Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
-
Sensemaker
- Medlem
Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Kapten Danjou, främlingslegionens mest kände hjälte. Stupad 1863 efter ett av världshistoriens mest berömda "last stands".
Sensemaker
Sensemaker
Sensemaker tar oss vidare.
-
Sensemaker
- Medlem
Tack. Jag läste på "the straight dope" frågan hur många amerikanska presidenter som faktiskt personligen, direkt dödat en person på nära håll. Frågaren uteslutar order om att ge sig in i strid och även sådana saker som torpeder från Kennedy, eller bomber från George Bush den skaplige. Däremot behöver han alltså inte ha varit president när dödandet skedde. Cecil Adams svarade med fyra personer som alla var presidenter under den här eran. Vet ni vilka?
Sensemaker
Sensemaker
Nutida John Kerry och Bob Kerrey, uppfyller nog kravet men de nådde aldrig ända fram. Men tuffingar som Ulysses Grant och Teddy Roosevelt är kanske kvalificerade.
-
Sensemaker
- Medlem
Teddy Roosevelt är en. Han deltog i en stormning under kriget mot Cuba och kom i närstrid. Cecil Adams hittade inget exempel på att Grant dödat någon personligen.
Jag tror att vi låter frågan fortsätta och den som har flest rätt på måndag tar över. Vid lika antal rätt, den som hade först rätt.
Sensemaker
Jag tror att vi låter frågan fortsätta och den som har flest rätt på måndag tar över. Vid lika antal rätt, den som hade först rätt.
Sensemaker
Jag gissar på några tidiga presidenter. Washington, Adams och Garfield.
-
Sensemaker
- Medlem
George Washington blev anklagad för att ha genomfört ett veritabelt lönnmord på en fransk officer vid namn Jumonville 1754 alltså när Frankrike och Storbritannien inte var i krig. Detta gör att Cecil Adams anser att George Washington förmodligen uppfyller kriterierna.
Adams och Garfield var inte med på Cecil Adams lista. Av de två som återstår på Cecil Adams lista är en av dem inte särskilt förvånande om man vet något om denne president -det är en av de saker han är känd för. Den andre torde komma som en överraskning.
Sensemaker
Adams och Garfield var inte med på Cecil Adams lista. Av de två som återstår på Cecil Adams lista är en av dem inte särskilt förvånande om man vet något om denne president -det är en av de saker han är känd för. Den andre torde komma som en överraskning.
Sensemaker
-
Sensemaker
- Medlem
Andrew Jackson duellerade många gånger. Vid åtminstone ett tillfälle anser många att hans beteende strider mot duellreglerna och det alltså var rent mord. I vilket fall som helst har han vid flera tillfällen, varav ett väldokumenterat dödat en annan människa på kort håll.
Grover Cleveland är överraskningen i sammanhanget. Han var domare innan han blev president och öppnade faktiskt luckan själv för den han dödsdömt vid minst två tillfällen.
Ett-ett, men Unmo300 var först och tar oss däför vidare.
Sensemaker
Grover Cleveland är överraskningen i sammanhanget. Han var domare innan han blev president och öppnade faktiskt luckan själv för den han dödsdömt vid minst två tillfällen.
Ett-ett, men Unmo300 var först och tar oss däför vidare.
Sensemaker
Tack för frågan. Vad ser vi här?
-
Sensemaker
- Medlem
Oljerushen i Oklahoma?
Sensemaker
Sensemaker
Rätt rush, men fel delstat.
-
Sensemaker
- Medlem
Den enda andra oljerush från revolutionernas och imperialismens tid jag känner till var den som startades av Drake 1850-nånting. Det var hans källa och kanske framför allt hans metoder som fick igång oljeutvinningen. Jag tror att stället faktiskt kallas Drake Well. Var i USA det ligger vet jag dock inte. För övrigt tror jag inte det är den berömda Drake Well. Den såg annorlunda ut tror jag. Borrtornet är helt träklätt inte vara en ram.
Sensemaker
Sensemaker
Pennsylvania 1862.unmo300 skrev:Rätt rush, men fel delstat.
Pennzoils - fortfarande i topp när det gäller ultrasmörjning av ultramotorer.....
Varjag
Pennsylvania, där allting startade. Varjag borrar nästa hål.
Tack unmo300 - och borra vidare var det.....Mycket nära varjagens bostad finns en liten plats med det rätt sensationella namnet -
!!!
I dess närhet har aldrig en droppe olja hittats - men däremot en av världens mest givande guld- och kopparfyndigheter.
Koppligen - var denne herre - Vem kan berätta oljedelen av historien?
Varjag
I dess närhet har aldrig en droppe olja hittats - men däremot en av världens mest givande guld- och kopparfyndigheter.
Koppligen - var denne herre - Vem kan berätta oljedelen av historien?
Varjag