Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av HJ » 15 november 2019, 06:58

Tack Sveahk! Jag tycker det var en mycket bra fråga. Massor av legendariska fältslag är namngivna efter tämligen små byar/samhällen, och i alla fall jag har ganska dimmiga begrepp om var man kan finna dem på en karta.

Här är en sak som jag har svårt att formulera som en bra fråga utan att det blir trivialt eller hopplöst otydligt, men försöker ändå. Det finns en vara som används flitigt runtom i världen, under en normal arbetsdag i Sverige rullar tusentals lastbilar på våra vägar lastade enbart med denna vara. Det svenska namnet på varan är lite udda, för om man omnämner varan på andra språk så syftar namnet på varans urspungliga användningsområde (idag har den ett lite vidare användningsområde), som tog fart under trådens tidsepok. Vad handlar det om?

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 15 november 2019, 09:01

Bensin?

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av HJ » 15 november 2019, 10:35

Nej, inte bensin. För mig så kan man enkelt översätta bensin till motsvarande ord i andra språk.

Varan är billig, det är sällan den transporteras längre än enstaka mil.

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 15 november 2019, 10:45

Kan det då vara mackadam, som på svenska är en grus-sort medan det i utlandet verkar vara ett sätt att bygga en väg, alltså den metod där materialet används?

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av HJ » 15 november 2019, 11:21

Ja! Makadam är det jag tänker på. På svenska har det kommit att avse den fraktion som innebär ca 8-16 eller 16-32 mm storlek på stenarna. En del menar att makadam skall vara krossat, men det finns naturgrus av samma storlek också som saluförs som makadam. Det viktiga för funktionen är att man inte har med mindre fraktioner, vilket leder till att ett lager makadam blir kapillärbrytande, dvs inte kan suga upp vatten. Centralt vid nästan all grundläggning.

Skotten McAdam använde denna fraktion för att bygga vägar, och i anglo-saxiska delen av världen syftar macadam på vägkonstruktionen där man lägger ut ett eller flera lager makadam på vanlig mark, och efter kompaktering får en vägyta som är tillräckligt jämn och tålig att köra t.ex. hästdragna vagnar på (hjulens storlek i förhållande till stenarna). Om stenarna är krossade fastnar de i varandra ganska bra vid kompakteringen, men det är ändå såpass väldränerat att man inte får problem med vatten eller tjäle. Enligt 1800-talets syn var sten krossad med handverktyg extra bra, och ett utmärkt sätt att moralsikt försvarbart sysselsätta fångar och svältande personer i behov av nödhjälp. Många svältande Irländare under potatispesten fick nödhjälpsmat först efter att de krossat tillräckligt med sten till makadam.

Markus tar tillbaka frågan.

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 15 november 2019, 14:37

En ypperlig fråga som jag fick läsa på en stund om, för att finna svaret på.

Nu till en annan väg-innovation, som först skedde korsningen i mellan Bridge Streets och Great George Street i Westminster i Londons. Vad hände där?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 16 november 2019, 19:04

Denna innovation är idag universell och finns i många många korsningar. I Sverige har den minskat i antal - för att ersättas av en annan oomtyckt lösning.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 16 november 2019, 20:49

"Den 10 december 1868 installerades det första trafikljuset i världen utanför det brittiska parlamentet i London i Storbritannien. Det var en gaslykta med rött glas åt två håll och grönt åt två. Lyktan roterades av en polisman. Någon månad senare inträffade en explosion i lyktan och försöket avbröts."

https://en.wikipedia.org/wiki/J._P._Kni ... fic_lights
https://www.smithsonianmag.com/history/ ... 180970965/

Det är sant att inte alla gillar circulationsplatser och skulle kanske hellre stå och vänta på ett grönt ljus...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 16 november 2019, 20:55

Femtiotrean såg ljuset och leder oss vidare.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 17 november 2019, 10:00

Vi flyttar oss några decennier framåt i tiden men stannar i så att säga samma område

Vi talar om en uppfinning som jag kan utan vidare påstå att alla känner till och har kommit i kontakt med. En yngre läsare har kanske aldrig fått lyssna på ljudet av den mekaniska versionen, det är ju så att nuförtiden är nästan allt elektronisk...

Uppfinningen var ursprungligen tysk, men i början av 1900-talet kom en svensk med sin version som blev framgångsrik inte bara i Sverige utan i många andra länder. Man kände till företagsnamnet till och med bland gamla Londonbor!

Uppfinningen var större än en skolåda och ganska tung. Den första modellen var över 10 kg och den andra lite under.

Uppfinningen?
Uppfinnaren?
Företaget?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 17 november 2019, 11:14

Jag tycker det bör vara Emelie Berliner och hennes grammofon som efterfrågas, men något betydande svenskt företag hittar jag inte

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 17 november 2019, 12:10

Jag ser hur vissa delar av beskrivningen kan leda tankarna åt det hållet :D men jag är inte säker på att jag kan se hur man kunde säga att ett trafikljus och en grammofon ligger i samma livsfär (eller hur man nu kan uttrycka det).

Uppfinningens funktion var inte att producera ljud - men jag är bergis på att alla som hann höra ljudet (innan uppfinningen elektroniserades och blev heltyst) kommer lätt ihåg hur det lät...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 17 november 2019, 12:18

Jag tänkte mig samma område = London. Nu får jag fundera vidare.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 17 november 2019, 12:37

Jag vet inte hur gammal man bör vara eller snarare på vilken decennie man bör ha gjort sin London-resa, men om man inte är för ung eller den första resan tog plats för sent så antar jag att det är ganska sannolikt att man har sett (och hört) den svenska uppfinningen där också.

Det svenska företaget till och med hade en etablerad dotterbolag i England.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av HJ » 18 november 2019, 14:24

Dalén och AGA-fyren?

/Håkan

Skriv svar