Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 27 november 2005, 10:19

Stefan Lundgren skrev:Nu har jag inte den där boken med mig, men det kan jag nog kolla tills på måndag som samtidigt är min födelsedag. Skämt o sider, men jag har för mig att jag läste nånstans att mannen bakom Jack The Ripper blev avslöjad, men sanningen fördes bakom ljuset.
Vad säger ni om det?

Stefan
Tja, det låter ju som handlingen i "From Hell", men... Det finns ju konspirationsteorier, att mördaren ska ha varit av kunglig börd mm. Men vad jag har förstått så är det ont om bevis för detta...

När det gäller misstänkta så finns långa listor...

http://www.casebook.org/suspects/

Alla som har sett Babylon 5 vet ju vad som hände med Jack...

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 27 november 2005, 12:46

commuter skrev:
Dalmas skrev:
Har läst Cornwells bok - snacka om att koka soppa på en spik.
Tja, men hon har bevisligen kopplat Sickerts DNA till ett brev som skrevs av Uppskäraren. Jag har bara skumläst på det där forumet men de verkar mest irriterade över att en amerikanska dundrar över och dels får mer hjälp av Scotland Yard än de själva skulle få, och dels satsar oanständigt mycket av sina egna pengar på att både förvärva och analysera artefakter som tillhört Sickert/Uppskäraren. Jag tycker deras försök att kullkasta hennes teser är rätt tama - lika lite som hon kan bevisa att Sickert var i London vid mordtillfällena kan de bevisa att han INTE var där. Det intressanta är ju vilket totalintryck Sickert lämnade efter sig, och det var ju ingen muntergök precis. Hans konstverk berättar ju för oss att han var...en rätt underlig figur. med ett understatement.
I boken "Porträtt av en mördare" lyckas hon inte binda Sickerts DNA till brev skrivna av Jack, av den enkla anledningen att hon inte har Sickerts DNA. Hon lyckas däremot visa att en sekvens i DNA på ett av Sickerts brev och ett av Jacks påstådda brev har överensstämmelser. Det kan dock bero på en slump - med det lilla material de har är det bara 99%. Allt enligt biken.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 november 2005, 12:52

En kvinna som dog för några år sedan i hög ålder uppgav att hon var gift med Jack The Ripper och det avslöjades redan på 1950-talet, men mörklades då har jag för mig. Det var i samband med den man som uppgav vara uppskäraren som gick bort då. Det var i boken "Tro det om du vill" som skrev nånting om det.

Stefan

Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 17 november 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av pajfarmor » 28 november 2005, 15:53

:? det lär ju vara rätt svårt att avgöra hur många jack the ripper dödade med tanken på att minst ett mord uppdagades vara ett verk av ligister som ville efterlikna jack the ripper, men man brukar tala om "de fem grundliga": Polly Nichols, Dark Annie, Liz Stride, <en vars namn jag ej kommer ihåg> och Mary Kelly (i From Hell så klarar hon sig!!!)

fallet Martha Tabram (tjeckiska, mördades FÖRE de ovanstående) :lol: är omtvistat. det är mycket troligt att hon är mördarens första offer, men det är huvudsakligen de fem ovanstående som är uppskärarens erkända offer. flera andra fall är mycket dåliga kopior av personer som velat efterlikna jack the ripper :P

läskigt kan det ju tyckas att han aldrig åkte fast... :roll:

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 28 november 2005, 16:49

Stefan Lundgren skrev:En kvinna som dog för några år sedan i hög ålder uppgav att hon var gift med Jack The Ripper och det avslöjades redan på 1950-talet, men mörklades då har jag för mig. Det var i samband med den man som uppgav vara uppskäraren som gick bort då. Det var i boken "Tro det om du vill" som skrev nånting om det.

Stefan
Tja, omöjligt är det kanske inte... Men om jag förstått saken rätt så fick Londonpolisen/Scotland Yard brev från personer som berättade/erkände att just de var Jack The Ripper ända in på 1960-talet...

Det är med andra ord svårt att bedömma sådant... :-)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 november 2005, 16:59

tryggve skrev:
Tja, omöjligt är det kanske inte... Men om jag förstått saken rätt så fick Londonpolisen/Scotland Yard brev från personer som berättade/erkände att just de var Jack The Ripper ända in på 1960-talet...

Det är med andra ord svårt att bedömma sådant... :-)
Jag känner till att det var personer som långt in på 1900-talet tog kontakt med Scotland Yard för att nämna nånting om honom. Men jag hörde en annan historia förut att en kunglighet skulle vara Jack The Ripper, inte som satt på ett slott utan en avlägsen släkting. Det är tur att Scotland Yard är så erfaren att dom kan lista ut om det är någon sanning i sådana där brev.

