Asiens historia
Asiens historia
Hej!
Jag läser historia på högskolan och har en kursuppgift som jag skulle behöva lite hjälp och råd om.
Uppgiften går ut på att man ska diskutera kolonialism, imperialism och globalisering i relation till ett land/flera länder i Asien i relation till ett eller flera av dessa begrepp.
Har ni några tips och råd, intressanta aspekter på hur jag ska komma igång med det här?
Tacksam för svar!
Mvh Elin
Jag läser historia på högskolan och har en kursuppgift som jag skulle behöva lite hjälp och råd om.
Uppgiften går ut på att man ska diskutera kolonialism, imperialism och globalisering i relation till ett land/flera länder i Asien i relation till ett eller flera av dessa begrepp.
Har ni några tips och råd, intressanta aspekter på hur jag ska komma igång med det här?
Tacksam för svar!
Mvh Elin
Re: Asiens historia
I relation till vadå?Elin skrev:Hej!
...diskutera kolonialism, imperialism och globalisering i relation till ett land/flera länder i Asien i relation till ett eller flera av dessa begrepp.
Och vad för typ av kolonialism i Asien? Europeisk? Nordamerikansk?
Och vilken tidsperiod avser uppgiften?
Det kanske vore intressantast att ta ett ganska aktuellt ställe som Hongkong/China och se på den historiska bakgrunden. Vad som hänt, varför och hur och även återknyta till dagens problematik i form av Chinas återintåg där.
Annars, med samma angreppssätt, kunde det vara intessant att se USA:s nuvarande oljekrig i Irak i perspektiv mot den kolonialism som förts i trakterna tidigare av diverse nationer.
I vilket fall, lycka till.
Annars, med samma angreppssätt, kunde det vara intessant att se USA:s nuvarande oljekrig i Irak i perspektiv mot den kolonialism som förts i trakterna tidigare av diverse nationer.
I vilket fall, lycka till.
- Perra
- Medlem
Indien är som sagt intressant. Men hela franska indokina är ju sannerligen intressant också, med tanke på att det vietnamkrig som rasade under 1960 och 70 talet, och som en hel värld uppmärksammade ivrigt, har sina rötter i den franska invasionen av området på 1870-talet. Som också i sig själv är intressant, då man invaderade stället med mycket få resurser.
Anledningen att usa nu är i Irak, är ju inte helt uppenbarligen oljan ensamt skäl till.
Anledningen att usa nu är i Irak, är ju inte helt uppenbarligen oljan ensamt skäl till.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Man bör inte, men det kanske du inte har gjort, glömma att fransmännen använde en hel del inhemska trupper (annamiter) ganska snart efter intåget. Det tog också många år innan området kunde sägas vara behärskat av Frankrike, så sent som på 1890-talet pågick stora strider. Läs gäran Breven från Tonkin av Bertil Nelsson, en biografi över den svenska främlingslegionären Martin Sandell. Om den står att finna på ett bibliotek i din närhet.Perra skrev:Indien är som sagt intressant. Men hela franska indokina är ju sannerligen intressant också, med tanke på att det vietnamkrig som rasade under 1960 och 70 talet, och som en hel värld uppmärksammade ivrigt, har sina rötter i den franska invasionen av området på 1870-talet. Som också i sig själv är intressant, då man invaderade stället med mycket få resurser.
Mvh Petter