Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
-
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
...han blev arkebuserad - för vad som 45 år senare skulle komma kallas ''krigsförbrytelser''...…
, Varjag
, Varjag
-
- Medlem
Hm, då landar vi nånstans runt år 1900 och Jag får av hattarna en känsla av varmare breddgrader. Sydafrika och Boerkriget blir ju då en tänkbar arena och lite vaskande bland illdåden i det kriget får fram en Henry ”Breaker” Morant, australiensare i brittisk tjänst som hamnade inför krigsrätt och sköts för att ha mördat ett dussin krigsfångar och civila. Kan det vara han på bilden?
-
- Saknad medlem †
Visst är det Harry ''The Breaker'' Morant !Sarvi skrev: ↑22 okt 2019 09:25Hm, då landar vi nånstans runt år 1900 och Jag får av hattarna en känsla av varmare breddgrader. Sydafrika och Boerkriget blir ju då en tänkbar arena och lite vaskande bland illdåden i det kriget får fram en Harry ”Breaker” Morant, australiensare i brittisk tjänst som hamnade inför krigsrätt och sköts för att ha mördat ett dussin krigsfångar och civila. Kan det vara han på bilden?
https://en.wikipedia.org/wiki/Breaker_Morant
också upphov till en omdiskuterad film:
https://en.wikipedia.org/wiki/Breaker_Morant_(film)
som applicerade - Rule Three-o-three !
https://www.youtube.com/watch?v=VXJ_-V9RS24
Sarvis fråga, Varjag
-
- Medlem
Tack varjag! De flesta verkar rörande ense om att Morant var skyldig till de gärningar han åtalades för, bevisläget var gott, som GW skulle sagt. Kontroverserna verkar röra i vilken mån även hans överordnade befäl också var medskyldiga till att ha medvetet eller genom oaktsamhet sanktionerat avrättningarna. Frågeställningen känns igen från många andra, senare krig.
Alltnog, jag söker en kändis från tidsperioden. Ledtråd med stark koppling till personen jag söker:
Alltnog, jag söker en kändis från tidsperioden. Ledtråd med stark koppling till personen jag söker:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- C Skalman
En snabb gissning tar mig till Florence Nightingale. Hon lär ha burit med sig en uggla i fickan.
-
- Medlem
Visst är det Florence Nightingale jag är ute efter, hon hade (innan hon for iväg till Krim och blev berömd) en minervauggla vid namn Athene som husdjur. Sagda Athene är numera som synes uppstoppad och kan beskådas på The Florence Nightingale Museum i London.
https://www.atlasobscura.com/places/ath ... ngales-owl
Markus gömmer nästa uggla.
https://www.atlasobscura.com/places/ath ... ngales-owl
Markus gömmer nästa uggla.
-
- C Skalman
Om Florence Nightingales uggla lärde jag mig genom att titta på den underbara Tv-serien Victoria.
Det finns en svensk man som lyckats med konststycket att vara engelsk överstelöjtnant, rysk generalmajor amerikansk generalmajor och förlaga till Tarzan. Vem?
Det finns en svensk man som lyckats med konststycket att vara engelsk överstelöjtnant, rysk generalmajor amerikansk generalmajor och förlaga till Tarzan. Vem?
-
- Saknad medlem †
-
- C Skalman
Helt rätt. Ett i sanning fascinerande livs-öde.
Varjag tar oss vidare.
Varjag tar oss vidare.
-
- Saknad medlem †
Tack Markus
Vilken, var när & vad hände ?
Varjag
av klass….Vilken, var när & vad hände ?
Varjag
-
- Saknad medlem †
Varjag
-
- Saknad medlem †
Hmm - ser att visningsräknaren för bilder har gått helt ''bananas'' men postar ett tips>
Förlusten av fartyget - till ankars i främmande hamn piskades av politikerna upp til frenesi….och födde en rimrad:
Remember the ….. and to Hell with Spain!
, Varjag
Förlusten av fartyget - till ankars i främmande hamn piskades av politikerna upp til frenesi….och födde en rimrad:
Remember the ….. and to Hell with Spain!
, Varjag
-
- Medlem
USS Maine exploderar i Havannas hamn 1898, enligt dåtiden minsprängd, enligt nutiden snarare olycka i form av kolexplosion.
-
- Saknad medlem †
Just det Sarvi!
''Remember the MAINE - and to Hell with Spain''
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Maine_(ACR-1)
Din tur...
Varjag
-
- Medlem
Tack! Då söker jag något mycket långsträckt som färdigställdes under tidsperioden (om man räknar färdigställandet som 1866, 1870 eller 1909 är en definitionsfråga) men som redan vid denna tidpunkt räknades som föråldrat för sitt ursprungliga ändamål. Det nyttjas dock fortfarande aktivt av den ursprungliga användaren, så helt oanvändbart är det inte. Vad far jag efter?