Gettysburg

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 21 november 2003, 18:57

Om jag förstått det rätt hade Ewell även fått uppgifter att nordsidans XII armekår var i närheten och att Cemetary Hill inte var så oförsvarat som det tycktes. I "skuldfrågan" håller jag med dig, Ewells beslut var korrekt utifrån de informationer han hade.

Sedan kommer ju det naturliga "what if": Hade ett erövrande av Cemetary Hill resulterat i att Lee kunde gräva ner sig och vänta på Meades attack? Meade skulle ju utsättas för hårt tryck från politikerna att anfalla samtidigt som sydstaternas förråd var på upphällningen.

En annan episod är att Penders division skulle anfalla Cemetary hill västerifrån på morgonen 2:a juli. Precis när anfallet skulle sättas igång sårades Pender och var tvungen att lämna över befälet. Lee lär ha sagt att om han bara sårats en och en halv timma senare, hade slaget vi Gettysburg vunnits. Har någon mer info om detta?

/Håkan

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 21 november 2003, 23:58

HJ skrev:Sedan kommer ju det naturliga "what if": Hade ett erövrande av Cemetary Hill resulterat i att Lee kunde gräva ner sig och vänta på Meades attack? Meade skulle ju utsättas för hårt tryck från politikerna att anfalla samtidigt som sydstaternas förråd var på upphällningen.

/Håkan
Lee hade då haft två möjligheter: Endera att gräva ner sig och vänta på ett nordstatsanfall, eller att själv anfalla från de olika höjderna. Det första vore att föredra, om inte Lee:s förråd som sagt var på bristningsgränsen. Ett anfall från Meades sida var kanske inte helt troligt, Meade var ingen aggressiv officer. Men han hade som sagt politikernas press på sig, och ett anfall då från nordstaternas sida tror jag hade slutat i nederlag för Meade.

Ett sydstatsanfall från höjderna nedanför staden har jag ännu inte spekulerat i så mycket. Förutsatt att inga nya större förstärkningar från nordstaterna hade kommit, så tror jag att Lee skulle gått segrande ur striden. Underläge hade han ju upplevt tidigare, t ex så hade ju ca 35 000 sydstatssoldater hållit stånd emot ca 100 000 unionssoldater vid Antietam 1862.
En annan episod är att Penders division skulle anfalla Cemetary hill västerifrån på morgonen 2:a juli. Precis när anfallet skulle sättas igång sårades Pender och var tvungen att lämna över befälet. Lee lär ha sagt att om han bara sårats en och en halv timma senare, hade slaget vi Gettysburg vunnits. Har någon mer info om detta?
Möjligt, men Penders trupper var i relativt dåligt skick vid det laget. Ett lyckat anfall mot Cemetary Hill skulle ju dock ha skapat en oroväckande stor lucka i nordstatsförsvaret.

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 22 november 2003, 08:57

Nu är jag ute på tunn is här, men försvarades inte CH på morgonen 2:e juli av XI armekåren som också den var i relativt dåligt skick efter kollapsen dagen innan?

Till en helt annan sak: I filmen Gettysburg säger Gen. Buford vid slagets början (vid McPhersons ridge)
Meade will come in slowly, cautiously, new to command... And then, after Lee's army is entrenched behind nice fat rocks, Meade will attack finally, if he can coordinate the army. He'll attack right up that rocky slope, and up that gorgeous field of fire. And we will charge valiantly, and be butchered valiantly. And afterwards men in tall hats and gold watch fobs will thump their chest and say what a brave charge it was. Devin, I've led a soldier's life, and I've never seen anything as brutally clear as this.

Var man på nordsidan under första dagen fullt medveten om CH:s betydelse under det kommande slaget. Å ena sidan antyder ju uppställningen av I och XI-kårerna det, men att då lämna CH obevakat (en brigad(?) från XI var placerad där) antyder ju motsatsen.

