Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Till sjöss - är det ju oerhört viktigt att order och kommandon uppfattas snabbt och korrekt av alla, även flerspråkiga sjömän. Inom krigsflottor användes därför alltid ETT kommandospråk som alla antas kunna och förstå.
Kanske unikt - i flottannalerna, BYTTES kommandospråket i en europeisk flotta i mitten av 1800-talet från ett - till ett annat. Frågorna;
1) Vilken flotta gjorde bytet?
2) Vilket språk dumpades - och vilket antogs?
3) Varför skedde bytet av kommandospråk?
mvh, Varjag
Kanske unikt - i flottannalerna, BYTTES kommandospråket i en europeisk flotta i mitten av 1800-talet från ett - till ett annat. Frågorna;
1) Vilken flotta gjorde bytet?
2) Vilket språk dumpades - och vilket antogs?
3) Varför skedde bytet av kommandospråk?
mvh, Varjag
TJUGOFYRA TIMMAR - här kommer sista tipset innan jag dödar frågan;varjag skrev:Arton timmar och inga napp....? OK - jag ger ett tips relaterat till 3).....
En dansk konteramiral, blockerade framgångsrikt Venedig - vilket blev den utlösande kraften för det språkbyte frågan handlar om..../Varjag
Amiralen - hette Hans Birch von Dahlerup........./Varjag
Okay - jag dödar frågan med svaret.....
1) Det var Österrikes flotta som bytte kommandospråk
2) Italienskan - dumpades för tyskan
3) Venedig, österrikiska flottans bas - erövrades tillfälligt av Cavour's kämpar
i Italienska Frihetskriget 1849. Den danske amiralen - ÖB för österrikiska
flottan, fann att de flesta italienska officerarna & mycket av manskapet
som var italienare - hade deserterat till Cavour. 'Rättningen i leden -
ledde till nytt kommandospråk - tyskan - och nya namn för alla fartyg
som bar italienska namn....Huvudbasen flyttades till Trieste och senare
till Pola där varvsanläggningar och marinbas byggdes.
FRÅGAN ÄR FRI.....Varjag
1) Det var Österrikes flotta som bytte kommandospråk
2) Italienskan - dumpades för tyskan
3) Venedig, österrikiska flottans bas - erövrades tillfälligt av Cavour's kämpar
i Italienska Frihetskriget 1849. Den danske amiralen - ÖB för österrikiska
flottan, fann att de flesta italienska officerarna & mycket av manskapet
som var italienare - hade deserterat till Cavour. 'Rättningen i leden -
ledde till nytt kommandospråk - tyskan - och nya namn för alla fartyg
som bar italienska namn....Huvudbasen flyttades till Trieste och senare
till Pola där varvsanläggningar och marinbas byggdes.
FRÅGAN ÄR FRI.....Varjag
- Copernicus Polonus
- Medlem
Det var 1822 jag var ute efter, det år då den portugisiske prinsen Pedro de Alcântara Francisco António João Carlos Xavier de Paula Miguel Rafael Joaquim José Gonzaga Pascoal Cipriano Serafim de Bragança e Bourbon blev krönt till kejsar Pedro I av Brasilien. Som en kuriositet var han kung av Portugal också under 79 dagar våren 1826.
Copernicus' fråga.
/ Probstner
Copernicus' fråga.
/ Probstner
Undrar om prästen som döpte prinsen - hade sufflör?Probstner skrev:Det var 1822 jag var ute efter, det år då den portugisiske prinsen Pedro de Alcântara Francisco António João Carlos Xavier de Paula Miguel Rafael Joaquim José Gonzaga Pascoal Cipriano Serafim de Bragança e Bourbon blev krönt till kejsar Pedro I av Brasilien. Som en kuriositet var han kung av Portugal också under 79 dagar våren 1826.
Copernicus' fråga.
/ Probstner