Snart kommer moderatorn att ta oss äldre herrar i örat. Kanske bäst att återgå till hamnen och flottstyrkan?Stellan Bojerud skrev:Helt OT: De vpl vid KA 2 kallade husmor för "Patt-Lisa". Detta blev känt.
Överste Nordling lät ställa upp regementet på öppen fyrkant. Steg tillsammans med husmor fram för att läsa lusen av de vanvördiga:
"Soldaterrr! Det har kommit till min kännedom att ni kallar Patt-Lisa för husmor....
Ettusenetthundra mans gapskratt --- gissa resten.
Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Rätt Lago! Varjag sover, Varjag sover i sitt södra bo. Han är inte farlig, bara man är varlig... Men han vaknar nog snart och dömer av hamnfrågan.
varjagen har vaknat.....och det är inte varken Tripoli, Tobruk eller italienska flottan......Stellan Bojerud skrev:Rätt Lago! Varjag sover, Varjag sover i sitt södra bo. Han är inte farlig, bara man är varlig... Men han vaknar nog snart och dömer av hamnfrågan.
Hoppas i alla fall att varjagen är så vaken att han hunnit betrakta prins Charles på den förra sidan. Fotografiet är en av lagos favoritervarjag skrev:varjagen har vaknat.....och det är inte varken Tripoli, Tobruk eller italienska flottan......Stellan Bojerud skrev:Rätt Lago! Varjag sover, Varjag sover i sitt södra bo. Han är inte farlig, bara man är varlig... Men han vaknar nog snart och dömer av hamnfrågan.
Erinrar om medaljutdelningen i en simtävling.....''200 meter dambröst''Fotografiet är en av lagos favoriter
....gratulerar - och ber få fästa denna medalj på Ert ---- hmmm - överräcka denna medalj.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Då tar jag ett riktigt långskott: Tsingtao?
Tyvärr Stellan - även Tsingtao blir ett bomskott......Stellan Bojerud skrev:Då tar jag ett riktigt långskott: Tsingtao?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Under perioden 1900-1914 förekom det inte så många sjöburna invasioner av större dimensioner. Jag utgick från skorstenskonfigurationen på ett fartyg och hamnade fel i Italien. Denna gång väljer jag USA och hamnar då i Veracruz 1914.
Och nu Stellan - blev det träff! US Navy ankrad utanför Veracruz i Mexiko i april 1914.Stellan Bojerud skrev:Under perioden 1900-1914 förekom det inte så många sjöburna invasioner av större dimensioner. Jag utgick från skorstenskonfigurationen på ett fartyg och hamnade fel i Italien. Denna gång väljer jag USA och hamnar då i Veracruz 1914.
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Sta ... f_Veracruz
Kraftsamlingen tyder på att ''chock and awe'' var ett betydligt äldre begrepp än Kuwaitkriget.....
Stellan stävar vidare, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Då nyttjar jag detta till synes obetydliga fartyg som med tiden blev presidentens yacht tillika marinministerns tjänstefartyg. Tjänade i flera krig och till och från som flaggskepp ända till 1917. Hamnade 9 april 1914 i centrum för en ganska udda händelse, som fick mycket stora konsekvenser.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
En av dem som i tjänsten nyttjade fartyget hette Theodore Roosevelt.
Det är den amerikanska kanonbåten USS DOLPHIN, från vilken tre mannar blev arresterade i Tampico i Mexiko i april 1914. Det diplomatiska rabaldret - utlöste bl.a. den amerikanska invasionen av Veracruz, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Och ratten överlämnas till Varjag.
Tack Stellan - jag darrade på svaret, då min Jane's avbildade DOLPHIN med bara två master
Nästa, en enkel man i oljekläder, sjöstövlar och sydväst - har fått en staty till minne av hans onödigt tidiga hädanfärd. Vem är mannen, var finns statyn och vad var omständigheterna kring hans död?, Varjag
Nästa, en enkel man i oljekläder, sjöstövlar och sydväst - har fått en staty till minne av hans onödigt tidiga hädanfärd. Vem är mannen, var finns statyn och vad var omständigheterna kring hans död?, Varjag