Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Professor Martin
Tidigare medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 juli 2005, 20:00
Ort: Kristinestad, Finland

Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Professor Martin » 25 november 2005, 19:12

Haallå. Jag snubblade av en tillfällighet över en figur vid namn JACK THE RIPPER. Jag har läst vidare om honom, och fått fram det viktigaste. Nu skulle jag vilja ha mera information om Jack så ni får gärna skicka mer info. OBS! Jag har redan läst igenom wikipedia och encyclopedia Brittannica om Jack, så skicka inga sådana länkar, tack!
Inte heller Patricia Cornwells info är välkommet, ej heller Donald Rumbelows. annat info är välkommet!


Tack för framtida info!!

Med hälsningar Martin

commuter
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 6 oktober 2003, 18:44
Ort: Stockholm

Inlägg av commuter » 25 november 2005, 22:57

Det skulle ju onekligen underlätta om du talade om vad du redan vet i såna fall. Personligen anser jag nog att Patricia Cornwells slutledning verkar mest korrekt. Hon har ju t o m med hjälp av DNA fastställt att Walter Sickert i vart fall hade slickat på ett kuvert som bevisligen innehöll ett äkta brev från Uppskäraren. Dessutom har hon ju knutit ett otal andra indicier till Sickert. Det mest otäcka är ju att hon själv verkar tro att Sickert/Uppskäraren kanske hade upp till fyrtio liv på sitt samvete, under en mordkarriär som löpte från 1888 till första världskriget.
Andra intressanta saker är ju alla dessa mer eller mindre kända personer som genom åren beskyllts för att ha varit seriemördaren, eller varför det så uppenbart fanns en politisk styrning för att strypa polisarbetet.

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 26 november 2005, 03:18

40 pers? Jack the ripperfallen är väl 4-5 st?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 26 november 2005, 08:38

Magnus Lindström skrev:40 pers? Jack the ripperfallen är väl 4-5 st?
det är det som är poängen. Hon tror tydligen det fanns åtskilligt fler, pga naturliga mörkertal och annat: utan att ha läst boken läser jag mellan raderna i referatet ovan: om polisarbetet är styrt kommer polisen givetvis att försöka tona ner. etc.

commuter
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 6 oktober 2003, 18:44
Ort: Stockholm

Inlägg av commuter » 26 november 2005, 09:06

Stefan skrev:
Magnus Lindström skrev:40 pers? Jack the ripperfallen är väl 4-5 st?
det är det som är poängen. Hon tror tydligen det fanns åtskilligt fler, pga naturliga mörkertal och annat: utan att ha läst boken läser jag mellan raderna i referatet ovan: om polisarbetet är styrt kommer polisen givetvis att försöka tona ner. etc.
Rätt så. När sekretessen släpptes kring Uppskärarfallen - efter hundra år har jag för mig - upptäckte man ju att det fanns åtskilligt fler brev från den "äkte" Uppskäraren än som tidigare varit känd. Brev där han gav detaljerade uppgifter om andra bestialiska mord under senare år än den beryktade perioden. Flera av breven hade varit kända tidigare - då de ställts till t ex Londontidningar - men det fanns en tyst överenskommelse mellan pressen och polisen om att inte göra dem offentliga. Denna överenskommelse var naturligtvis känd av fler, och är förmodligen grunden till att olika rykten om prominenta personer som tänkt förövare uppkom - för vem skulle man skydda genom att tiga? Någon högt uppsatt person givetvis - t o m prinsen av Wales nämndes som misstänkt.
Andra källor anger nog minst tio offer, men Cornwell kan ju - sedan hon identifierat Sickert - geografiskt och indiciemässigt koppla honom till ännu fler mord, som annars skulle ha setts som isolerade från just Uppskäraren. Imitatörerna fanns ju redan på den tiden, om än inte så utbrett som idag.
Intressant är ju att ett av hans offer var svenska.

Professor Martin
Tidigare medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 juli 2005, 20:00
Ort: Kristinestad, Finland

Inlägg av Professor Martin » 26 november 2005, 12:07

commuter sa Intressant är ju att ett av hans offer var svenska. Hette hon Elizabeth Stride?

Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 17 november 2005, 16:18
Ort: Sverige

liz stride

Inlägg av pajfarmor » 26 november 2005, 13:09

8) jo, jack the ripper dödade en flicka som hette elizabeth stride, men jag vet inte om hon var svenska

har du sett filmen "From Hell" med Johnny Depp och Ian Holm? gör det!!!

i filmen så behandlas mordet på liz stride mycket obehagligt

men det är en jäkla bra film :wink:

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 26 november 2005, 13:28

Tja, det finns massor med information här: http://www.casebook.org/

Men den kanske du redan hade sett. Det finns "analyser av misstänkta" (Patricia Cornwells teori om Walter Sickert sablas efter vad jag har sett ned duktigt, men jag är inte insatt), samt mänger med litteraturreferenser.

Hoppas det är till nytta.

EDIT: jag stavar som en kratta...
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 26 november 2005, 13:36

Professor Martin skrev:commuter sa Intressant är ju att ett av hans offer var svenska. Hette hon Elizabeth Stride?
Info om henne, från sidan som jag länkade till.

http://www.casebook.org/victims/stride.html

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 november 2005, 14:06

Ett annat alternativ för mer information, ser denna sida.

http://www.met.police.uk/history/ripper.htm

Stefan

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 26 november 2005, 14:22

tryggve skrev:Tja, det finns massor med information här: http://www.casebook.org/

Men den kanske du redan hade sett. Det finns "analyser av misstänkta" (Patricia Cornwells teori om Walter Sickert sablas efter vad jag har sett ned duktigt, men jag är inte insatt), samt mänger med litteraturreferenser.

Hoppas det är till nytta.

EDIT: jag stavar som en kratta...
Har läst Cornwells bok - snacka om att koka soppa på en spik.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 26 november 2005, 14:56

Dalmas skrev:
Har läst Cornwells bok - snacka om att koka soppa på en spik.
Jo, jag har fått intrycket att hon gör det. Fast det är alltid svårt att säga något om det när man (som jag) inte är sådär enormt insatt i detta... :-)

commuter
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 6 oktober 2003, 18:44
Ort: Stockholm

Inlägg av commuter » 26 november 2005, 21:34

Dalmas skrev:
Har läst Cornwells bok - snacka om att koka soppa på en spik.
Tja, men hon har bevisligen kopplat Sickerts DNA till ett brev som skrevs av Uppskäraren. Jag har bara skumläst på det där forumet men de verkar mest irriterade över att en amerikanska dundrar över och dels får mer hjälp av Scotland Yard än de själva skulle få, och dels satsar oanständigt mycket av sina egna pengar på att både förvärva och analysera artefakter som tillhört Sickert/Uppskäraren. Jag tycker deras försök att kullkasta hennes teser är rätt tama - lika lite som hon kan bevisa att Sickert var i London vid mordtillfällena kan de bevisa att han INTE var där. Det intressanta är ju vilket totalintryck Sickert lämnade efter sig, och det var ju ingen muntergök precis. Hans konstverk berättar ju för oss att han var...en rätt underlig figur. med ett understatement.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 november 2005, 01:04

Nu har jag inte den där boken med mig, men det kan jag nog kolla tills på måndag som samtidigt är min födelsedag. Skämt o sider, men jag har för mig att jag läste nånstans att mannen bakom Jack The Ripper blev avslöjad, men sanningen fördes bakom ljuset.
Vad säger ni om det?

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 27 november 2005, 10:05

commuter skrev:
Tja, men hon har bevisligen kopplat Sickerts DNA till ett brev som skrevs av Uppskäraren. Jag har bara skumläst på det där forumet men de verkar mest irriterade över att en amerikanska dundrar över och dels får mer hjälp av Scotland Yard än de själva skulle få, och dels satsar oanständigt mycket av sina egna pengar på att både förvärva och analysera artefakter som tillhört Sickert/Uppskäraren. Jag tycker deras försök att kullkasta hennes teser är rätt tama - lika lite som hon kan bevisa att Sickert var i London vid mordtillfällena kan de bevisa att han INTE var där. Det intressanta är ju vilket totalintryck Sickert lämnade efter sig, och det var ju ingen muntergök precis. Hans konstverk berättar ju för oss att han var...en rätt underlig figur. med ett understatement.
Kritiken var väl att det brev som DNA:t hittades på anses vara en av de många bluffar som polisen mottaget. Brevet ansågs inte äkta ens när det togs emot. Desstuom har hundratals personer hanterat breven genom åren, vilket också gör det svårt att dra slutsatser.
DEt har skrivites en del om det...

http://www.casebook.org/dissertations/d ... urder.html

http://www.casebook.org/dissertations/d ... urder.html

Skriv svar