Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Visst är det så. Depeschen lär också ha varit något manipulerad i syfte att provocera fransmännen. Förresten, visst förklarade Frankrike krig först den 19 juli?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Emsdepeschen
I min ungdom läste jag en tidning som hette Illustrerade Klassiker där ett nummer handlade om det olycksaliga kriget. Fortfarande kan jag framför mig se en av bilderna där förtvivlade franska bondkvinnor skriker åt de retirerande franska soldaterna "Ni går åt fel håll. Tyskland ligger i andra riktningen!"
Stellan telegraferar vidare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Emsdepeschen
I min ungdom läste jag en tidning som hette Illustrerade Klassiker där ett nummer handlade om det olycksaliga kriget. Fortfarande kan jag framför mig se en av bilderna där förtvivlade franska bondkvinnor skriker åt de retirerande franska soldaterna "Ni går åt fel håll. Tyskland ligger i andra riktningen!"
Stellan telegraferar vidare.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jo du har rätt. Krigsförklaringen kom först den 19:e. Så går det då man litar på sitt minne. Ny fråga:
Offensiven började den 21 maj och slutstriden mot de av polacken Dabrowski ledda styrkorna stod vid kyrkogården Père-Lachaise den 27 maj 1871. Vilken roll spelade denne man i sammanhanget?
Offensiven började den 21 maj och slutstriden mot de av polacken Dabrowski ledda styrkorna stod vid kyrkogården Père-Lachaise den 27 maj 1871. Vilken roll spelade denne man i sammanhanget?
Nu är det jag som förlitar mig på minnet men visst är det MacMahon vilken var befälhavare för regeringstrupperna?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Exakt den mannen! Krossandet av Pariskommunen. Jfr f ö parallellen till Mannerheims levnadslopp. Lago frågar.
Vi tackar för det.
En bildgåta. Vad har de här båda platserna gemensamt?
En bildgåta. Vad har de här båda platserna gemensamt?
- Bilagor
-
- Monument.jpg (89.81 KiB) Visad 518 gånger
-
- Idyll.jpg (149.9 KiB) Visad 518 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Monumentet + regementsbyggnaden i Malmköping = Plevna 1877-78.
Rätt identifierat men vad har Malmköping med Plevnamonumentet att göra?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Framlidna Kungl. Södermanlands regemente efterlämnade namn såsom Plevnahöjden och fd regementssjukhuset som byggdes 1886 heter nu Plevnagården. På Plevnahöjden anlades fältbefästningar av den typ som använts vid Plevna och som då var em importerad nyhet i svenska armén.
Helt rätt. Besöker man Plevnagården så får man veta att namnet kommer från den bulgariska staden Pleven. Där utkämpades hårda strider år 1877 under det rysk-turkiska kriget på Balkan. Man påstår också att man där för första gången grävde skyttegravar, ett system som sedan infördes i Malmköping. Resterna av dessa övningsskyttegravar finns kvar på Plevnahöjden fast om påståendet är sant om Plevna och skyttegravarna kan jag inte bedöma.
Stellan gräver vidare.
Stellan gräver vidare.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Regementsbyggnaden i Malmköping: Framlidne advokaten och majoren i reserven Ulf Eklöf hade sitt kontor i byggnaden.
Ny fråga och då söker vi en man som "stod vid höjen mast". Vilken var hans stora bravad?
Ny fråga och då söker vi en man som "stod vid höjen mast". Vilken var hans stora bravad?
Edouard Suenson förde befälet över en mindre dansk flottstyrka som mötte en någorlunda jämnstark österrikisk flottenhet vid Helgoland 1864. Båda parterna tillskriver sig segern men österrikarna lär ha lämnat platsen vilket gör att danskarnas krav på ära torde vara något större.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ja, det går att lita på dig Lago! Som belöning får du denna bild på en än idag överlevande från slaget vid Helgoland 1864 och du ställer givetvis nästa fråga.
PS: Minns jag rätt flydde österrikarna in på neutralt vatten. Helgoland var då brittiskt territorium.
Vi tackar och svarar med att fråga efter en hemlig rörelse som var mycket aktiv för mer än hundra år sedan men som slutade i tragik. En pikant detalj är att fruarna till de män som deltog i de hemliga mötena på kvällarna blev misstänksamma och anade älskarinnor och lättfärdigt leverne bakom männens frånvaro. Det slutade med att den hemliga organisationen tvingades ha en särskild kvinnologe, vilken dock kom att spela en viktig roll när den väpnade kampen bröt ut.
Vilken var organisationen?
Vilken var organisationen?
- Bilagor
-
- Sammanslutning.png (4.48 KiB) Visad 469 gånger
Rörelsens grundare fick trots sitt namn inget lyckligt slut.
- Bilagor
-
- Lyckligt öde.JPG (18.73 KiB) Visad 458 gånger
Landet har behärskats av i tur och ordning Spanien, Japan och USA men är numera en självständig republik. Den hemliga organisation vi söker bekämpade, föga framgångsrikt, en av de tre stormakterna.