Blücher och Wellington

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 27 januari 2004, 12:26

Casanova skrev:Vilken fältherre trodde att en elefant gjort honom gravid?
Allvar? berätta mer.

Casanova
Utsparkad
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 maj 2003, 12:48
Ort: Sverige

Inlägg av Casanova » 27 januari 2004, 13:00

Finns att läsa i Peter Englunds utmärkta bok, (har glömt titeln, det är essäer, inte den nyaste eller brev från nollpunkten, en annan). Blucker trodde också att fransoserna gjorde golvet så varmt så att han skulle trippa fram.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 27 januari 2004, 16:21

Casanova skrev:Finns att läsa i Peter Englunds utmärkta bok, (har glömt titeln, det är essäer, inte den nyaste eller brev från nollpunkten, en annan). Blucker trodde också att fransoserna gjorde golvet så varmt så att han skulle trippa fram.
Episoden står med i Peter Englund, Förflutenhetens landskap (1991), i avsnittet Myten om fältherren. Mycket underhållande :)

/Forsberg

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re:

Inlägg av lampros » 13 mars 2013, 10:09

Mathias Forsberg skrev:
Casanova skrev:Finns att läsa i Peter Englunds utmärkta bok, (har glömt titeln, det är essäer, inte den nyaste eller brev från nollpunkten, en annan). Blucker trodde också att fransoserna gjorde golvet så varmt så att han skulle trippa fram.
Episoden står med i Peter Englund, Förflutenhetens landskap (1991), i avsnittet Myten om fältherren. Mycket underhållande :)
Jag har själv läst denna essä, "Myten om fältherren". Är det någon som vet vilket 1800-talsslag som behandlas där, ett visst slag, möjligen med Blücher i huvudrollen, ett slag som vanns men som man primärt inte riktigt visste varför det vanns?

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Blücher och Wellington

Inlägg av Der Löwe » 13 mars 2013, 18:24


Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Blücher och Wellington

Inlägg av lampros » 13 mars 2013, 18:38

Der Löwe skrev:Är det Katschbach?

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Katzbach
Tack för den. Jag har läst länken och gissar att det var detta slag som Englund nämnde i sagda essä.

Englund hade väl en point i att en fältherre inte alltid har full kontroll. Men jag tyckte hans raljanta stil i texten var vilseledande. En i krigshistoria obevandrad läsare kunde få intrycket att alla fältslag var så där slumpartade.

Visst kan man säga att Blücher oförhappandes blev segerherre i detta slag. Men, som Moltke den äldre sa: "Tur har i längden bara den skicklige". Det sentimentet tyckte jag borde framgå när man behandlar slag som detta.

För övrigt var det ett roligt namn på slagfältet. Det får mig att tänka på the Clash gamla låt: Rock the Katzbach...!

Skriv svar