Rysslands historia
Rysslands historia
Jag tycker att Ryssland historia är väldigt intressant. Från att det var flera stater som tillsammans senare skulle bli Ryssland till den sista Tsaren Nikolaus II död 1918. Jag skulle vilja att alla skrev allt ni vet om rysk historia. Tex. om Rysslands Tsarer eller vad som helst.
Finska och slaviska stammar. Påverkan från östliga maktsfärer. Handelsvägarna mellan Västeuropa och Asien letar sig genom Ryssland när Medelhavet blir för farligt. Nordbor grundar handelskolonier och skapar småningom en sorts riksbildning. Kristendom av grekisk modell. I olika vågor turk- och mongolfolk från sydost. Maktcentrum förskjuts norrut till Moskvatrakten. Moskva östkyrkans centrum efter Konstantinopels fall. Långsam men stadig territoriell utveckling på grannstaternas bekostnad. Genombrott för c:a 300 år sedan och en stormakt etableras. Kolonialvälde landvägen österut. Efterbliven handel och ekonomi. Statskupp 1917 med försök att genomföra en revolution av samhällsstrukturen. Som mäktigast efter 1945 och halvannat decennium framåt. De senaste 15 åren gradvis söndring.
Jag vet lite till, men ovanstående är i alla fall ett försök till förenklad ryggrad.
/ Probstner
Jag vet lite till, men ovanstående är i alla fall ett försök till förenklad ryggrad.
/ Probstner
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Panzerschreck
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Den är bra, men syftet med boken är att förklara att det var oundvikligt att det inträffade revolution och statskupp i Ryssland. Dylika tankar har jag lite svårt för.Panzerschreck skrev:Snudd på komisk fråga måste jag ju säga, men det finns ju inga dåliga frågor bara dåliga svar.
jag skulle vilja referera till lite litteratur, nämligen boken "Ryssland" av Geoffrey Hosking. Har inte hunnit läsa den själv än tyvär, men den verkar väldigt bra
/Martin
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Exakt, men man trots det att kalla Rysslands härskare för tsar i vardagligt tal även efter 1721. Dessutom blev Peter den stores anspråk på kejsartitel inte erkänt utomlands. Jag vet inte exakt när de ryska tsarerna erkändes som kejsare men det var betydligt senare under 1700-talet.Belisarius skrev:Mer en titelfråga skulle jag tro...?johane skrev:Vilka delar av Ryssland låg inte under de senare tzarernas makt?Ralf Palmgren skrev:Som ni säkert redan vet, fanns det ju officiellt inga Tsarer av Ryssland sedan Peter den Store på 1700-talet! Han var nämligen den sista Tsaren av hela Ryssland.
De officella titlarna för Rysslands härskare 1667-1721:
Czar & Grand Prince, Autocrat of all Greater, Lesser & White Russia,
of Moscow, Kiev, Vladimir, Novgorod,
Czar of Kazan, Astrakhan, Siberia;
Lord of Pskov;
Grand Prince of Smolensk, Tver, Ugra, Perm, Viatka, Bulgaria;
Lord & Grand Prince of Novgorod of the Lower Lands, of Chernigov, Riazan, Rostov, Yaroslavl, Belozero, Udor, Obdoria, Conda;
Dominator of all the Northern Countries;
Lord of the Land of Iveria, of the Georgian & Kartlian Czars,
of the Land of Kabarda, of the Princes of the Cherkasses & the Mountaineers,
De officiella titlarna för Rysslands härskare 1721-1762:
Emperor & Autocrat of all Russia,
of Moscow, Kiev, Vladimir, Novgorod,
Czar of Kazan, Astrakhan, Siberia;
Lord of Pskov;
Grand Prince of Smolensk,
Prince of Estonia, Livonia, Karelia, Tver, Ugra, Perm, Viatka, Bulgaria;
Lord & Grand Prince of Novgorod of the Lower Lands,
of Chernigov, Riazan, Rostov, Yaroslavl, Belozero, Udor, Obdoria, Conda;
Dominator of all the Northern Countries;
Lord of the Land of Iveria, of the Georgian & Kartlian Czars, of the Land of Kabarda, of the Princes of the Cherkasses & the Mountaineers,
- Ralf Palmgren
- Medlem
Tsar and Autocrat PIOTR I "the Great" of all the Russias (1682-1721) var politiskt riktad västerut. Därmed ansåg han att även Tsar titeln (som antagits av Ivan IV året 1547) var för slaviskt för att kunna användas och därför antog Peter "den Store" den 2 november 1721 i stället titeln Emperor and Autocrat of All the Russias. Därmed blev han Emperor and Autocrat PIOTR I "the Great" of all the Russias (1721-1725). Alla hans efterträdare var alltså officiellt Emperor and Autocrat of all the Russias, Imperator of All Russia eller på ryska император и самодержец Всероссийский (Imperator i Samodershez Wsjerossijskij). Kejsaren var Tsar av enbart följande orter i det ryska Imperiet: Tsar of Moscow, Kiev, Wladimir, Novgorod, Kazan, Astrakhan, Poland, Siberia, the Chersonnese Taurics, and Georgia.
Så som Belisarius påpekade så är detta enbart en titelfråga. Orsaken till att jag tog upp detta är då den att här i Finland använder man alltid titeln Kejsare och om Finlands autonoma tid 17.09.1809-06.12.1917 används därför även med detta som grund benämningen Kejsartiden 17.09.1809-06.12.1917.
Så som Belisarius påpekade så är detta enbart en titelfråga. Orsaken till att jag tog upp detta är då den att här i Finland använder man alltid titeln Kejsare och om Finlands autonoma tid 17.09.1809-06.12.1917 används därför även med detta som grund benämningen Kejsartiden 17.09.1809-06.12.1917.
Imperator. Båda orden betyder kejsare eftersom Tsar kommer från Caesar, men tsar uppfattades utomlands som en rysk form av titeln kung och Peter den store ville därför förtydliga sina anspråk på att vara arvtagare till det Bysantinska riket genom att anta den titel som användes som kejsartitel i de flesta västeuropeiska språk.Probstner skrev:Jag trodde att car ("tsar") betydde kejsare på ryska. Vilket är det ryska ord som användes efter 1721?
/ Probstner
Eftersom även det svenska ordet kejsare kommer från Caesar kvittar det egentligen om man säger tsar eller kejsare eftersom det etymologiskt är exakt samma ord.
det säjjs ju att släkten romanov dog ut nån gång på 1700-talet...men jag fattar inte de riktigt?...hittade ett släcktträd över släkten romanov o den slutar med nikolaus II...jag läste på ett annat ställe att släkten romanov dog ut o hette nu holstein.gottorp romanov...varför?...någon som vet som kan ge mejj en vettig förklaring på allt?
Den siste medlemmen av ätten Romanov på Rysslands tron var Elisabet som dog 1762. Hon efterträddes av sin systerson Peter III som trots att han tillhörde ätten Holstein-Gottorp antog namnet Romanov för att markera kontinuiteten med sin företrädare.Bonaparte skrev:det säjjs ju att släkten romanov dog ut nån gång på 1700-talet...men jag fattar inte de riktigt?...hittade ett släcktträd över släkten romanov o den slutar med nikolaus II...jag läste på ett annat ställe att släkten romanov dog ut o hette nu holstein.gottorp romanov...varför?...någon som vet som kan ge mejj en vettig förklaring på allt?
http://www.tacitus.nu/historisk-atlas/r ... /ryssland/