Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 14 mars 2020, 08:57

Fredrik I
Adolf Fredrik
Jean Baptiste
Oskar I
Oskar II

Alla saknar de något som födda arvprinsar blivit tilldelade.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 15 mars 2020, 12:34

Det finns helt enkelt en tydlig skillnad i namnen mellan de som är födda tronarvingar och de som inte är det. Vi kan lägga till Erik XIV och Johan III på listan, fast då hamnar vi utanför epoken

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 15 mars 2020, 21:01

Äsch, det kanske var en dum fråga. Så här tänkte jag: Alla svenska män som varit födda som tronarvinge (de är 11 st) har hetat Karl eller Gustav. De som heter något annat, är alltså inte födda till ämbetet. Med tre undantag: Karl IX, Karl X och Karl XIII.

Frågan överlåtes till den som kan ställa en bättre.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 19 mars 2020, 09:32

Han föddes i Västergötland, dog i Stockholm, känd för sin verksamhet i Finland och har gett epitetet "hål i huvudet" ett ansikte. Vem är mannen?

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Der Löwe » 19 mars 2020, 16:44

Georg Carl von Döbeln?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 19 mars 2020, 18:23

Der Löwe skrev:
19 mars 2020, 16:44
Georg Carl von Döbeln?
Just han. der Löwe tar oss vidare

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 19 mars 2020, 20:13


Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 20 mars 2020, 19:22

Och jag kompletterar Femtiotreans länk med talet han höll i (numera) Döbelns park i Umeå till sina soldater som skulle hemförlovas:

Soldater!

Jag har samlat armén att tillkännagifva, det en preliminär fredsafhandling den 17 September blifvit gjord emellan Svenska och Ryska makten. Denna fredstidning slutar ett förhärjande krigs alla olyckor. Den bör visserligen vara ett gladt budskap, helst Sveriges uttömda källor icke tillåta fortsättning af en strid, börjad af politiskt misstag och som i tvenne hela år aftynat alla dess krafter. Men Finland frångår Sverige – riksgränsen är Torneå elf.

Finnar!
Vid denna fred förloras tredjedelen af svenska kronans område; Sverige förlorar den stolta finska nationen, sitt kraftigaste stöd. Ej nog härmed, svenska armén förlorar kärnan och betydligaste delen af dess krigsmakt. Moderlandet är krossadt, försänkt i sorg och saknad öfver oersättliga uppoffringar, men den visa allmakten har beslutat våra öden, de måste mottagas med tålamod, med undergifvenhet.

Soldater! Kamrater! Bröder!
Ni, som under det nyss slutade krig med så mycken trohet och mandom, trots fiendtliga härens talrikhet, med vapnens sinliga styrka vid Siikajoki, Revolaks, Pulkila, Lappo, Kauhajoki, Alavo, Lappfjärd, Etseri, Nummijärvi, Jutas och Idensalmi besegrat fiende; Ni, som på egen hand återtogen halfva Finland, Ni, som slutligen öfvermannades att öfverlemna finska gränsen, I hafven sedermera med ståndaktighet stridt för moderlandets svenska jord.

I, härvarande!
ären dyrbara qvarlefvor af den stolta finska nation och dess tappra krigsfolk. Det är till eder jag bör och jag skall, med upprördt hjerta, förkunna konungens, riksens ständers, svenska folkets, svenska arméns, mina medbröders, min egen — det är allas uppriktiga tacksamhet […]

Tiden förändrar allt; men det försäkrar jag, och I skolen sjelfve finna det, att krigsmannasamband, knutet vid strid, faror, blod och död, upplöses aldrig. Således aren I och vi förvissade om hvarandras kärlek; krigsmannabroderskapet räcker lefnadens tid […]

Ni, svenska trupper!
som vid detta sorgbundna tillfälle aren närvarande, våren lefvande vittnen till svenska moderlandets oinskränkta tacksamhet. Svenskar! Våren stolta att hafva sett dessa finska qvarlefvor! […]

Ack, Ni finnar!
när ni återkommen till fosterbygden, så framfören svenska folkets tacksamhet till eder nation! Veten, att I återvänden med utslitna kläder, afstympade eller genomskjutna lemmar; men I medfören en rättskaffens krigsmannasjals synbara prydnad.

Fiender till svenska moderlandet kunnen I aldrig blifva; derom är jag förvissad; men förblifven i alla tider dess vänner! Skulle det nya herraväldets makt hindra er önskan och er viljas utöfning, så låt med hjertats och längd, och den tacksamhet, jag er förkunnat och nu förkunnar, har med detta vårt samband en oupplöslig förening.

Finnar! Bröder!
kunde mina ord beseglas med blodstårar från mina ögon, skulle de strömma och hvarje droppe försäkra eder om min vördnad, min vänskap!



Sorry OT - Tillbaka till frågan!

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Der Löwe » 2 april 2020, 23:13

Ledsen för dröjsmålet. Vem ser vi nedan?
statsman.jpg

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Der Löwe » 5 april 2020, 11:14

Ledtråd 1.
flagga.svg.png
flagga.svg.png (6.27 KiB) Visad 249 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 5 april 2020, 11:41

Jag får inte till det med flaggan, men mannen kan vara Cecil Rhodes.

EDIT flaggan är tydligen Kapkolonins flagga, varför jag är stärkt i min tro att mannen är Cecil Rhodes.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Der Löwe » 5 april 2020, 12:21

Ja det är rätt, han som fick ett land uppkallat efter sig. han ledde kapkolonin innan han "erövrade" Rhodhesia. Markus har nästa fråga.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 5 april 2020, 13:07

Då frågar jag efter en man som ligger begravd i Invaliddomen, Stefansdomen och Augustinerkirche.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av masase » 6 april 2020, 17:15

Okände soldaten?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 6 april 2020, 17:36

masase skrev:
6 april 2020, 17:15
Okände soldaten?
:thumbsup:

Men fel. En mycket välkänd ung man. Han tjänade på ett regemente lett av en tidigare svensk

Skriv svar