Vem skrev detta ?
Jag vill härska över mitt eget land och skydda min religion. Om ni önskar, sänd mig ett brev som säger om det skall var fred eller krig. Jag planerar att gå från x till xx jag varnar er för detta- jag vill slåss mot er. Jag gillar krig, men det gör inte ni. Om Gud önskar så kommer jag att ta många gevär ifrån er, men ni kommer inte att få några gevär eller patroner från mig. Jag har inga fort, inga hus, inget land. Jag har inga åkrar, inget silver, inget guld som ni kan ta. Jag har inget. om landet var uppodlat eller hade hus och egendom, så skulle det vara värt ert tid att kämpa. Landet är bara jungel, och det har ni ingen nytta av. Om ni vill ha trä och sten, så kan ni få dem i mängd. Det finns också många myrstackar. Solen är mycket het. Det enda ni kan få från mig är krig - inget annat. Jag har mött era män i strid, och har dödat dem. Vi är mycket nöjda med detta. Våra män som har fallit i strid har vunnit paradiset. Gud kämpar för oss. Vi dödar, och ni dödar. Vi kämpar på Gud´s befallning. Det är sanningen. Vi ber om Guds välsignelse. Gud är med mig när jag skriver detta. Om ni önskar krig, är jag lycklig; och, om ni önskar fred är jag också nöjd. men om ni önskar fred, dra edra färde från mitt land tillbaka till ert eget. Om ni önskar krig, stanna där ni är. Hören mina ord. Jag vill byta en kulspruta mot ammunition. Om ni inte vill ha den, så säljer jag till någon annan. Sänd mig ett brev om om ni önskar krig eller fred.