Nationalistiska frihetsrörelsen

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Cissi
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 november 2003, 16:17
Ort: KomVux

Nationalistiska frihetsrörelsen

Inlägg av Cissi » 6 november 2003, 16:25

Hej!

Pluggar historia :P på Komvux och sliter mitt hår för att jag inte hittar tillräckligt med material för att vettigt och innehållsrikt kunna berätta för övriga kursdeltarage om: Den nationalistiska frihetsrörelsen som tog form under revolutionernas tid (1770-1870). Hjääälp! 8O
Är det någon som kan bistå med bra info eller tips på länkar där jag kan hitta mer fakta än de ca 3 meningar jag hittills hittat under denna låånga surfsession?! Info mottages tacksamt! :D

Hilsen // Cissi

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nationalistiska frihetsrörelsen

Inlägg av Hans » 6 november 2003, 16:40

Cissi skrev:Hej!

Pluggar historia :P på Komvux och sliter mitt hår för att jag inte hittar tillräckligt med material för att vettigt och innehållsrikt kunna berätta för övriga kursdeltarage om: Den nationalistiska frihetsrörelsen som tog form under revolutionernas tid (1770-1870). Hjääälp! 8O
Är det någon som kan bistå med bra info eller tips på länkar där jag kan hitta mer fakta än de ca 3 meningar jag hittills hittat under denna låånga surfsession?! Info mottages tacksamt! :D

Hilsen // Cissi
Hej Cissi,

Prova med att söka på engelska. Här är resultatet på Google av en sökning på nationalist freedom revolution 1770 1870

http://www.google.com/search?hl=en&ie=U ... 70&spell=1

MVH

Hans

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 6 november 2003, 17:52

Internet är inte en bra källa för att hitta historisk information, prova biblioteket istället, ger bättre utdelning och går fortare. Spana lite efter de rörelser som uppstod i de länder som blev okuperade av det revolutionära/napoleon-styrda Frankrike.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 6 november 2003, 17:54

Kolla också den Polska rörelsen under Tsar-Ryssland och kanske den Finska också.

Cissi
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 november 2003, 16:17
Ort: KomVux

Inlägg av Cissi » 10 november 2003, 10:15

:P Tack för tipsen! Jag går till biblan och gräver istället...hittar endast allt för luddiga och ospecifika texter om detta ämne på webben...tyvärr... :|

Mvh // Cissi

Skriv svar