Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 11 juni 2021, 05:49

Under quizperiodens senare halva gjordes det många uppfinningar och innovationer som så småningom förändrade mindre eller större saker i vardagslivet för många. Nu stannar vi vid det enkla folkets eller den stora majoritetens matvanor.

Här ser vi en reklamsplakat för livsmedel eller produkter som tillverkades av en:
fabrikinederländerna.jpg

Vi söker en fransk kemiker, en svensk civilingenjör och en industriman från Norra Brabant!

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 12 juni 2021, 09:42

Hmm... Nederländerna för tankarna till livsmedelsindustrin, och en fransk kemist i kombination med en svensk civilingenjör får mig att tänka på mjölkprodukter - Jag svarar Louis Pasteur och Gustav de Laval till att börja med..? Produkten skulle kunna vara exempelvis kondenserad mjölk eller liknande? Industrimannen har jag inget förslag på.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 12 juni 2021, 19:46

Gustav de Laval är rätt. Honom tog jag med i frågan som en lite lättare första stege. Vi talar alltså om en mejeriprodukt. Han fick ett patent för sin separator några åf efter den franske kemisten hade uppfunnit produkten som industrimannen sen började tillverka. En produkt som är många gånger vanligare är kondenserad mjölk och som man knappast letar efter förgäves i någon som helst livsmedelsaffär i dag.

Industrimannens företag blev efter vissa sammanslagningar en jätte som jag tror alla känner namnet på. Men honom eller den franske kemisten hade jag inte läst om innan det blev min tur att ställa en ny fråga...

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 12 juni 2021, 21:08

Lurigt! Då tror jag faktiskt att det är en produkt som inte förekommer i mitt kök, nämligen margarin. Och då är den franske kemisten Michel-Eugène Chevreul och den holländske industrimannen kanske Antoon Jurgens ?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 13 juni 2021, 07:11

Under tidigt 1870-tal i Oss, Noord-Brabant, Nederländerna började Jurgens och Van den Bergh, två familjer inom smörindustrin att intressera sig för ett relativt nytt substitut till smör, margarin. Något senare, på 1880-talet började en partihandel i norra England driven av William Hesketh Lever att producera en ny typ av hushållstvål, Sunlight Soap.

Det nederländska företaget Margarine Unie (engelska Margarine Union Limited) bildades 1927 i Rotterdam genom samgåendet mellan margarintillverkarna Antoon Jurgens, Van den Berghs, Centra och Schicht med Antonius Johannes Jurgens och Samuel van den Bergh som dominerande parter. Företaget bedrev verksamhet fram till 1930 då Margarine Unie tillsammans med brittiska Lever Brothers bildade multinationella Unilever. 1908 hade Antoon Jurgens och Van den Berghs, båda i nederländska staden Oss, börjat att samarbeta.
Margarinet uppfanns 1869 av den franske kemisten Hippolyte Mège-Mouriès. Detta skedde efter att den franske kejsaren Napoleon III tre år tidigare avsatt en större summa pengar till den som kunde skapa ett billigt alternativ till smör åt den växande och undernärda stadsbefolkningen. Margarinpatentet såldes 1870 till den nederländske smörgrossisten Anton Jurgens. Det första margarinet var helt animaliskt, alltså gjort av mättat fett som har fast konsistens i rumstemperatur och behövde därmed inte härdas. Det blandades med mjölk och smaksattes med de i smör naturligt förekommande acetoin och diacetyl.

Emperor Napoleon III of France offered a prize to anyone who could make a satisfactory butter alternative, suitable for use by the military and the poor. French chemist Hippolyte Mège-Mouriès invented a substance he called oleomargarine, which became shortened to the trade name margarine. Mège-Mouriès patented the concept in 1869 and expanded his initial manufacturing operation from France, but had little commercial success. In 1871, he sold the patent to the Dutch company Jurgens, now part of Unilever.

Amund har frågan!


PS
Butter, traditionally, is yellow, a color ideally derived from plant carotene in the milk of grass-fed cows. Margarine, on the other hand, as made in the industrial vat, is white, the unappetizing shade of grade-school paste. Margarine manufacturers, to better appeal to the public, wanted to tint their product yellow; butter producers objected, claiming that yellow margarine, fraudulently masquerading as butter, was a deliberate ploy to deceive the public.

By 1902, 32 states had imposed color constraints on margarine. Vermont, New Hampshire, and South Dakota all passed laws demanding that margarine be dyed an off-putting pink; other states proposed it be colored red, brown, or black. The “pink laws” were overturned by the Supreme Court (on the grounds that it’s illegal to enforce the adulteration of food) but the ban on yellow margarine remained. (The last hold-out, Wisconsin, only repealed its margarine-color law in 1967.)