/Håkan

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 22 november 2003, 16:10

HJ skrev:Nu är jag ute på tunn is här, men försvarades inte CH på morgonen 2:e juli av XI armekåren som också den var i relativt dåligt skick efter kollapsen dagen innan?
/Håkan
Jo, men eftersom de hade ett hyfsat överläge i terrängen så vet man ju inte hur utgången skulle blivit...diskussionen fortsätter alltså :)
Till en helt annan sak: I filmen Gettysburg säger Gen. Buford vid slagets början (vid McPhersons ridge)

Citat:
Meade will come in slowly, cautiously, new to command... And then, after Lee's army is entrenched behind nice fat rocks, Meade will attack finally, if he can coordinate the army. He'll attack right up that rocky slope, and up that gorgeous field of fire. And we will charge valiantly, and be butchered valiantly. And afterwards men in tall hats and gold watch fobs will thump their chest and say what a brave charge it was. Devin, I've led a soldier's life, and I've never seen anything as brutally clear as this.

Var man på nordsidan under första dagen fullt medveten om CH:s betydelse under det kommande slaget. Å ena sidan antyder ju uppställningen av I och XI-kårerna det, men att då lämna CH obevakat (en brigad(?) från XI var placerad där) antyder ju motsatsen.

/Håkan
Man förstod nog vikten av att kontrollera höjderna nedanför Gettysburg, och inte endast Cemetery Hill. Att endast en division från Howard's XI hölls på höjden, var för att resten av unionsarmen vid Gettysburg skulle uppehålla Lee:s trupper väster om staden tills förstärkningar från nordstaterna skulle komma. Om de tidigt hade förskansat sig så skulle kanske ett stort samlat anfall likt Picket's charge kommit tidigare, och då hade de kanske inte kunnat hålla stånd som de gjorde senare.

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 23 november 2003, 18:09

Alltså bör inte Sickles (III armekåren, nordstaterna) klandras för att han på andra dagen ställde upp sina trupper för långt fram (västerut) inför Longstreets anfall. Hade han ställt upp såsom ursprungligen var tänkt, dvs ungefär den linje man hade efter andra dagens strider hade man kanske inte kunnat stå emot Longstreet. Striderna kring vetefältet och Devil's den var ju ganska hårda.

Något off topic: Angus, det är mycket roligt att hitta någon som har ungefär samma fixering vid slaget vid Gettysburg som jag själv. Din avatar antyder att du tycker att amerikanska inbördeskriget är intressant, har du lika god koll på de andra stora slagen? (Tyvärr är min egen kunskap mestadels begränsad till Gettysburg)

/Håkan

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 23 november 2003, 22:23

HJ skrev:Alltså bör inte Sickles (III armekåren, nordstaterna) klandras för att han på andra dagen ställde upp sina trupper för långt fram (västerut) inför Longstreets anfall. Hade han ställt upp såsom ursprungligen var tänkt, dvs ungefär den linje man hade efter andra dagens strider hade man kanske inte kunnat stå emot Longstreet. Striderna kring vetefältet och Devil's den var ju ganska hårda.

/Håkan
Sickles frammarch mot The Peach Orchard och Devil's Den var inte direkt ett "uppehållande" av sydstatstrupperna som striderna under dag ett (t ex den vid McPherson's Ridge) tills resten av unionsarmen kunde anlända, utan snarare ett försök att kontrollera lite högre höjder inför ett större sydstatsanfall. Det var inte särskilt smart av Sickles att utan förvarning placera sina trupper på aningens högre höjder utanför unionsarmens linjer, att ställa sina trupper i små "öar" isolerade från resten av armen.

Men som sagt, striderna kring Wheatfield och Devil's Den tog också hårt på sydstatsarmen. Det är möjligt att deras anfall lamades av av detta.

Skickar f ö ett PM till dig, för att inte komma Off Topic! :D

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 24 november 2003, 08:14

Återigen håller jag med, Sickles hade inte med sin frammarch för avsikt att verka som en "stötdämpare", men det var precis den effekten man fick. Nu har jag inte ankomsttiderna i huvudet, men om Sickles inte flyttat fram, hade då Longstreet hunnit komma i position och anfalla innan V:e armekåren anlände? Longstreet hade ju inte behövt göra en lika lång kringgående rörelse.

/Håkan

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 25 november 2003, 21:18

Runt 9000 unionssoldater förlorades vid stridigheterna runt The Peach Orchard och Devil's Den, gentemot ca 6000 sydstatssoldater. Om Sickles hade stått kvar och blivit anfallen, så hade nordstatstrupperna antagligen retirerat till bl a Little Round Top, och därifrån antagligen stått orubbliga. Longstreets trupper hade i och för sig också varit mer oskadda, men eftersom Sickles trupper hade förlorat fler män skulle antagligen skillnaden vara större.