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 28 november 2005, 17:05

Stefan Lundgren skrev: Jag känner till att det var personer som långt in på 1900-talet tog kontakt med Scotland Yard för att nämna nånting om honom. Men jag hörde en annan historia förut att en kunglighet skulle vara Jack The Ripper, inte som satt på ett slott utan en avlägsen släkting. Det är tur att Scotland Yard är så erfaren att dom kan lista ut om det är någon sanning i sådana där brev.

Stefan
Tja, det vanliga är väl om författaren till brevet nämner saker som bara mördaren kan känna till... Brev av denna typ dyker ju upp vid varenda fall med seriemördare idag, liksom uppenbarligen även då. Man kan ju t ex titta på det faktum att av de 600 bevarade "Jack the Ripper"-brev från tiden nära mordet så är det ett som oftast brukar anses som äkta....

Detta att kungligheter skulle vara inblandade har jag hört i flera versioner. Som sagt, kolla på sidan jag läkande till, där finsn massor med litteraturlänkar... :-)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 november 2005, 17:12

tryggve skrev:
Tja, det vanliga är väl om författaren till brevet nämner saker som bara mördaren kan känna till... Brev av denna typ dyker ju upp vid varenda fall med seriemördare idag, liksom uppenbarligen även då. Man kan ju t ex titta på det faktum att av de 600 bevarade "Jack the Ripper"-brev från tiden nära mordet så är det ett som oftast brukar anses som äkta....

Detta att kungligheter skulle vara inblandade har jag hört i flera versioner. Som sagt, kolla på sidan jag läkande till, där finsn massor med litteraturlänkar... :-)
Jag har varit inne o kollat faktiskt, finns en del man kan hitta och har bl a försökt hitta den där hundraåriga damen som ansåg sig vara gift med honom, utan att lyckas. Det låter som att många av de brev är påhittliga, visserligen har det hänt att avslöjande har kommit till kännedom i efterhand. Men i detta fall så verkar det vara att folk vill nästan har honom som sin släkting. Ett förslag är ju att man tar DNA-mord på något eller några av offren från 1888 och jämför dom som hävdar att de är släkt med honom, så får man kommer man troligen fram till sanningen i framtiden. Men det som jag har skrivit krävs ju att man har bevarat nåt klädeplagg från något av morden.

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 28 november 2005, 17:47

Stefan Lundgren skrev:
Ett förslag är ju att man tar DNA-mord på något eller några av offren från 1888 och jämför dom som hävdar att de är släkt med honom, så får man kommer man troligen fram till sanningen i framtiden. Men det som jag har skrivit krävs ju att man har bevarat nåt klädeplagg från något av morden.

Stefan
Tror inte att det finns vare sig vävnader eller kläder bevarade från offren. Dessutom så vet man väl inte om mördarens DNA ens finns på offren....

Dessutom så bryts ju DNA ned, så hur pass väl det skulle ha klarat sig... Dessutom så har väl allt bevismaterial hanterats av massor med människor, som inte har använt handskar och då kontaminerat bevismaterialet...

commuter
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 6 oktober 2003, 18:44
Ort: Stockholm

Inlägg av commuter » 28 november 2005, 18:07

Cornwell är inte den första som lanserar Sickert som potentiell mördare; det skedde redan för många år sen, och har redogjorts för i en rad böcker. Han var bevisligen fascinerad av morden, hade obehagligt god kännedom om detaljer och företedde en rad andra karaktärsdrag och suspekta intressen som alla tillsammans hur som helst skulle göra honom intressant i en utredning.
Nu börjar man låta lite amatör-Holmes men om man ska bedöma sannolikheten i att Walter Sickert skulle vara Jack the Ripper, och kommer till slutsatsen att han INTE är det - är det ändå en rad indicier som måste förklaras. Jag är fullt medveten om att mitokondrie-DNA kan delas av hundratusentals människor. Men är det inte då märkligt att just Walter Sickert - som ändå spelar en viss roll i Rippermytologin - råkar stämma in på detta DNA? Nu är inte jag alls matematiker men det känns som det är en extremt hög osannolikhetsfaktor att det skulle vara en slump.
Ungefär som att en fd dråpare befinner sig på Tunnelgatan 1986 och identifieras av offrets hustru...

