När försvann äldre tiders efternamn

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: När försvann äldre tiders efternamn

Inlägg av Markus Holst » 19 januari 2009, 12:08

Undersolen skrev:Hette inte folk för det mesta saker som "Karl Andersson i Bröms"? Varför lät man inte gårsnamnet bli det namn som gällde istället? Myrdals (Gunnar och Alva) vet jag gjorde så t ex.
Det är mycket vanligt att folk från trakter med gårdsnamn tar gårdsnamnet till efternamn. Nör jag bodde i Orsa i början av 80-talet presenterade sig även unga grabbar gärna med gårdnanet. Guffars-Anders, Jämt-Jan, Trapp-Erik. Ors-Lars och liknande. Bland de urbaniserade Orsaborna var det istället vanligt att man hette Peter Ulas och liknande.

Namn-exemplen är gripna ur luften.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 19 januari 2009, 19:10

diravi skrev:
Undersolen skrev:
diravi skrev:Så sent som på nittonhundrafemtiotalet skrevs Jon, John och Johan om samma person (min fars fars far) då handlar det iochförsig om personnamn, men har man varianter på det så borde de logiskt följa med till fadersnamnen.
Var det verkligen så? Kunde man skriva "Jon" i officiella papper som handlar om en Johan och det var OK så sent som på 50-talet. Låter skumt men säger du så så...
I papper som berör min farfars far, som dog 1969, finns alla tre varianterna med, även fast det namn jag vet använts var john, men har sett både jon och johan på oficiella papper.
Har också uppfattningen att den moderna inställningen till namnformer och stavning är rätt ny. Ett exempel: I släkten hade man hela tiden stavat efternamnet på ett sätt, men på senare år har det (tyvärr) allmer blivit så att vi stavar som det står i folkbokföringen. Tror faktiskt att detta är ett rätt vanligt fenomen som troligen hänger ihop med införandet av personnummer.

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 21 januari 2009, 09:48

a81 skrev:[. Ett exempel: I släkten hade man hela tiden stavat efternamnet på ett sätt, men på senare år har det (tyvärr) allmer blivit så att vi stavar som det står i folkbokföringen. Tror faktiskt att detta är ett rätt vanligt fenomen som troligen hänger ihop med införandet av personnummer.
I mitt civila arbete, ingår att besvara frågor om inlagda patienter på sjukhuset. Det är, stundom, ett helvete att hitta patienter som inte stavar sitt namn som folkbokföringen gör, för att inte tala om de som själva förkortat sitt namn, eller har en rad tillnamn före sitt officiella förnamn. Konstruerat exempel; Min tjejs väninna heter Mia Karlsson, men folkbokföringen säger att hon heter Anna Margareta Sofia Carlson.
Datorer kan inte tänka. :cry:

Skriv svar