Hejsan!
Håller på med ett en hemtenta i Historia A angående Franska Revolutionen och det känns som jag har lite luddiga svar på två frågor som jag uppskatta hjälp om.
Vilka rättigheter fick kvinnorna efter Franska Revolutionen?
De fick större friheter, bl.a. poltiska, rätt till skilsmässa, kvinnlig rösträtt godkändes men reformen genomfördes aldrig.
Det är väl i princip dem punkter jag har fast känns som sagt lite luddigt.
Hur såg man på den Franska Revolutionen i övriga Europa?
Frihetsidéerna sågs som positivt samtidigt som majoriteten av Europa vände sig emot Frankrike.
Varför vände sig Europa emot Frankrike?
Tack för hjälpen!
Franska Revolutionen - Kvinnor och Europa
Re: Franska Revolutionen - Kvinnor och Europa
Tja, det var ju inte Europa i sig som vände sig mot Frankrike, utan stormakterna, kungarna och adeln i Europas länder som kände sig hotade av Frankrike då de satte upplysningens idéer i verket med så drastiska åtgärder och sedan försökte sprida dem.Varför vände sig Europa emot Frankrike?
Re: Franska Revolutionen - Kvinnor och Europa
Allmänheten i Europa var ofta positiv. Europas kungar vände sig därför mot Frankrike i fruktan för att revolutionens frihetstider skulle sprida sig. I vissa länder inträffade faktiskt också uppror, som gjorde kungarna ännu mer fientliga.Scumisen skrev:Hejsan!
* Lika arvsrätt.Håller på med ett en hemtenta i Historia A angående Franska Revolutionen och det känns som jag har lite luddiga svar på två frågor som jag uppskatta hjälp om.
Vilka rättigheter fick kvinnorna efter Franska Revolutionen?
De fick större friheter, bl.a. poltiska, rätt till skilsmässa, kvinnlig rösträtt godkändes men reformen genomfördes aldrig.
Det är väl i princip dem punkter jag har fast känns som sagt lite luddigt.
* Lika rätt till skilsmässa.
* Rätt att bli soldater (Kvinnor blev soldater i lokala försvarstrupper. Det tycks dock som om detta var spontant, utan att någon formell lag infördes, och 1795 skickades de kvinnliga soldaterna hem)
* Kvinnor organiserade sig politiskt; i kvinnopartier och kvinnoavdelningar till de stora partierna, höll politiska tal offentligt och framlade lagförslag.
* Kvinnlig rösträtt godkändes 1793, men man sköt upp dess genomförande.
Det ovan är vad jag minns nu. Dom här rättigheterna avskaffades alla av Napoleon 1804.
Hur såg man på den Franska Revolutionen i övriga Europa?
Frihetsidéerna sågs som positivt samtidigt som majoriteten av Europa vände sig emot Frankrike.
Varför vände sig Europa emot Frankrike?
Tack för hjälpen!