Gustav IV Adolfs utbildning?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Gustav IV Adolfs utbildning?

Inlägg av Psilander » 17 november 2020, 19:04

Har grävt ner mig i Finska kriget på sistonde och Gustav IV Adolfs amatörmässighet kan inte bara vara förtal?

Krigsskolan på Karlberg inrättades 1792, när han var ung kung under förmyndare. Han borde ju ha gått där, eller fanns det politiska orsaker att inte ge honom en adekvat utbildning? Karlberg borde varit det mest naturliga för en ung furste 1792...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Gustav IV Adolfs utbildning?

Inlägg av Markus Holst » 17 november 2020, 19:37

Jag tror att hade GIVA varit kung under en tid som motsvarade hans fars, alltså typ en fredlig tid, så hade han setts i annat ljus. Jag ser det inte om omöjligt att han under sådana förhållanden hade kunnat betraktas som en bra kung. Under Napoleontiden var situationen svår för många. Att som ung kung fatta rätt beslut var ett ansvar han inte klarade.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Gustav IV Adolfs utbildning?

Inlägg av Davian » 17 november 2020, 21:07

Det känns som större delen av Europeiska eliten hade svårt att fatta rätt beslut under napoleon era :p

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Gustav IV Adolfs utbildning?

Inlägg av FredH » 17 november 2020, 21:18

Har du läst Christopher O’Regans bok I stormens öga : Gustaf IV Adolfs regeringstid och revolten 1809? Den ger en anings annan bild av kungens insats.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gustav IV Adolfs utbildning?

Inlägg av Psilander » 18 november 2020, 23:51

Historieskrivningen kring Gustav IV Adolf är extremt tendensiös till hans nackdel och full av att hans motståndare som försöker tvätta sin byk.
Att Han var ung, oerfaren och saknade en mentor modell Axel Oxenstierna var hans största problem. Fanns det någon statschef i Europa 1789-1815 som kunde navigera sig igenom utrikespolitiken, förutom britterna, kanske. Sveriges problem var att Ryssland denna gång valde annektera Finland, inte bara ockupera det som under stora och lilla ofreden.

Oavsett rådgivare och förmyndare så tycker jag det är märkligt att helt verkar militärt oskolad. Vi har idag världens äldsta krigsakademi grundad 1792, han var 14år då dvs precis i rätt ålder för studier. Alla hans informatorer verkar varit ämbetsmän, inte militärer. Tänk om Puke, Sprengtporten och von Döbeln fått utbilda honom.

(Jag vet Carl Magnus Sprengtporten är en förrädare men han var också militär nydanare med Savolaxbrigaden)

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Gustav IV Adolfs utbildning?

Inlägg av HJ » 19 november 2020, 15:15

Jag som är dåligt insatt i vad som var kutym vid denna tid, men var det norm att kungen hade gedigen militär utbildning vid denna tid? Förväntades det att kungen skulle agera som överbefälhavare i praktiken (och inte bara på pappret)?

Vad för militär utbildning hade t.ex. Gustav III, Fredrik VI av Danmark eller Ludvig XVI av Frankrike?

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Gustav IV Adolfs utbildning?

Inlägg av Markus Holst » 19 november 2020, 15:49

Vilket militär utbildning hade hans närmaste föregångare, Adolf Fredrik och GIII?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gustav IV Adolfs utbildning?

Inlägg av Psilander » 23 november 2020, 11:37

Markus Holst skrev:
19 november 2020, 15:49
Vilket militär utbildning hade hans närmaste föregångare, Adolf Fredrik och GIII?
Som sagt en mycket bra fråga. Vad jag kunnat googla mig till är att Gustav III deltog i lite militära manövrar i sin ungdom. Gustav IV Adolf ska ha deltagit tillsammans med hertig Karl i Karlbergs första inspektion 1793, som representant för kungahuset, inte elev.

Det finns en annan aspekt som också är intressant. Det bedrevs officersutbildning i Sverige före Karlberg både i Karlskron 1748-56 (kadettkåren upplöstes efter det rojalistiska kuppförsöket 1756) och vid Savolaxbrigaden i Finland. Sedan deltog många svenska junkrar i utländska härar och krig för att få erfarenhet. Undrar om det fanns någon aversion inom ständerna mot att låta kronprinsen få dedikerad militär utbildning.

Kungar och prinsar före och efter frihetstiden/ gustavianska tiden sågs ju allt som oftast i uniform. Vår tids Kronprinsessan Victoria är nog undantaget även om hon har kortare militär utbildning och bär uniform vid förbandsbesök.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3524
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Gustav IV Adolfs utbildning?

Inlägg av von Adler » 23 november 2020, 12:01

Traditionellt fick väl officersaspiranter tjänstgöra vid livgardet som underofficerare en tid innan de fick sin officersposition, i alla fall innan frihetstidens korruption ledde till handel med officersgårdar och i praktiken att man köpte officerspositioner (och inte sällan flera för att åtnjuta inkomsterna av gårdarna och lönerna utan att göra någonting för att vara officer över männen i indelningsregementet man var officer över).

Livgardet var ju en av få professionella heltidsenheter i Sverige under 1600- och 1700-talet.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gustav IV Adolfs utbildning?

Inlägg av Psilander » 16 december 2020, 22:43

HJ skrev:
19 november 2020, 15:15
Jag som är dåligt insatt i vad som var kutym vid denna tid, men var det norm att kungen hade gedigen militär utbildning vid denna tid? Förväntades det att kungen skulle agera som överbefälhavare i praktiken (och inte bara på pappret)?

Vad för militär utbildning hade t.ex. Gustav III, Fredrik VI av Danmark eller Ludvig XVI av Frankrike?

/Håkan
Det hä kan man läsa i historia tidskrift årgång 13 (1894) av A.Hammarskjöld.
..Men dessa hade aldrig fått någon utveckling,
hvilket hade sin grund dels i hans uppfostran, dels ock däri, att
ständerna ej (år 1762) ville tillåta.honom ingå i preussisk
krigstjänst för att under sin store morbroder lära sig krigskonsten.
De skäl ständerna föreburo för sitt afslag voro, som bekant,
rena etikettskäl. Men den egentliga orsaken var nog den, att
de fruktade för att få en konung, som genom krigisk duglighet
kunde vinna arméens kärlek och därigenom blifva farlig för
deras egen makt...

Skriv svar