Vad mig anbelangar kan Napoleon lika gärna ha varit marsian. Varför är det så viktigt att driva frågan om han har albanskt blod i ådrorna eller inte? Vem bryr sig? Det är som när vissa Hitlerbiografer leker med tanken om tjeckiska anfäder. Skall man säga "Aha!" då och bli chockad, eller? Vad spelar det för roll?
/ Probstner
Napoleon Bonaparte's familj och släkt
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Bara en sådan sak som att jag svara dig tyder väl på att jag lyssnar på dig? Om Rudbeck hade lagt fram sin teori idag så kan du vara fullständigt säker på att jag också hade kritiserat honom. Jag har väl inte lagt fram några hypoteser? Jag har bara ifrågasatt dina källor och dina argument, anledningen till att jag har gjort detta är att jag har förstått att du albansk bakgrund och uppenbarligen stolt över det. När det handlar om nationaltet så blir det lätt infekterat, detta bekräftas av att du använder dig i stort sett av albanska källor, av vad jag kan förstå. Jag har helt enkelt efterfrågat någon neutral modern källa (någon som inte är mer än 100 år) som inte kommer från Albanien. Det borde väl inte vara så svårt att plocka fram, om det nu verkligen är så att Napoleon var alban. Om inte kan jag ge dig ett tips, skriv en ny bok och ge ut den. Det är säkert ett förlag som nappar och du kommer tjäna pengar som kommer vara lön för mödan. Efter att dina forskningsresultat har blivit internationellt erkända ska jag bli den första till att gratulera dig.Du har ju ingen alls kunskap Martin om arberesherna så varför påstår du att arbersherna inte har kunnat bevara sitt identitet, varför påstår du ett massa saker baserad på noll kunskap och vetenskaplig fakta. Du får tänkta dig för vad du säger och inte framställa en massa hypoteser som du gör.
På 1600-talet hävdade svensken Olof Rudbeck att Atlantis var detsamma som Sverige, det var inte så att folk motstod att lyssna vad han hade att säga, alla gav honom en chans och alla borde också lyssna på mig.
Nej, fast jag undrar bara hur länge man fortsätter att vara alban. Skulle jag kunna säga att jag är afrikan för att mina föfäder långt långt tillbaka tog steget ner från trädet till marken? Det finns ju trots allt det vetenskapliga begreppet assimilation.Enlig dig är det omöjlig för ett folkslag att kunna bevara sin identitet för ett så långt tid?
/Martin
Så om jag påstår att kejsaren har sina rötter på Smögen så skulle jag komma undan med det? Eller att Uppsala ligger mellan Skövde och Hjo?Probstner skrev:Vad mig anbelangar kan Napoleon lika gärna ha varit marsian. Varför är det så viktigt att driva frågan om han har albanskt blod i ådrorna eller inte? Vem bryr sig?
Det var varken du eller jag som började driva den här frågan, men när någon gör ett påstående (i synnerhet ett som får en att höja på ögonbrynen) och sedan totalt misslyckas med att leda det i bevis, då vädrar jag liksom blod; här har vi någon som inte har på fötterna; här har vi någon som inte kan skilja på sanning och osanning, och i historiska sammanhang är det lika illa som någon som inte kan skilja på ditt och mitt. Hade folk alltid varit lika kritiska som vi är idag så hade historieböckerna sett helt annorlunda ut för då hade det åtminstone inte vart fullt lika f-b svårt att skilja på sagor och sanningar.
Jag har nyss läst "Napoleon" av Herman lindqvist. Där står det att Napoelon var från Korsika och pratade Franska med dialekt från Korsika.
Jag har även sökt på nätet och jag hittar ingenting om någon koppling mellan Albanien och Napoleon.
Kan du bevisa något av det du säger? annars kan man se dina påståenden som grundlösa.
Jag har även sökt på nätet och jag hittar ingenting om någon koppling mellan Albanien och Napoleon.
Kan du bevisa något av det du säger? annars kan man se dina påståenden som grundlösa.
http://www.napoleonseries.org/genealogy/2522.htm
Här kan man se tillbaka till Napoleons pappas farfar Sebastiano-Nicolo Buonaparte.
Lite info.
Born: 29 Sep 1683, Ajaccio, Corsica
Married: 17 Nov 1708
Died: 24 Nov 1760, Ajaccio, Corsica
Jag ser fortfarande ingen koppling till Albanien.
Här kan man se tillbaka till Napoleons pappas farfar Sebastiano-Nicolo Buonaparte.
Lite info.
Born: 29 Sep 1683, Ajaccio, Corsica
Married: 17 Nov 1708
Died: 24 Nov 1760, Ajaccio, Corsica
Jag ser fortfarande ingen koppling till Albanien.