toalettbesök

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 18 maj 2007, 13:12

"Hål i marken" förekommer på de mest oväntade ställen. Ett hål jag kommer väl ihåg fanns i toaletten till ett snofsigt café i Milano, vid passagen som finns vid Duomo. I toaletten, med stengolv och väggar, som såg rätt gamla ut, fanns alltså endast ett hål i golvet, avsett endast för det "mindre behovet" antog jag.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 maj 2007, 13:18

Vad jag menar med 'hål i marken' -och jag gissar Stefan också...kallas på svenska 'latringrop'. Jag tvivlar på att de ännu är i bruk i Milano, Varjag

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 18 maj 2007, 13:25

varjag skrev:Vad jag menar med 'hål i marken' -och jag gissar Stefan också...kallas på svenska 'latringrop'. Jag tvivlar på att de ännu är i bruk i Milano, Varjag
Jo, jag förstod nog det, men toaletten i Milano var inte mycket märkvärdigare än så, kanske fanns det ett fungerande avlopp från "bassängen", kanske inte. Det var som att stiga in från en tidsålder, till en annan. Har nog inte sett något liknande någonstans. :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 18 maj 2007, 14:14

Japanerna har ju fortfarande något som mest liknar en bidé nedsänkt i golvet, så man får sitta och huka. Fast jag antar att "västerländsk" stolkonstruktion vinner mark där också.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 18 maj 2007, 22:28

Stefan Lundgren skrev:Så låter det som att toaletten finns kvar men olämplig att uträtta sina behov där.
Ja, den finns kvar. Men det är förstås förbjudet att använda den eftersom den är fornminnesmärkt eller vad det nu kallas i Italien.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 18 maj 2007, 22:59

I en av Mobergs essäer finns en berättelse om hur han som parvel var med om att få sitt första dass - han var vid tillfället uppåt tio år vill jag minnas och han beskriver sin glädje över att i snöstorm slippa springa ut till "gropen" och ställa sig för sitt förrättande av tarv. En oerhörd bekvämlighet i hans ögon; dessutom försedd med intressanta tidningar som tapeter, därmed utgörande intressanta studieobjekt för den läshungrige gossen som strax lärde sig allting utantill.

Torrdass har vi i sommarstugan och jag har under hela min uppväxt på olika ställen uppskattat den befriande upplevelsen av att få sätta sig en sommarmorgon med fågelsång och humlesurr och läsa gamla Fantomentidningar i ljuset av solstrimmor genom väggspringor och takgluggar.

Åt mänskligheten fler torrdass - gärna urinseparerande så slipper man det mesta av lukt, slibb och tömningsarbete och får enbart nöjet och fin gödsel år II.

Maskirovka
Medlem

Inlägg av Maskirovka » 24 maj 2007, 22:25

Hur var det med toapapperet då? Tidningspapper innan det, men vad hade man innan detta fanns i överflöd? Fattiga använde träpinnar för grovarbetat och tvättade sedan rumpan med vatten? Rika använde tygdukar som sedan någon stackars hushållerska fick koka och tvätta?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 maj 2007, 22:37

Dukar á la tygblöjor har jag aldrig hört talas om. Var det torrt gräs som gällde? Idkades rumptvätt ö h t?

Maskirovka
Medlem

Inlägg av Maskirovka » 24 maj 2007, 23:07

Hexmaster skrev:Dukar á la tygblöjor har jag aldrig hört talas om. Var det torrt gräs som gällde? Idkades rumptvätt ö h t?
Inte som blöjor, utan som toapapper tänkte jag på- jag har för mig att jag har hört det ngnstans men har egentligen ingen aning. Rumptvätt tog jag som en självklarhet om man bara har pinnar eller gräs till hands, annars måste man ju gått omkring med skit i bak hela tiden... :cry:

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 25 maj 2007, 05:35

På en del håll hade man en träbit och en kniv på dasset, så att besökaren kunde tälja åt sig ett lämpligt antal spån att torka sig med. Att man skulle ha tvättat rumpan efteråt tror jag inte riktigt på, annat än om det var absolut nödvändigt, om ni förstår vad jag menar. :)
Många gick nog omkring, och luktade både det ena, och det andra.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 25 maj 2007, 07:31

Det med tvätt av rumpan förekom då snarare i arabiska länder. Där har de tradition av ideligt tvättande. Liksom tradition av bidé i moderna tider. (det är väl därifrån bidén kommer?).

Men knappast i Europa. Jo, jag tror också att man måste ha luktat en del för inte så förfärligt länge sedan. Man får också betänka att kalsipper som man kunde byta med jämna och rätt täta mellanrum blev vanliga först på 1900-talet.

Totmes
Medlem

Inlägg av Totmes » 22 december 2007, 11:36

En liten bok i ämnet är Gunnar Tilanders "Stång i vägg och hemlighus".

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 december 2007, 11:49

Vi erinrar oss kanske en liten nidvariant av kvädet om Hjalmar & Hulda...
På blomsterklädd kulle satt Hjalmar och sket...
Den lärdom vi drar av den lilla visan - är att ej 'lita till löv' :) , Varjag

Totmes
Medlem

Inlägg av Totmes » 24 december 2007, 00:16

Hämtar följande ur Tilander: År 1730 hade en man i Paris kommit på idén att gå omkring med en tunna för allmänhetens behov mot en viss avgift. Under det han gick,
ropade han som reklam för att fästa uppmärksamhet på sig och sin verksamhet "Chacun sait ce qu´il a à faire" (envar vet vad han har att göra).
Illustration på s. 49 visar "kringvandrande man som med en hink döljer kunden under en vid mantel".
En klassiker som alla naturligtvis måste känna till är kejsar Vespasianus, som när sonen Titus klagade på att han lagt skatt på toaletterna i Rom, lugnt tog upp ett
silvermynt, luktade på det och svarade: "Pecunia non olet!" (Pengar luktar inte!)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 24 december 2007, 09:04

I det militära är det som bekant lite si och så med tillgången på papper emellanåt. Mora 2000 fungerar som ersättning när man ska... *hhrrrrm* skrapa rent. Ett litet tips i all välmening till den som känner sig inspirerad att prova - gör det inte i kolmörker efter 14 dagar i fält. Knivar är vassa och... Tja vi kan väl säga så här - jag är tacksam att min dotter kom till...

Något jag har funderat på är ju det här med menstruationsblodet och hur man hanterade detta tidigare. I dag finns det ju, vad jag har förstått, bindor med parfym. Kan det verkligen ha varit så att man för körde med "fritt flöde"? Kan tänka mig det i de lägre samhällsklasserna. Men inte 17 gick väl grevinnor och drottningar omkring i slott och salar utan något slags blodstoppare?

Skriv svar