Jag håller med om att Cornwell bygger en lös indiciekedja, som just de här Rippermytologerna - eftersom det faktsikt är vad de är - gör sitt bästa för att krossa. Men OM man tänker sig att Sickert skulle vara Uppskäraren, och om man har i åtanke hans kattochråttalek med polisen, är det väl inte helt otroligt att han kunde ha lurat både polis och tull vid tiden för morden, och faktiskt varit i England när det påstås att han varit i Frankrike. Det vore ju ett alibi som hette duga.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 28 november 2005, 18:22

commuter skrev: Jag håller med om att Cornwell bygger en lös indiciekedja, som just de här Rippermytologerna - eftersom det faktsikt är vad de är - gör sitt bästa för att krossa. Men OM man tänker sig att Sickert skulle vara Uppskäraren, och om man har i åtanke hans kattochråttalek med polisen, är det väl inte helt otroligt att han kunde ha lurat både polis och tull vid tiden för morden, och faktiskt varit i England när det påstås att han varit i Frankrike. Det vore ju ett alibi som hette duga.
Tja, en lösning kan ju vara att han skrev ett av de falska "jack the ripper"-breven, som de föreslår....... ;-)

Frågan är väl om det egentligen finns fler indicier som talar för att det är han än någon av de andra lanserade misstänkta? Det kanske det gör, jag vet inte. Antar att det finns en uppsjö av böcker om de olika misstänkta. Fast man kan väl misstänka att man mer har fokuserat på kända personer....

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 november 2005, 19:08

Ni som eventuellt skall till London i den närmaste tiden kanske det där är intressant.

http://www.thehistorychannel.co.uk/site ... e_2645.php

Titta gärna på video-clip, lite sevärt faktiskt.
Tryggve
Tror inte att det finns vare sig vävnader eller kläder bevarade från offren. Dessutom så vet man väl inte om mördarens DNA ens finns på offren....
Eftersom offren blev ganska så hårt skurna så hade jag en tes om att hans spår kunde finnas kvar.
Dessutom så bryts ju DNA ned, så hur pass väl det skulle ha klarat sig... Dessutom så har väl allt bevismaterial hanterats av massor med människor, som inte har använt handskar och då kontaminerat bevismaterialet...
Vet du på ungefär DNA kan finnas på kläder eller dylikt?

Kom på en sak nu, läste i en engelsk uppslagsbok att Jack The Ripper hade kunskaper i anatomi, en teori var också att det var en urspårad läkarstudent som gjorde detta. Eftersom det var ungefär samma mönster hur offren blev uppskurna av honom.

Stefan

Nu hittade jag en annan länk om honom.

http://www.thecriminologist.com/new_cri ... ripper.asp

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 28 november 2005, 19:17

Stefan Lundgren skrev: Eftersom offren blev ganska så hårt skurna så hade jag en tes om att hans spår kunde finnas kvar.
Möjligt att t ex hår kunde ha blivit kvar. Men det är inte speciellt bra vid DNA-tester. Då är kroppsvätskor mycket bättre.

Stefan Lundgren skrev: Vet du på ungefär DNA kan finnas på kläder eller dylikt?
När man säkrar DNA-spår från klädesplagg så brukar det (vad jag vet) främst vara i form av kroppsvätskor, samt ibland hårstrån. Men hår är inte så säkert när det gäller att få fram DNA.
Visst kan det ju även finnas hudceller och liknande. Det är väl snarare troligt, eftersom bevismaterialet har hanterats av ganska många individer vid det här laget...
Men jag är ingen expert på detta med kriminalteknik....
Stefan Lundgren skrev: Kom på en sak nu, läste i en engelsk uppslagsbok att Jack The Ripper hade kunskaper i anatomi, en teori var också att det var en urspårad läkarstudent som gjorde detta. Eftersom det var ungefär samma mönster hur offren blev uppskurna av honom.

Stefan
Finns också teorier om att det skulle kunna varit t ex en slaktare. Men jag vet inte exakt hur man anser att gränsen ska dras där. Föreligger ju viss skillnad, onekligen.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 28 november 2005, 19:37

Den världsberömda viktorianska seriemördaren under 1800-talet "Jack the Ripper" heter på svenska Jack Uppskäraren!!! Då detta är främst ett svenskt diskussionsforum i historia borde den brittiske seriemördaren "Jack the Ripper" kallas Jack Uppskäraren och inte "Jack the Ripper"!!! Varför använder ni då det engelska namnet och inte det svenska???

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 28 november 2005, 19:43

Ralf Palmgren skrev:Den världsberömda viktorianska seriemördaren under 1800-talet "Jack the Ripper" heter på svenska Jack Uppskäraren!!! Då detta är främst ett svenskt diskussionsforum i historia borde den brittiske seriemördaren "Jack the Ripper" kallas Jack Uppskäraren och inte "Jack the Ripper"!!! Varför använder ni då det engelska namnet och inte det svenska???
Borde man kanske tänkt på. Jag vet inte vilka regler som finns för det, tror i o f s att folk inte alltid översätter namn och begrepp konsekvent här...

Skriv svar