In the cash-strapped days of the Depression and during the butter shortages of World War II, however, margarine inexorably began to bypass butter. This was helped along by improvements in the manufacturing process–margarine was now made from hydrogenated vegetable oils rather than animal fats–and by a clever side-step of the yellow ban in which white margarine was sold with an included capsule of yellow food coloring. Buyers simply squished the two together to produce a nicely butter-colored non-butter spread. (Though not in Wisconsin, where using yellow margarine was a crime, punishable by fines or imprisonment.)
In response, the margarine companies distributed the margarine together with a packet of yellow food coloring. The product was placed in a bowl and the coloring mixed in manually. This took some time and effort, and it was not unusual for the final product to be served as a light and dark yellow, or even white, striped product. During World War II, there was a shortage of butter in the United States, and "oleomargarine" became popular. Around 1955, the artificial coloring laws were repealed, and margarine could once again be sold colored like butter.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 13 juni 2021, 08:06

Tack Femtiotrean - en mycket bra fråga. Men jag hade fel kemist. Men även Chevreul tillskrivs en roll i historien om hur margarinet uppfanns. :)
Hursomhelst var drivkraften att hitta en energirik ersättning till smöret för de stora massorna.

Denna kvinnliga huvudrollsinnehavare

Skådespelerska.jpg
Skådespelerska.jpg (42.4 KiB) Visad 1469 gånger

är inte på scenen just när denne skådespelare

Skådespelare.png
Skådespelare.png (211.73 KiB) Visad 1469 gånger

levererar en replik som får publiken att skratta hejdlöst.

När skrattet börjar lägga sig så springer en man mot scenen och mot vår skådespelare som blir skrämd och ryggar tillbaka, men så känner han igen mannen och blir lugn.

Var och när är vi..?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 13 juni 2021, 14:30

Här ser vi författaren till pjäsen som spelades:

Pjäsförfattaren.jpg
Pjäsförfattaren.jpg (65.13 KiB) Visad 1457 gånger

Han var professor och skrev över hundra pjäser som ingen kommer ihåg - förutom denna pjäs då!

Fast även denna pjäs hade nog också varit bortglömd om det inte vore för just den här föreställningen som jag beskriver ovan. :wink:

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av masase » 13 juni 2021, 14:37

Ms Lincoln, how was the play?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 13 juni 2021, 20:36

masase skrev:
13 juni 2021, 14:37
Ms Lincoln, how was the play?
Helt riktigt!
Britten Tom Taylors pjäs Our American Cousin är nog mest ihågkommen för att stackars Abraham Lincoln inte fick veta hur pjäsen slutade.

Mördaren John Wilkes Booth var själv skådespelare på Fords Theater, om än inte i denna pjäs. Han kände mycket väl till handlingen och passade på under pjäsens största skrattsalvor - även presidenten skrattade gott. Kanske lite svårt att 150 år senare förstå det roliga i repliken:
Don't know the manners of good society, eh? Well, I guess I know enough to turn you inside out, old gal – you sockdologizing old man-trap! :?

Hursomhelst rusar Booth upp på scenen där Harry Hawk först blir rädd och backar innan han ser att det är Booth.
Huvudrollsinnehavare var Laura Keene.

Masases fråga - varsågod!

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av masase » 14 juni 2021, 13:45

Passar i brist på inspiration.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 2 juli 2021, 21:37

masase skrev:
14 juni 2021, 13:45
Passar i brist på inspiration.
OK, då tar jag upp stafettpinnen, ity att jag har en fungerande fråga på lager.

Vår mans uppfinnar och vetenskapliga arbete skedde huvudsakligen under periodens senare del.
Efter perioden fick han bla ett antal professurer. Han tog dem, för han ville gärna undervisa och sprida sin kunskap.
Annars hade han kunnat leva gott på sina patent och sina företag...

Han var även politisk verksam, (var med om att planera ett självmordsbombattentat, med sig själv i huvudrollen både som tillverkare av bombbältet och som utförare). Långt senare i livet blev han statsman.
Blev upptäckt men varnad hann fly i tid. Som landsflykting försörjde han sig bla som snickare och rent av finsnickare med intarsiaarbeten... Men när han jobbade som frisörassistent vägrade han av stolthet att ta emot dricks...
Så han var säkert brett begåvad, och händig.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 3 juli 2021, 07:44

En helt annan vetenskapsman blev mycket omtalad (förekom i quizzen å, har jag för mig), och fick Nobelpris om inte för samma vetenskapliga upptäckt, så i alla fall för en mycket användbar upptäckt inom samma område och tillämpning...

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 5 juli 2021, 09:33

Denne alternative vetenskapsmannen var tysk, inblandad i en del kontroverser. Han fick Nobelpris för sin fredstida upptäckt nån gång i början på 20-talet.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av StefanZ » 6 juli 2021, 23:31

Bägge herrarna var stora patrioter, bägge var kemister till sitt borgerliga yrke.

Bägge sysslade bl.a. med att få fram kväve ur luften till andra lätthanterliga föreningar, som kunde bli användbara inom industrin och till jordbruket.
Tysken hette Haber om jag minns rätt.

Vår mans patriotism blev belönad med att han blev så småningom president för sitt land.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 7 juli 2021, 08:59

Hmmm, kan det vara sprängämnen på tapeten? Kväve till jordbruket = konstgödsel som man i sin tur kan göra sprängämnen av.

Skriv svar