man tar dem med en nypa salt. :)

En nu pågående utställning om Uppskäraren och East End under hans tid pågår för tillfället också på Dockland Museum.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av tyskaorden » 1 maj 2008, 23:14

Ja Jack Uppskäraren är en figur som sannerligen en mytomspunnen figur. Hörde om din bok på radion Glenn och det verkar ju som du har lyckats punktera många av de myter som omger morden.

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 2 maj 2008, 00:49

Hej tyskaorden,

Kul att du hörde Vetenskapsradion Historia på P1 - även om jag var mer nöjd med mitt framträdande i TV4 Nyhetsmorgon Halland Öresund. Jag funkar bäst i direktsändning. Men det var kul att reportaget fick så mycket programtid i etern.

I ärlighetens namn ska sägas att jag knappast är den första att ha haft ambitionen att spräcka dessa otaliga myter och felaktigheter om Jack Uppskäraren - i England påbörjade åtskilliga researchers detta arbete redan för 20 år sedan.
Men för de flesta svenskar som inte är särskilt insatta i morden i East End lever myterna fortfarande i högsta välmåga, inte minst tack vare Hollywood. Jag har till och med stött på svenskar som tror att det är en uppdiktad figur och att morden är fiktiva.
Därför kändes det kul och fruktbart att skriva en grundbok i ämnet direkt ämnat för den svenska publiken, eftersom det var (till skillnad från i Storbritannien och USA, där det sedan slutet av 80-talet kommit ut ett tiotal böcker om året av skiftande kvalitet) som att utforska och presentera ett helt nytt område.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Giancarlo » 2 maj 2008, 01:09

skitintressant glenn! jag ska nog köpa din bok.

Men en grej som jag undrar över är breven. Är något endaste brev äkta? Brevet där signaturen "jack the ripper" uppges för första gången t.ex? "from hell-brevet"? Är något äkta?

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 2 maj 2008, 07:13

Hej giancarlo,

Den generella koncensus idag bland Uppskärarforskare är att samtliga 600 brev från "mördaren" med all sannolikhet var falska (som ofta är fallet i samband med spektakulära mordfall), skickade av ganska vanliga medborgare, starkt påverkade om tabloidnyheterna om morden. Där finns nämligen inte någonting i deras innehåll som man inte kunde läsa sig till i tidningarna, och dessutom verkar de flesta kopiera varandra. Vi vet att åtminstone två brevskrivare identifierades och fördes till domstol, båda var faktiskt - kvinnor.

Vad gäller "Dear Boss"-brevet - som myntade namnet Jack the Ripper - var med högta sannolikhet ett verk av en eller flera journalister vid Central News Agency (engelsmännens version av TT) - CNA levde på att sälja nyheter till tidningarna, och behövde ett namn på mördaren för att ytterligare spå på hysterin och sälja lösnummer. Det verkar också ha varit den generella upfattningen hos Scotland Yard, där ett av befälen til och med nämnde pressmännen som låg bakom.

From Hell-brevet till George Lusk är lite svårare att avgöra - det är intressant på grund av biten av människo-njuren som påträffades i paketet tillsammans med brevet plus att det inte var undertecknat med det populära namnet (det var osignerat). Det känns också spännande på grund av sin kaotiska handstil.
George Lusk själv misstänkte dock att det var ett elakt skämt från någon medicinstuderande vid London Hospital och återigen finns där inget som egentligen bevisar att det skulle komma från mördaren (njurbiten gick inte att matcha med Catherine Eddowes) och många hade tillgång till organ av den typen. Likaledes avslöjar inte innehållet något nytt som man inte redan visste.
Dessutom verkar en del språkförvrängningar och "stavfel" vara tillgjorda och konstruerade.
Men debatten rasar fortfarande och en del menar att OM det är något brev som skulle kunna tänkas komma från mördaren, så är det möjligen just detta brev. Men ingen vet säkert, och vi kommer heller aldrig att få veta hur det verkligen förhöll sig.

Men jag tar upp ett särskilt kapitel om detta i boken.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Skriv svar