Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Yes, främst delen Bagdadbanan. Du lägger nästa räls.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jag är en tremänning till en av de som styrde i mitt land och bär samma efternamn. Som general anses jag ha varit inkompetent, om än inte katastrofal. Förmodligen gav min vänskap med den dåvarande styrande (inte samma som jag var släkt med) mig en position som låg över min förmåga.
Jag är mer känd för mina bittra gräl med en av mina överordnade, något som lär ha bidragit till att ett stort slag som kunde varit en riktig fin seger för min sida mer eller mindre schabblades bort. Min vänskap med den styrande fick anklagelserna om orderbrott och myteri att skrinläggas och rättegången ställdes in. Men till slut fick min befälhavare, som heller inte anses särskilt överkompetent, om än inte lika usel som jag, nog av att jag i mer än ett år försökt få honom avsatt och skickade iväg mig från fronten, där jag fick kommendera lokala försök att förse fronten med män och underhåll. Snart kom dock fronten till mig, jag misslyckades att hålla fienden under en mycket berömd general borta, men lyckades nå huvudarmén med betydande förstärkningar. Väl där hölls jag dock kort, om än som senior befälhavare av arméns nya och betydligt mer kompetente befälhavare. En kanonkula klöv mig dock snart så gott som i två.
Vem är jag?
Jag är mer känd för mina bittra gräl med en av mina överordnade, något som lär ha bidragit till att ett stort slag som kunde varit en riktig fin seger för min sida mer eller mindre schabblades bort. Min vänskap med den styrande fick anklagelserna om orderbrott och myteri att skrinläggas och rättegången ställdes in. Men till slut fick min befälhavare, som heller inte anses särskilt överkompetent, om än inte lika usel som jag, nog av att jag i mer än ett år försökt få honom avsatt och skickade iväg mig från fronten, där jag fick kommendera lokala försök att förse fronten med män och underhåll. Snart kom dock fronten till mig, jag misslyckades att hålla fienden under en mycket berömd general borta, men lyckades nå huvudarmén med betydande förstärkningar. Väl där hölls jag dock kort, om än som senior befälhavare av arméns nya och betydligt mer kompetente befälhavare. En kanonkula klöv mig dock snart så gott som i två.
Vem är jag?
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
För svårt? Jag hör hemma i västvärlden och bar skägg under kriget, men de flesta bilder på mig är från mitt betydligt fredligare (höst betydligt!) förkrigstida yrke, då jag bara bar polisonger.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jag slogs i det amerikanska inbördeskriget.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Nu blir jag bekymrad.
För Konfederationen. Uteslutande på den västra sidan om Appalacherna.
För Konfederationen. Uteslutande på den västra sidan om Appalacherna.
Vill bara tacka för en mycket välformulerad fråga som har sysselsatt min hjärna långa stunder. Jag uppskattar mycket sättet att kryptiskt formulera texten. Jag var helt säker på att det handlade om en ryss eller österrikare under Napoleonkrigen, men Amerikanska inbördeskriget har jag aldrig läst om så även om ingen gissning kom så har frågan ändå sysselsatt mig en hel del. 
Ett ståtligt svenskt krigsskepp - går i kvav - i fjärran hav......Och med ohygglig manspillanFrågan är fri.
Vlket, var och när?, Varjag
- Bilagor
-
- korvett.jpg (86.71 KiB) Visad 412 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Korvetten HMS Carlskrona gick 1846 under vid Kuba.
Ja Stellan, det var aftonen den 30:e april 1846....Stellan Bojerud skrev:Korvetten HMS Carlskrona gick 1846 under vid Kuba.
Hon kantrade snabbt och sjönk, 17 man överlevde - 114 drunknade....din fråga, Varjagdå en Orkanlik by kom in öfver Corvetten och det blef ett förfärligt dån och brakande om Bord och alla grötbackarna och allt som löst var for hit och dit
(läs Jungman Steinbach's berättelse http://klaura.se/carlskrona/)
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Hans rön publicerades i the Lancet 1867 och han blev ledamot av svenska vetenskapsakademien 1889. Vem och vad var det han kommit på?
Joseph Lister - vikten av sterilisering vid kirurgin......Hans namn lever krav än idag.....Varjag
- Bilagor
-
- listerine-1924-bottle3.jpg (95.71 KiB) Visad 390 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Yes, Varjag. Antiseptikens fader. Då kirurgiprofessor i Glasgow. Använde karbol för att döda basilluskerna. Räddare av miljontals människoliv. Din fråga-
Tack Stellan. Denna målning visar en omsusad bärsärkagång.....mannen dödades samma dag. Vem var han och var hände det?, Varjag
- Bilagor
-
- Bärsärkagång.jpg (47.87 KiB) Visad 375 gånger
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
En något oskarp bild, men kan det tänkas vara Alamo 1936 - och en av "bärsärkarna" där var säkert John Wayne, ah, sorry, Davy Crockett...?!
Hans K
Hans K