Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Den här församlingen misslyckades med sitt mål, man fick vänta ytterligare nästan tjugotre år innan drömmen blev verklighet.
Kyrkan är Paulskirche i Frankfurt och året är 1848.
Liberaler från borgarklassen (främst) ville försöka skapa en förbundsstat där man erbjöd den preussiske kungen Fredrik Wilhelm IV att bli kejsare. Sina möten höll man i kyrkan. Man misslyckades dock då kungen avböjde och ett enande kom först senare.
Liberaler från borgarklassen (främst) ville försöka skapa en förbundsstat där man erbjöd den preussiske kungen Fredrik Wilhelm IV att bli kejsare. Sina möten höll man i kyrkan. Man misslyckades dock då kungen avböjde och ett enande kom först senare.
Skulle just krypa till korset och lämna frågan fri, när ramos13 räddar mig från den långsamma quizzdöden!ramos13 skrev:Kyrkan är Paulskirche i Frankfurt och året är 1848.
http://en.wikipedia.org/wiki/Frankfurt_Parliament
ramos13 står välförtjänt för nästa fråga - Varsågod!
Tack så mycket!
Hoppas jag inte kommer med något för lätt här nu, orkar inte söka igenom alla 137 sidorna
Frågan: Denne man anses ha varit ledare för en kupp. Mot vem var kuppen riktad och vad heter mannen?
Hoppas jag inte kommer med något för lätt här nu, orkar inte söka igenom alla 137 sidorna
Frågan: Denne man anses ha varit ledare för en kupp. Mot vem var kuppen riktad och vad heter mannen?
Frågan verkar vara svår. Hans marscherande skapade utrymme för en ny författning.
Den var inte alls så lätt som ramos13 tror. Vår man bär Svärdsorden som instiftades 1750 eller där omkring. Eljest hade jag gissat på Stora Daldansen men den ägde ju rum tidigare.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
1809. Chefen för västarmén Georg Adlersparre och kuppen mot Gustav IV Adolf.
Visst är det Adlersparre Stellan. Frågan är din!Stellan Bojerud skrev:1809. Chefen för västarmén Georg Adlersparre och kuppen mot Gustav IV Adolf.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Född utom äktenskap. Uppfostrad av farmor och farbror. Följde faderns fotspår och blev officer och lantmätare. Överick i annan tjänst. Levde 1824-1887. Gift 1855 men äktenskapet barnlöst. Begraven å Östra Kyrkogården i Jönköping. Minnesvården bekostad av Statens Järnvägar. Var 52 år då han fick kontakt med sin far. Vem var fadern och vem var sonen?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Sonen avled två år före fadern, som har en viss koppling till detta fartyg.
Överdirektör Hjalmar Elworth, son till John Ericsson?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Exakt. Din fråga.
Tackar! Vad - var - när?
Ja skadorna pekar mot jordbävning...i hamnen ligger ett krigsfartyg av omisskännlig italiensk typ.....
Kan det vara Messina-jordbävningen 1908 - med fruktansvärd tsunami och förlust av människoliv?, Varjag
Kan det vara Messina-jordbävningen 1908 - med fruktansvärd tsunami och förlust av människoliv?, Varjag
Tack vare Varjags excellenta slutledningsförmåga har vi fått ett korrekt svar. Det var en jordbävning som hette duga, kanske flera hundratusen fick sätta livet till. Trots den osäkra jorden under det vackra Messinasundet har jag för mig att beslutet om en fast förbindelse redan är klubbat, man får hoppas att brobyggarna gör ett bra jobb.
http://en.wikipedia.org/wiki/1908_Messina_earthquake
Varjags fråga!
http://en.wikipedia.org/wiki/1908_Messina_earthquake
Varjags fråga!