sympatier

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 november 2003, 15:32

Nu grundar jag i och för sig min slutsats på andelen model-diorama som jag sett... Och då tycker jag det verkar vara större intresse för tyska armén från 1942 och framåt, när det börjar gå bakåt och on massa desperata vapen och materiel tas fram. Motsvarande intresse finns inte för amerikanska och ryska armén som var vinnarna.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 25 november 2003, 16:15

Dûrion Annûndil skrev:Nu grundar jag i och för sig min slutsats på andelen model-diorama som jag sett... Och då tycker jag det verkar vara större intresse för tyska armén från 1942 och framåt, när det börjar gå bakåt och on massa desperata vapen och materiel tas fram. Motsvarande intresse finns inte för amerikanska och ryska armén som var vinnarna.
Anledningen till att fler är intresserade av tysk utrustning tror jag är att den helt enkelt var snyggare :)

Varför är så få intresserade av t.ex de Italienska eller Rumänska arméerna under 2VK om det skulle så att folk fascineras av förlorarna?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 november 2003, 16:47

Björn E skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Nu grundar jag i och för sig min slutsats på andelen model-diorama som jag sett... Och då tycker jag det verkar vara större intresse för tyska armén från 1942 och framåt, när det börjar gå bakåt och on massa desperata vapen och materiel tas fram. Motsvarande intresse finns inte för amerikanska och ryska armén som var vinnarna.
Anledningen till att fler är intresserade av tysk utrustning tror jag är att den helt enkelt var snyggare :)

Varför är så få intresserade av t.ex de Italienska eller Rumänska arméerna under 2VK om det skulle så att folk fascineras av förlorarna?
Därför att de sög. :) Det gjorde trots allt inte tyskarna... Och de har inte en massa journalfilmer som körs på Discovery.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 26 november 2003, 12:05

Det är inte ovanligt att när ett folk erhåller frihet så drabbas andra grupper av förtryck. När USA erhöll sin självständighet så ökades förtrycket mot Indianerna, när kurder i norra Irak erhåller mer självständighet så sätter de press på kristna minoriteter mm Det är inget unikt för boer eller sydstatare.

BeauGeste
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 december 2003, 12:49
Ort: Småland

Inlägg av BeauGeste » 7 december 2003, 22:55

Jag skulle bara tillägga att jag personligen är jag intresserad av boerna.
Sympatiserar gör väl lite i striden mot britter men inte alls i slaveriet.
Mitt intresse är väl mer intresse i deras lyckade stridsder mot britterna,
deras strapatser de genomlidit (The Great Trek) och de små nationernas kamp mot det brittiska imperiet som drog frivilliga från europa.
Jag har snarare mött en anti stämning i skolan mot boerna

Skriv svar