Att fäktas efter tabell?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Att fäktas efter tabell?

Inlägg av SuperPalle » 2 december 2009, 17:39

I morse, i ett halvdrömmande tillstånd, erinrade jag mig om någon gammal barnbok jag hört som liten.
Det är väl 1800tal sisådär och det är någon filur till gubbe som varit runt på kontinenten när där var krig, där han hamnade i strid med en hussar (tror jag det var). De fäktas ett tag, men husaren gör något litet tjuvknep, då gubben ropar: "Fäktas han inte efter tabell?" och hugger sedan ned honom med något eget tjuvknep.

Det kan ha varit bara drömmerier, men jag vill faktiskt minnas att jag läst den boken någon gång.
Min fråga är alltså; Vad är denna "Fäktningstabell"? Någon form av hederskodex eller ritualiserad fäktning? Jag tror att det hade med just sabelfäktning att göra.

MVH
- Palle

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Re: Att fäktas efter tabell?

Inlägg av Ljunggren » 9 december 2009, 10:12

Det var Ryttmästare Blaudonner i Fritiof Nilsson Piratens novel "Ett liv" som utbrast "Fäktas du inte efter tabellen, din djävel!" när han slogs på danskarnas sida i Tysk-Danska kriget. Läs den! Den finns i novellsamlingarna "Vänner emellan" samt "Lefvande bilder" av sagda författare!

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Re: Att fäktas efter tabell?

Inlägg av SuperPalle » 10 december 2009, 13:01

Ja, just det! Tack!
Men, vad är detta tabellfäktande då?

Cujomannen
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 4 juni 2003, 18:40
Ort: Sundsvall

Re: Att fäktas efter tabell?

Inlägg av Cujomannen » 14 december 2009, 10:45

Min gissning är att det är en fäktningsmanual som avses, där man har specifika garder och attacker, han fäktades helt enkelt inte "rent". (I framförallt de äldre manualerna så ingår det dock slag, sparkar, kast och andra "fula knep", men jag antar att de senare manualerna är lite mer "gentlemannamässiga".)

Se tex denna polska sabelfäktningsmanual från 1830:
http://www.kismeta.com/diGrasse/zablock ... encing.htm
Här finns Karl XIIs fäktmanual Palaestra Svecana, av Didrik von Porat från 1693:
http://www.hroarr.com/manuals/sabre-cut ... a-1693.pdf

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Re: Att fäktas efter tabell?

Inlägg av SuperPalle » 15 december 2009, 15:37

Ja, det låter ju vettigt nu när du säger det.
Roliga intruktionslänkar du postade, tack för det!

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Att fäktas efter tabell?

Inlägg av Engan » 15 december 2009, 16:41

Den här svenska manualen utgår vi från i min träningsgrupp i svensk militärsabel.

http://www.ghfs.se/sabel/Instruktion%20 ... (1893).pdf

Vi fäktas dock inte efter "tabell" direkt utan lägger in en hel del brottning, slag och sparkar vid behov. :-) Man kan stjäla många trevliga tekniker från medeltida manualer i grossmesser och dusack. Dock förväntas man förstås vid anmodan kunna fäktas "gentlemannamässigt" också. Båda ingår liksom i en fullvärdig utbildning.

Skriv svar