Läskunnighetens utbredd i Sverige i början av 1900-talet?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Oakfield
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 november 2005, 10:33
Ort: Helsingborgsområdet

Läskunnighetens utbredd i Sverige i början av 1900-talet?

Inlägg av Oakfield » 13 november 2005, 10:43

Är tyvärr inte så insatt i ämnet som jag borde vara, men jag antar att läskunnigheten, i och med folkskolans framfart, bör ha varit väldigt utbredd i vårt land vid 1900-talets början. Kan man säga att så gott som hela Sverige var läskunnigt vid denna tid?

Tack på förhand för svar.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 13 november 2005, 17:46

Läskunnigheten var utbredd mycket tidigare än så. När folkskolan infördes 1842 kunde redan alla i Sverige läsa (givetvis inte små barn, utvecklingsstörda, m fl). Skrivkunnigheten var det dock sämre ställt med, framför allt bland kvinnor. Man kan säga att införandet av folkskolan förde med sig att man fick en helt skrivkunnig befolkning. Redan 1686 kom en lag som påbjöd att folket skulle lära sig läsa. För att uppnå detta instiftades komministerämbetet i socknarna, och denne man skulle lära och kontrollera folket. Efterhand blev det husbondens, och inte skolans, ansvar att föra läskunnandet vidare. På 1700-talet var läskunnigheten i Sverige omkring 90 procent. Om du vill ha en tidpunkt, när man kan säga att alla i Sverige var läskunniga, skulle jag föreslå andra halvan på 1700-talet.

Jag har själv tittat i kyrkböcker från 1600-talet för en socken i södra Dalarna. Där har man noterat vilka som var literata, läskunniga. I den by mina släktingar bodde var cirka 30 procent läskunniga. Om så många var läskunniga redan på 1600-talet i en avlägsen by i Dalarna, kan man nog räkna med att siffran var betydligt högre totalt sett i Sverige. Den höga läskunnigheten bland allmogen i Sverige förvånade många utländska besökare. I Finland (som ju var en del av Sverige) var läskunnigheten också mycket hög. Detsamma gäller det som senare blev USA.

/a81

Se även:

http://www.adm.hb.se/~lew/slakt/a_HstNo ... _aHist.htm

Oakfield
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 november 2005, 10:33
Ort: Helsingborgsområdet

Inlägg av Oakfield » 13 november 2005, 17:56

Tackar så mycket.

Skriv svar