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 1 december 2003, 22:19

Fast det är nog tveksamt om Sickles ensam kunde stått emot Longstreet. Till exempel skulle Longstreet nog förhållandevis enkelt kunna bryta igenom norr om Little round top. Har du koll på när V:e armekåren anlände?

/Håkan

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 4 december 2003, 20:42

HJ skrev:Fast det är nog tveksamt om Sickles ensam kunde stått emot Longstreet. Till exempel skulle Longstreet nog förhållandevis enkelt kunna bryta igenom norr om Little round top. Har du koll på när V:e armekåren anlände?

/Håkan
Menar du när V:th Corps anlände till slagfältet, eller till området runt Little Round Top?

Jag tror faktiskt inte det hade varit så enkelt att ta Little Round Top, med tanke på att 20th Maine ensamt kunde försvara toppen. Hade en större del sydstatstrupper koncentrerats dit isåfall kanske?

Spiritui
Medlem

Inlägg av Spiritui » 4 december 2003, 21:56

Den II, III och V (Union) anlände till själva slagfältet vid morgonen den 2 juli efter att ha marscherat snabbt under natten.
När V kåren anlände till området runt Round Top vet jag inte men runt 5 pm kanske, Angus kanske vet. Det var i alla fall efter 4.45 pm.
Jag tror faktiskt inte det hade varit så enkelt att ta Little Round Top, med tanke på att 20th Maine ensamt kunde försvara toppen.

Absolut inte enkelt men om 15th Alabama kunde fått förstärkningar från ett annat regiment kanske det skulle lyckats i slutet, men det fanns nog knappt några förstärkningar att hämta någonstans.

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 5 december 2003, 08:21

Men jag menar att man inte skulle anfalla LRT såsom gjordes. Jag menar att ett sydstatsanfall mot en "rak" linje (dvs ej framflyttad) enbart bestående av II och III:e armekåren (dvs före V:e anländer) med huvudstöten riktad lite norr om LRT skulle haft goda chanser att bryta igenom. Därefter borde eventuella trupper på LRT befinna sig i en tämlign otrevlig position.

Jag tror att en av de viktigaste effekterna av Sickles framflyttning var att Longstreet fick marchera en låg omväg innan han kunde ställa upp sina styrkor till anfall, vilket ledde till att anfallet försenades kraftigt. Dessutom var han tvungen att slåss för varje meter fram LRT, på bekostnad av sina egna truppers kondition och tid, vilket ledde till att V:e hann fram.

/Håkan

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 6 december 2003, 22:02

HJ skrev: Jag tror att en av de viktigaste effekterna av Sickles framflyttning var att Longstreet fick marchera en låg omväg innan han kunde ställa upp sina styrkor till anfall, vilket ledde till att anfallet försenades kraftigt. Dessutom var han tvungen att slåss för varje meter fram LRT, på bekostnad av sina egna truppers kondition och tid, vilket ledde till att V:e hann fram.

/Håkan
Sant. Men frågan är ju ändå om de hade hunnitbryta igenom, V:e kåren hade ändå kunnat hinna fram eftersom LTR inte var något lätt ställe att anfalla.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 18 december 2003, 12:42

En liten inflikning om spelet "Gettysburg", jag har själv aldrig läst något så specifikt om slaget men efter att ha spelat Gettysburg så känner jag igen varenda General och kulle ni nämner. Ett dataspel som verkar verkligen bygt på historiska fakta, vilket är roligt.

PS I spelet så kan man prova några av de alternativa lösningarna på slaget! DS

8)

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 18 december 2003, 17:18

Angus: Jag menar att huvudstöten för Longstreets anfall skulle vara norr om LRT (Wicker's Farm?) och anfallet skulle komma igenom vetefältet. Om man lyckades bryta igenom linjen skulle eventuella trupper på LRT vara helt isolerade eftersom man då skulle kontrollera de öppna fälten bakom LRT. V:e armekåren skulle i så fall få det lite knivigt att kasta tillbaka Longstreet eftersom man då skulle bli tvungen att anfalla över öppen marik i (svag) uppförsbacke.

LasseMaja: Vilket Gettysburg talar du om, Sid Meier's eller Battleground (Talonsoft)

/Håkan

Skriv svar