Arbete om Tysklands historia 1871-1918
- Ralf Palmgren
- Medlem
Arbete om Tysklands historia 1871-1918
Hej!
Jag skall skriva ett 6-8 sidor långt arbete om någonting i Tysklands historia 1871-1918. Har någon månne några bra idéer om vad man skulle kunna ta och skriva om?
Härmed tar jag mycket välvilligt emot många förslag, desto fler desto bättre!
Jag skall skriva ett 6-8 sidor långt arbete om någonting i Tysklands historia 1871-1918. Har någon månne några bra idéer om vad man skulle kunna ta och skriva om?
Härmed tar jag mycket välvilligt emot många förslag, desto fler desto bättre!
Senast redigerad av 1 Ralf Palmgren, redigerad totalt 2 gånger.
- Belisarius
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
I SvD igår var det en intressant artikel (kulturdelen) om hur tyska språkets roll förändrades efter 1871. Från att ha varit "världsspråk" (ett lingua franca för stora befolkningsgrupper i hela n och ö Europa) utan koppling till nationalstatlig makt blev tyskan riksspråk i en nationalstat, vilket gjorde att språkets attraktionskraft som kulturbärare försvagades.
Ett mycket mer begränsat arbetsfält än Belisarius' (och Ralf Palmgrens) självklart centrala frågeställning, men i alla fall en aspekt att överväga (kopplad till mentalitet och omvärldsbild). Vad förlorade den tyska kulturen på att Tyskland blev nationalstat?
/ Probstner
Edit: såg efteråt att jj startat en tråd med utgångspunkt från nämnda artikel i det kulturhistoriska forumet.
Artikeln: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_9051902.asp
Ett mycket mer begränsat arbetsfält än Belisarius' (och Ralf Palmgrens) självklart centrala frågeställning, men i alla fall en aspekt att överväga (kopplad till mentalitet och omvärldsbild). Vad förlorade den tyska kulturen på att Tyskland blev nationalstat?
/ Probstner
Edit: såg efteråt att jj startat en tråd med utgångspunkt från nämnda artikel i det kulturhistoriska forumet.
Artikeln: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_9051902.asp
- Ralf Palmgren
- Medlem
Probstner
Temat verkar vara tämligen intressant men jag är nog själv personligen mer insatt i politiskhistoria än i kulturhistoria.
Har någon annan några andra bra idéer om vad man skulle kunna skriva om som berör Tysklands politiska historia under tiden 1871-1918? Det kan ju beröra allt från grundandet av det Tyska riket till den tyska imperialismen, samhälleliga problem och första världskriget...
Det kanske är lättare om jag skulle fråga: Vad skulle ni själva skriva om ifall ert arbete skulle handla om den tyska kejartiden 1871-1918?
Temat verkar vara tämligen intressant men jag är nog själv personligen mer insatt i politiskhistoria än i kulturhistoria.
Har någon annan några andra bra idéer om vad man skulle kunna skriva om som berör Tysklands politiska historia under tiden 1871-1918? Det kan ju beröra allt från grundandet av det Tyska riket till den tyska imperialismen, samhälleliga problem och första världskriget...
Det kanske är lättare om jag skulle fråga: Vad skulle ni själva skriva om ifall ert arbete skulle handla om den tyska kejartiden 1871-1918?
Jag skulle helt klart, i linje med industrialismens framväxt, skriva om den tyska arbetarklassens utveckling, organisering i både fackföreningar och parti. Det var ju i det industriella Tyskland som både Marx och Bernstein framförde sina teorier. Bernsteins idéer är ju de som sedan blev vägledande för det svenska socialdemokratiska partiet - som är det statsbärande partiet här hemma.
Även Preussens roll i enandet är intressant, samt förhållandet mellan junkrar och industrikapitalister. Bismarcks roll är ju intressant, även hans utrikespolitik, framförallt med Turkiet och Ryssland.
Även Preussens roll i enandet är intressant, samt förhållandet mellan junkrar och industrikapitalister. Bismarcks roll är ju intressant, även hans utrikespolitik, framförallt med Turkiet och Ryssland.
Militär utveckling eller kolonialism
För den som är mer intresserad av teknik kan man alltid skriva om hur utvecklingen av tändnålsgevär, telegraf, järnväg och kanoner med räfflade pipor kom att omforma Preussen från ett bondesamhälle till ett väloljat krigsmaskineri under Bismarck.
Annars kan du alltid skriva om Tysklands roll före- och efter Berlinkonferensen när Afrika delades upp mellan stormakterna och Tyskland blev förfördelat, trots att de var initiativtagare. Tysklands roll som bidragsgivare till boerna i deras kamp mot engelsmännen i Sydafrika kan också vara en infallsvinkel.
Annars kan du alltid skriva om Tysklands roll före- och efter Berlinkonferensen när Afrika delades upp mellan stormakterna och Tyskland blev förfördelat, trots att de var initiativtagare. Tysklands roll som bidragsgivare till boerna i deras kamp mot engelsmännen i Sydafrika kan också vara en infallsvinkel.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: