Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Roosevelt
Välkommen åter efter datarevoveringen, Varjag! Ja, visst är jag präglad på "Teddy" och har t o m vallfärdat till hans hem Sagamore Hill.
När ovannämnda telegram sändes var TR till USA:s lycka t o m Acting Secretary of the Navy.
Fartyget som visas i modell bakom TR var i hög grad modernt då fotot togs. Så här ser det ut idag. Namnet frågas.
När ovannämnda telegram sändes var TR till USA:s lycka t o m Acting Secretary of the Navy.
Fartyget som visas i modell bakom TR var i hög grad modernt då fotot togs. Så här ser det ut idag. Namnet frågas.
- Bilagor
-
- Today.jpg (21.42 KiB) Visad 832 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
USS Olympia
Just det! USS Olympia, som omnämns i det ovan återgivna telegrammet. Amiral Deweys flaggskepp vid Manilla Bay.varjag skrev:Ja naturligtvis USS Olympia, Varjag
Du tar ratten, Varjag!
Tack Stellan - DET var en pers det.....åratal av samlade data på sophögenVälkommen åter efter datarevoveringen, Varjag!
Här tre herrar som var pionjärer med Show Business i den större skalan....
Vilka är dom - och för bonus med Guldcigarr - vad kallades deras första Show?..../Varjag
- Bilagor
-
- scenisk trio.jpg (33.2 KiB) Visad 824 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Buffalo Bill & Co
Dessvärre har jag inte min Västernlitteratur tillgänglig utan måste lita på mitt med åren allt bräckligare minne.
Buffalo Bill Cody (ledare), Wild Bill Hickok och Texas Jack. Den sistnämnde hette Omdomuro eller något liknande i efternamn.
Wild Bill tyckte showen var nys och deltog endast i en turné om jag minns rätt.
På fotot: Sittande till vänster Wild Bill. Stående Texas Jack. Sittande till höger Buffalo Bill.
Edit: Hittade min litteratur. Texas Jack hette Omohundro. Wild Bill Hickok var med bara under 1873 års säsong, så fotot bör vara taget då.
Bolaget hette Buffalo Bills Combination och jag tror att första pjäsen var "Scouts of the Prarie". 1885 böt bolaget namn till Buffalo Bills Wild West Show.
Jag tror det sedan böt namn en gång till ungefär tio år senare.
OT: Jag har vallfärdat till Buffalo Bills grav i Golden Colorado, då jag 1978 tjänstgjorde i US Army National Guard (artilleriet).
Buffalo Bill Cody (ledare), Wild Bill Hickok och Texas Jack. Den sistnämnde hette Omdomuro eller något liknande i efternamn.
Wild Bill tyckte showen var nys och deltog endast i en turné om jag minns rätt.
På fotot: Sittande till vänster Wild Bill. Stående Texas Jack. Sittande till höger Buffalo Bill.
Edit: Hittade min litteratur. Texas Jack hette Omohundro. Wild Bill Hickok var med bara under 1873 års säsong, så fotot bör vara taget då.
Bolaget hette Buffalo Bills Combination och jag tror att första pjäsen var "Scouts of the Prarie". 1885 böt bolaget namn till Buffalo Bills Wild West Show.
Jag tror det sedan böt namn en gång till ungefär tio år senare.
OT: Jag har vallfärdat till Buffalo Bills grav i Golden Colorado, då jag 1978 tjänstgjorde i US Army National Guard (artilleriet).
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
En ny trio
Se där. Jag trodde Scouts of the Prarie var först och därefter Scouts of the Plains, men det var alltså tvärt om.
Alltnog. Här är en ny trio. Vilka kan det vara och vilka var de gifta med? Det räcker med att rätt ange två av de tre systrarna.
Alltnog. Här är en ny trio. Vilka kan det vara och vilka var de gifta med? Det räcker med att rätt ange två av de tre systrarna.
- Bilagor
-
- three_sisters.jpg (21.28 KiB) Visad 781 gånger
Ha, det är Charlie Soong's tre jäntor! Ai-Ling, Ching-Ling och May-Ling, döttrar till Kinas rikaste man. (Och bankir!) Ai-Ling gifte sig med KMT's finansminister H. Kung, Ching-Ling med Kinas förste president, Sun Yat-Sen, men gick efter hans död över till bolstervikarna. May-Ling tog Chiang Kai-Shek till altaret och blev oerhört inflytelserik över hela världen men mest i USA.
Soong-familjen är (för!) litet känd i väst - men dess makt och inflytande på 1900-talets Kina kan knappast överskattas.
Föreslagen läsning: 'The Soong Dynasti' av Sterling Seagrave
Varjag
Soong-familjen är (för!) litet känd i väst - men dess makt och inflytande på 1900-talets Kina kan knappast överskattas.
Föreslagen läsning: 'The Soong Dynasti' av Sterling Seagrave
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Systrarna Soong
Ett hundraprocentigt rätt svar.
Det finns även en film om dem.
Din fråga, Varjag.
Det finns även en film om dem.
Din fråga, Varjag.
- Bilagor
-
- soong_movie.jpg (19.42 KiB) Visad 777 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ditt "närområde"
Bolaget hette Neuguinea-Kompagnie. Platsen var Bismarck-arkipelagen, nu Papua-Nya Guinea.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Hej då!
Forbidden av forumets dator att sända bilder är detta meningslöst. Frågan fri och all välgång.
Re: Hej då!
Vad hande har daa??????Stellan Bojerud skrev:Forbidden av forumets dator att sända bilder är detta meningslöst. Frågan fri och all välgång.
Traaden ligger dod sedan den 5:e februari!!!
Varfor i Herrans namn kan inte Stellan posta bilder???
undrar Varjag
Jarnvagsvagnsminister
Jag forsoker sparka liv i en dod traad med en latt fraaga....
Fraagan: En europeisk premiarminister - blev mest kand for en typ av jarnvagsvagnar, som langt efter hans dod - kom att kallas med hans namn.
Vem var han?..../Varjag
Fraagan: En europeisk premiarminister - blev mest kand for en typ av jarnvagsvagnar, som langt efter hans dod - kom att kallas med hans namn.
Vem var han?..../Varjag