4 Juli, vi firar vänskapen mellan USA och Sverige
- Christian von Habsburg
- Medlem
4 Juli, vi firar vänskapen mellan USA och Sverige
Jag läste en krönika av Herman Lindqvist där herrn berättade om att konung Gustav III tidigt sympatiserade med det land jag anser republik är rätt, USA.
Han sade visst till sina officerare att åka dit för att få lite krigserfarenhet. De svenska krigarna åkte ofta med Frankrike, men stödet fanns där. Likaså var Sverige det andra landet som erkände USA (först var England).
Inte illa! När får vi se en renässans i de svensk-amerikanska relationerna månntro?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 43,00.html
Han sade visst till sina officerare att åka dit för att få lite krigserfarenhet. De svenska krigarna åkte ofta med Frankrike, men stödet fanns där. Likaså var Sverige det andra landet som erkände USA (först var England).
Inte illa! När får vi se en renässans i de svensk-amerikanska relationerna månntro?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 43,00.html
- Perra
- Medlem
Ja nu ska man ju inte överdriva Gustav III glädje över Amerika. han var fortfarande kung och därmed förstås för monarki, han tyckte mig veterligen aldrig om republiker, och det som sedan hände i frankrike såg han (och övriga i hans position) som ytterst barbariskt och vildaktigt. Axel Von Fersen tex, som åkte över och stred på "rebellernas" sida, fick efter kriget en orden som han stolt bar. Han fick dock veta att Gustav III inte alls tyckte om att han tagit emot en orden av en republik, och bar den aldrig i kungens närvaro.
Angående Sveriges förhållande till USA är det väl inte särskilt dåligt? Snarare är det mycket bra skulle jag vilja säga, där kontakter och sammarbete flyter på. Annat var det på Palme och Nixons tid...
Angående Sveriges förhållande till USA är det väl inte särskilt dåligt? Snarare är det mycket bra skulle jag vilja säga, där kontakter och sammarbete flyter på. Annat var det på Palme och Nixons tid...
Christian von Habsburg
Edit : ändrade från Perra till Christian von Habsburg.
Egentligen bör väl Frankrike , Nederländerna och Spanien räknas som dom länderna som först erkände USA.Likaså var Sverige det andra landet som erkände USA (först var England).
Edit : ändrade från Perra till Christian von Habsburg.
Senast redigerad av 1 wreezig, redigerad totalt 7 gånger.
- Perra
- Medlem
wreezig skrev
Perra
Citat:
Likaså var Sverige det andra landet som erkände USA (först var England).
Egentligen bör väl Frankrike , Nederländerna och Spanien räknas som dom länderna som först erkände USA.
Det är möjligt, jag har dock inte påstått något annat, det var Christian Von Habsburg som du citerade, inte mig. Fast jag tror att Herman Lindqvist har sagt/skrivit att det var så. Så då har han fel.
Perra
Jag ändrar mitt föregående inlägg.
Så kan det gå om man är slarvig , sorry.Det är möjligt, jag har dock inte påstått något annat, det var Christian Von Habsburg som du citerade, inte mig.
Jag ändrar mitt föregående inlägg.
Man kan iofs se på detta på olika sätt , rent tekniskt kan man säga att engelsmännen var först men i praktiken var dom givetvis inte det.Fast jag tror att Herman Lindqvist har sagt/skrivit att det var så. Så då har han fel.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Johan Rapping
Alltså var engelsmännen inte först.
Engelsmännen erkände USA först när dom skrev fredsavtalet vilket är ungefär när USA formellt bildades medan Frankrike , Spanien och Nederländerna erkände USA innan kriget var slut.Hur menar du? Och i så fall varför? Kan inget om USAs tidiga historia.
Alltså var engelsmännen inte först.
Efter England var Sverige det första landet i världen som erkände USA. Det skedde också i Paris och faktiskt fem månader innan det formella fredsslutet i Versailles, för redan den 3 april 1783 undertecknade Sveriges ambassadör i Paris, Gustaf Philip Creutz, och sändebudet för de "tretton Förenta Staterna i Norra Amerika", Benjamin Franklin, ett svensk-amerikanskt vänskaps- och handelstraktat. Creutz blev samtidigt Sveriges förste ambassadör i USA, fast han aldrig själv åkte dit. Inte förrän cirka trettio år senare anlände den förste svenska yrkesdiplomaten till Washington.
- Christian von Habsburg
- Medlem
USA befriar världen, sådant kan väl de flesta ställa upp på?Fiskebat skrev:Jag skulle nog personligen inte vilja se en sådan renässans då USA för en sådan politik som de gör idag. Men vår nuvarande minoritets regering kryper mer och mer åt höger så att jag tror inte at du behöver vänta så jätte länge
/Max
Går regeringen allt mer åt höger? Det skulle jag vilja se.