Svenske offiserer i Iran ?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Svenske offiserer i Iran ?

Inlägg av frodeh » 24 februari 2004, 09:05

Jeg ble nysgjerrig på den Iranske miltærmakten før den islamske revolusjonen (lite referanser på dette - noen tips?), da jeg kom over følgende sitat, hentet fra http://reference.allrefer.com/country-g ... an154.html :
Loyal, disciplined, and well trained, the most effective government unit was the 8,000-man Persian Cossacks Brigade. Created in 1879 and commanded by Russian officers until the 1917 Bolshevik Revolution, after which its command passed into Iranian hands, the brigade represented the core of the new Iranian armed forces. Swedish officers commanded the 8,400-man Gendarmerie (later the Imperial Gendarmerie and after 1979 the Islamic Iranian Gendarmerie), organized in 1911 as the first internal security force.
Dette må vel være en kuriøs affære, kan noen gi meg mer informasjon om det?

Årstallet 1911 gjorde at jeg skrev innlegget i dette forumet, moderator må gjerne vurdere om det er feilplassert.

Frode

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 17 april 2002, 11:05
Ort: Lärdomens hufvudstad

Inlägg av Kn Korrekt » 24 februari 2004, 09:16

Det finns en del att läsa i boken "Martin Ekström - orädd frivillig i fem krig" som behandlar denne mans engagemang i nämnda Gendarmeri.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 24 februari 2004, 15:59

Kn Korrekt skrev:Det finns en del att läsa i boken "Martin Ekström - orädd frivillig i fem krig" som behandlar denne mans engagemang i nämnda Gendarmeri.
Jeg søkte opp navnet hans på internett og må bare registrere at om denne mannen hadde et livsverk med mot og mening så forpurres dette av de nynazistiske internettsteder han ser ut til å være gjenganger i. Det er i såfall trist å registrere. Men jeg har dårlig tid og skal sette meg bedre inn i saken. Tar gjerne korreksjoner for dette inntrykk.

Frode

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 februari 2004, 21:22

Här finns det ganska utförligt om det hela:
In August 1911 a Swedish military mission led by Major Hjalmar O. Hjalmarson arrived in Tehran, the Persian government's original choice of an Italian mission having been vetoed by Russia and Britain as Italy ranked among the major powers. The Swedish mission's task was to provide officers to instruct a gendarmerie, with the primary duty of maintaining security on the highways and roads, under the Persian Ministry of the Interior (Cronin, 1997a, p. 19).
http://www.iranica.com/articles/v10f4/v10f448.html

Det finns en bibliografi längst ner på sidan, om det kan vara av nytta.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 25 februari 2004, 10:58

Dûrion Annûndil skrev:Här finns det ganska utförligt om det hela:
In August 1911 a Swedish military mission led by Major Hjalmar O. Hjalmarson arrived in Tehran, the Persian government's original choice of an Italian mission having been vetoed by Russia and Britain as Italy ranked among the major powers. The Swedish mission's task was to provide officers to instruct a gendarmerie, with the primary duty of maintaining security on the highways and roads, under the Persian Ministry of the Interior (Cronin, 1997a, p. 19).
http://www.iranica.com/articles/v10f4/v10f448.html

Det finns en bibliografi längst ner på sidan, om det kan vara av nytta.

Mvh -Dan
Veldig bra og mange referanser også. Interessant lesning, historiefakta kan være merkverdige av og til.. Mange takk.

Frode

Skriv svar