Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Det hände i Svarta Havet......
, Varjag
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Har det möjligen något med krimkriget att göra?
Mycket! Det var en av 'avtryckarna' som ledde till dettyskaorden skrev:Har det möjligen något med krimkriget att göra?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Då har jag löst det tror jag, en rysk eskader under amiral Pavel Nakhimov förintande en för ankar liggande turkisk styrka vid Sinope 30 november 1853?
Där satt den! och - din fråga, Varjagtyskaorden skrev:Då har jag löst det tror jag, en rysk eskader under amiral Pavel Nakhimov förintande en för ankar liggande turkisk styrka vid Sinope 30 november 1853?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Tackar! Då skall jag fundera lite och återkomma med en ny fråga.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
År 1861 utropades kungariket Italien, dess första huvudstad var inte Rom. Varför inte? och vilken stad var från början huvudstad?
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Vilket huvudstaden från blrjan var har jag förträngt, men anledningen till att den inte var Rom från början var att Kyrkostatens existens satte stopp för det. Påven ville ha Rom ifred. Det hjälpte i och för sig inte när Napoleon III knackade på...
Tomas
Tomas
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ja det är delvis rätt, men jag vill ha staden också.
PS Napoleon III, stödde Kyrkostaten och fram till augusti 1870 fanns det en fransk skyddsstyrka i denna. Fast efter de inledande motgångarna i fransk-tyska kriget hemkallades denna styrka. Varpå de italienska trupperna besatte Kyrkostaten och den 20 september 1870 tågade in i Rom.
PS Napoleon III, stödde Kyrkostaten och fram till augusti 1870 fanns det en fransk skyddsstyrka i denna. Fast efter de inledande motgångarna i fransk-tyska kriget hemkallades denna styrka. Varpå de italienska trupperna besatte Kyrkostaten och den 20 september 1870 tågade in i Rom.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Stämmer att Florens var huvudstad, men dock inte den första så det blir att leta igen. En tjur kan vara en ledtråd.Giancarlo skrev:Florence
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Andra ledtrådar, FIAT, Lavazza, Martini och Juventus.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ja det är rätt Bultn. Det enade Italiens första huvudstad var Torino (vilken varit kungariket Savoyens huvudstad). 1865 flyttades huvudstaden till Florens för att slutligen 1870 flytta till Rom.
Tonsättaren av Finlands nationalsång Fredrik Pacius bar peruk från rätt tidig ålder till sin död.
Varför gjorde han det, han var inte skallig?
Varför gjorde han det, han var inte skallig?